۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۳۵۱۹۴
کارشناس مسائل سیاسی گفت: جمهوری اسلامی باید با تشکیل کمیته حقوقی و قانونی در وزارت خارجه، خروج آمریکا از برجام را پیگیری کند.
حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل؛ با اشاره به خروج آمریکا از برجام و نقض قوانین بین المللی توسط این کشور اظهار کرد: برجام یک سند بین المللی است که در دبیرخانه شورای امنیت به ثبت رسیده است؛ از این رو خروج ایالات متحده از برجام، برای این کشور تبعات قانونی و حقوقی خواهد داشت.

**تشکیل کمیته حقوقی

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی باید با تشکیل کمیته حقوقی و قانونی در وزارت خارجه، موضوع خروج آمریکا از برجام را در سطح بین المللی پیگیری کند افزود: ایالات متحده مدام به دنبال قانون گریزی در جامعه بین المللی است و سعی دارد با استفاده از هژمونی نظامی و نفوذ سیاسی خود، کشور‌هایی را که همسو با سیاست‌های این کشور نیستند، مورد فشار حداکثری قرار دهد.

**اروپا نمی‌تواند در شورای امنیت اقامه دعوی کند

هانی زاده در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اروپا می‌تواند به دلیل خروج آمریکا از برجام، علیه این کشور در شورای امنیت اقامه دعوی کند، گفت: اروپایی‌ها همواره ثابت کرده اند که سیاست‌های آن‌ها تابع ایالات متحده است. از این رو با توجه به نفوذ بسیار زیاد آمریکا بر کشور‌های اروپایی، آن‌ها نمی‌توانند سیاست مستقلی در موضوعات جهانی اتخاذ کنند؛ لذا درباره ایران هم به نظر نمی‌رسد اروپا بتواند علیه آمریکا در شورای امنیت اقامه دعوی کند.

**تبعات الحاق ایران به FATF

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با FATF و تبعات تصویب آن برای کشورمان گفت: تصویب این موافقتنامه می‌تواند آسیب‌های جدی به کشور وارد کند چرا که عامل اجرایی این پروتکل جهانی مشخص نیست.

وی ادامه داد: هدف از تحمیل و اجرای FATF در ایران، تحت فشار قرار دادن کشورمان و به تبع آن محور مقاومت در منطقه است؛ لذا جمهوری اسلامی باید با تغییر در برخی موارد این تواققنامه، دورنمای اجرای آن را برای خود مشخص کند؛ در غیر این صورت تصویب آن می‌تواند باعث شکل گیری اهرم فشار روی کشور شود.

هانی زاده در پایان با اشاره به اینکه تصویب این کنوانسیون امنیت ملی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد گفت: تصویب این موافقتنامه بدون تعریف مشخص از تروریسم و تامین مالی آن، ارتباط ایران با محور مقاومت در منطقه را با مشکل جدی مواجه می‌کند و می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را برای کشور رقم بزند
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر