۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۳۵۸۹
به همت دانشگاه علوم پزشکی ایلام؛
اولین سمینار علمی تخصصی پدافند غیر عامل امروز با همکاری دستگاه‌های اجرایی عضو قرارگاه پدافند زیستی استان ایلام در دانشگاه علوم پزشکی ایلام تشکیل شد.
پدافند غیر عامل به معنای کاهش مشکلات در زمان بحران بدون استفاده از ادوات جنگی است، برگزاری پدافندهای غیر عامل بدین سبب حائز اهمیت هستند که مقام معظم رهبری در سال 1382 به این موضوع اشاره کردند و فرمودند: امروز اهمیت پدافند غیر عامل قاعدتاً برای مسئولان بایستی شناخته شده باشد، اهتمام شما کار را پیش می برد.
 
برای تحقق پیام رهبر معظم اسلامی، سمینارهایی در سطح کشور تشکیل می شود و به بررسی این مهم می پردازند، در جلسه امروز که با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان استان صورت گرفت به بررسی پیشگیری و مقابله با عوامل و خطرات زیستی پرداخته شد.
 
شریفی، مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری ایلام در این همایش گفت: از آنجایی که پیشگیری مقدم بر درمان است این جلسه نیز به کند و کاو در مورد راههای پیشگیری از صدمات احتمالی می پردازد. امروزه کشورهای پیشرفته دنیا برای به زیر سلطه کشاندن سایر کشورها به دستکاری ویروس ها و ژن ها و سوء استفاده ازآنها می پردازند.
 
 
وی افزود: قرار گاه زیستی استان در کنار دو قرارگاه دفاع سایبری و پرتویی وظیفه رصد، پایش، پیشگیری، مقابله و مدیریت بحران ناشی از تهدیدات را عهده دار است و در آینده نیز سعی می شود با فرهنگ سازی و توجه ویژه به این دسته از مقوله ها، جامعه را نسبت به تهدیدها آشنا کنند.
 
شریفی گفت: پدافند غیر عامل برای دفاع همه جانبه در مقابله با تهدیدات بیگانه برای مدیریت صحنه بحران و بالا بردن مقاومت ملی بدون استفاده از سلاح است، کشورهای غربی با استفاده از انواع سلاح های بیولوژیکی و هسته ای و دستکاری قارچ ها و باکتری ها و استفاده از عوامل طبیعی مانند آب و هوا و خاک سعی در به زیر سلطه کشیدن کشورهای جهان سوم دارند.
 
مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری ایلام افزود: اهمیت این مباحث از این نظر است که این عوامل بیولوژیکی منشا مشخصی ندارند، قابل پیگیری نیستند، به سرعت قابل پراکنش هستند، چندلایه و غیرقابل خوانا می باشند، روان اجتماعی را پریشان می کنند و توان اقتصادی کشور مدافع را پایین می آورند.        .
 
تعریف پدافند غیر عامل
 
پدافند غیرعامل، مجموعه اقداماتی است که قبل از خطر انجام می گیرد و در هنگام بروز هرگونه تهدید طبیعی و غیر طبیعی (مانند جنگ) موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌ ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان های حیاتی یک کشور می گردد.
 
اهداف پدافند غیر عامل
 
- تقلیل آسیب‌پذیری و کاهش خسارات و صدمات تأسیسات، تجهیزات و نیروی انسانی مراکز حیاتی، حساس و مهم کشور در برابر خطرات طبیعی و حملات دشمن
-حفظ سرمایه‌های کلان ملی کشور
-حفظ توان خودی جهت ادامه فعالیت‌ها و تداوم عملیات تولید و خدمات رسانی
-صرفه‌جویی در هزینه‌های نیروی انسانی
-افزایش آستانه مقاومت مردمی در برابر تهدیدات
-بالا بردن توان دفاعی کشور
-توزیع ثروت، جمعیت و سرمایه‌های ملی در کل فضای سرزمینی کشور از طریق اعمال سیاست تمرکززدایی، آمایش سرزمینی و پراکندگی زیرساختهای کلیدی و مراکز حیاتی، حساس و مهم تولیدی محصولات کلیدی (نیروگاهی، پالایشگاهی، صنعتی، نظامی، غذایی و آبرسانی)
-آمادگی‌های لازم جهت مقابله با دشمن در شرایط تهدیدات نامتقارن
-حفظ تمامیت ارضی، امنیت ملی و استقلال کشور.          
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر