۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۳۵۰۷۳
چند روز است خبر تلخی، فضای مجازی و رسانه‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داده است؛ خبری به خودی خود ناراحت کننده بود «آزار و اذیت تعدادی از دانش‌آموزان یک مدرسه غیردولتی در منطقه ۲ تهران».
به گزارش پایداری ملی،در پی انتشار اخباری مبنی بر آزار و اذیت دانش‌آموزان مدرسه‌ای در منطقه ۲ تهران، وزیر آموزش و پرورش، بازرس ویژه‌اش را مأمور این پرونده کرد و در جلسه شورای منطقه بر عزل مدیر حکم داده شد.

چند روز است خبر تلخی، فضای مجازی و رسانه‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داده است؛ خبری به خودی خود ناراحت کننده بود «آزار و اذیت تعدادی از دانش‌آموزان یک مدرسه غیردولتی در منطقه ۲ تهران».

*** آغاز ماجرا

از مدتی پیش خانواده‌های تعدادی از دانش‌آموزان متوسطه اول مجتمع آموزشی غیردولتی معین متوجه رفتار‌های غیرعادی فرزندان‌شان شدند و پس مراجعه به روان‌شناس مشخص شد که این بچه‌ها تحت تأثیر مسائل جنسی قرار گرفتند.

پیگیری‌های خانواده‌ها به معاون مدرسه رسید و عنوان شد که معاون به ترویج مسائل جنسی بین دانش‌آموزان پرداخته است؛ نقطه اوج این اتفاق نیز از اردوی دانش‌آموزی در بعد از ایام نوروز عنوان می‌شود.

در این میان دانش‌آموزان تلاش کردند که با تلفن همراه خود، مباحث مطرح شده بین آن‌ها و معاون مدرسه نیز ضبط شود؛ تصاویر فیلم‌هایی که در این مدت در فضای مجازی پخش شده است نشان از رابطه صمیمی بین معاون مدرسه و این تعداد دانش‌آموز را نشان می‌دهد که به راحتی درباره مسائل جنسی صحبت می‌کنند.

البته نکته حائز اهمیت این است که در برخی از فیلم‌ها، دانش‌آموزان تلاش دارند که معاون مدرسه را به توضیح وا دارند؟

آنچه مسلم است بی‌پردگی بی‌اندازه دانش‌آموزان، نشان از راه نادرستی در آموزش آن‌ها را نشان می‌دهد که در یک ضلع مقصرین، معاون مدرسه قرار دارد؛ معاونی که باید آموزش‌های مناسب و راه صحیح زندگی را به دانش‌آموزان بیاموزد، مسیری را نشان می‌دهد که درست برعکس آن است.

*** درگیری خانواده‌ها و بازداشت معاون خاطی

در هر حال این موضوع خانواده‌ها را به شدت نگران و آن‌ها را راهی مدرسه کرد و در پی درگیری شدید بین آن‌ها و معاون مربوطه، در نهایت با پا درمیانی مأموران نیروی انتظامی، معاون خاطی بازداشت شد.

در تمام این روند نیز، دوربین‌های تلفن همراه، از اعتراض والدین به مدیر مدرسه و اقرار معاون مدرسه به داشتن فیلم غیراخلاقی را ثبت کردند و به سرعت این موارد در فضای مجازی منتشر شد.

تعداد دانش‌آموزان و خانواده‌های شاکی در ابتدا ۸ نفر بود که بعد‌ها به ۱۶ نفر و بعد به ۴۰ نفر افزایش یافت.

*** ورود وزیر آموزش و پرورش به پرونده

مسلماً این موضوع، خوشایند هیچ فردی نیست و خشم ایجاد شده نیز طبیعی است؛ در پی این اتفاق، وزیر آموزش و پرورش ورود کرد و به بازرس ویژه وزارتی در مورد رسیدگی به ماجرای آزار و اذیت دانش‌آموزان مدرسه‌ای در منطقه ۲ تهران، دستور فوری داد.

 

با توجه به پیگیری قضایی والدین و همچنین وزارت آموزش و پرورش، معاون خاطی بازداشت شد، اما اینجا خاتمه کار نبود.

معاون خاطی در یک مدرسه غیردولتی فعالیت می‌کرد و این موضوع به سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی بر می‌گشت. همین شد که به سرعت جلسه‌ای در خصوص وضعیت این مدرسه در شورای آموزش و پرورش منطقه شکل گرفت.

*** مدیر مدرسه عزل شد / در‌های مدرسه معین بسته می‌شود

علیرضا راهپیما رئیس اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران از تصمیم نهایی درباره مدیر مدرسه غیردولتی غرب تهران خبر داد و گفت: این مدیر به مدت ۲ سال از فعالیت در مدارس غیردولتی و دولتی محکوم شد.

وی تصریح کرد: با تکمیل پرونده این مدرسه در شورای نظارت منطقه، تصمیم‌گیری نهایی برای توقف فعالیت آن مدرسه گرفته شد.

راهپیما افزود: در شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی رای به شماره ۸۶۸ صادر شد که در بند یک این رای آورده شده است به استناد بند «ج» ماده ۹ قانون تاسیس مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی و سهل انگاری بر نظارت بر امور آموزشی و پرورشی اداره مالی و اداری مدرسه و بند ۳ ماده ۳۵ قانون تاسیس و مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، موسس به توبیخ محکوم می‌شود.

رئیس اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در بند ۲ این ماده آمده است که به استناد بند «پ» ماده ۳۵ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی، مدیر عزل و به علت عدم انجام وظایف محوله و سهل‌انگاری در نظارت و به کارگیری نیروی انسانی مناسب و متعهد به محرومیت از مدیریت در مدارس و مراکز غیردولتی به مدت ۲ سال محکوم می‌شود.

راه پیما در پاسخ به این سوال که آیا این مدرسه در حال تعطیل شدن است گفت: این موضوع در یک شورای دیگر در حال بررسی است.

به عبارت دیگر اگر قرار باشد مدرسه‌ای، دانش‌آموزان آسیب‌دیده به جامعه تحویل دهد همان بهتر که درهایش به روی دانش‌آموزان بسته باشد.

*** ورود مجلس به موضوع آزار و اذیت دانش‌آموزان

محمدباقر عبادی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرنگار آموزش و پرورش فارس اظهار کرد: مجلس روی این مسائل نظات دارد و هر کسی که در زمینه کوتاهی کرده باشد، برخورد می‌شود.

چندین نماینده مجلس نیز امروز عنوان کردند که وزیر آموزش و پرورش در این خصوص به مجلس فراخوانده می‌شود تا توضیحات لازم را ارائه دهد.

*** ذوق‌زدگی رسانه‌های بیگانه.

اما در بین انتشار اخبار در رسانه‌های داخلی که تلاش می‌کردند جانب حق را رعایت کنند، رسانه‌های بیگانه از به دست آوردن خوراک جدید ذوق‌زده شده‌اند.

این ذوق‌زدگی به حدی بود که شبکه‌ها و کانال‌ها و صفحات شخصی خبرنگاران بیگانه به موضوع معاون خاطی پرداختند.

آنچه مسلم است برخورد با معاون خاطی و پیگیری دلایل این موضوع بسیار بااهمیت است ضمن اینکه این حادثه زنگ خطر توجه به مدارس غیردولتی را بیش از پیش آشکار کرده است و باید معاونت مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش برای نظارت واقعی بر مدارس غیردولتی، به فکر چاره باشد. اما نکته جالب‌تر اینکه در برخی رسانه‌های بیگانه بر لزوم آموزش جنسی به دانش آموزان و بازگشت سند ۲۰۳۰ به مدارس ایران تأکید شده است. به قولی آن‌ها از آب گل‌آلود ماهی گرفتند و تلاش دارند تا به بهانه این اتفاق که البته لزوم آموزش خانواده‌ها و دانش‌آموزان بر اساس سند تحول آموزش و پرورش به شدت مشهود است، سند ۲۰۳۰ را که از گرودنه نظام آموزشی ایران خارج شده است، بازگردانند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر