۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۳۶۰۲۵
معاون وزارت جهاد کشاورزی:
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از ستون های اصلی امنیت است، گفت: امنیت پایدار غذایی نیازمند نگاه دقیق به آسیب ها ، تهدیدها و کنترل آنها در بخش کشاورزی است.
به گزارش پایداری ملی، اسکندر زند روز دوشنبه در آیین گشایش سومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی که در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه و تولید نهال و بذر کشور درکرج برگزار شد، اظهار داشت:

بررسی ها از نگاه پدافند غیرعامل نشان می دهد که تمام لایه های بخش کشاورزی از ارکان قدرت هستند و باید مورد توجه ویژه و حسابگرانه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در حوزه امنیت غذایی با سه تهدید مواجه هستیم، گفت : یکی از عوامل پیش بینی نشده و لطمه زننده به امنیت جامعه حوادث طبیعی مانند سرما، گرما و تگرگ است.

زند، دومین عامل آسیب به امنیت غذایی را حرکت های حساب نشده در بخش کشاورزی دانست و افزود: هر اقدام که خلاف توسعه وامنیت غذایی باشد، آسیب زا محسوب می شود .

وی ادامه داد: امروز توسعه در بخش کشاورزی با حرکت علمی یا دانش بنیان و اتصال تمام اجزا با یکدیگرمرتبط است و ناکارآمدی هریک از اجزا، پایداری غذایی را از بین می برد و خسارات آن غیرقابل جبران است.

رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی اظهار داشت: سومین عامل تاثیر گذار در امنیت غذایی حرکت های حساب شده است که پدافند غیرعامل را شامل می شود.

وی افزود: در این بخش حرکت های حساب نشده و پیش بینی نشده به امنیت غذایی لطمه می زند. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تشویق سیاست های غلط مانند مصرف بی رویه آب و خاک یا استفاده غیر اصولی از فناوری از آسیب ها به شمار می رود. 

وی تاکید کرد که در برنامه ریزی ها باید به گونه ای عمل کنیم که به لحاظ پدافند غیر عامل آسیبی متوجه امنیت غذایی کشور نشود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: ارکان اصلی کشاورزی آب، خاک، هوا، ذخایر ژنتیکی، سرمایه ، فناوری و نیروی ماهر هستند و آسیب دیدن هریک از این ارکان بر روی سایر بخش ها تاثیرگذار است.

این مسئول تصریح کرد: افزایش تولید، کاهش ضایعات و اصلاح الگوی مصرف نیز از عوامل امنیت غذایی محسوب می شود و باید در این زمینه اقدام مناسب صورت گیرد.

وی گفت: امروز در تعاملات بین المللی آنچه که سیاستمداران مطرح می کنند این است که اخلاق به عنوان اصل نیست بلکه اصل، اقتدار است و اقتدار در تعاملات بین المللی در 2 مقوله قدرت نظامی و اقتصادی خلاصه می شود.

زند با اشاره به آغاز انقلاب هوشمند از سال 2015 درجهان و تجربه آن در مزارع کشاورزی افزود: در عصر انقلاب هوشمند تعریف پدافند غیرعامل با گذشته تفاوت کرده است.

وی گفت: امروزه هرچیزی که بنیه اقتصادی کشور را تقویت کنند، پدافند غیرعامل محسوب می شود که باید در تمام بخش ها گام های حساب شده برداشت.

در سومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی، شناخت آسیب ها و تهدید ها و راه های توسعه بخش کشاورزی با حضور کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر