۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۳۵۰۴۳
احمدی در جلسه کمیته پدافند غیرعامل مدیریت امور شعب بانک ملی استان خراسان رضوی؛
مدیر کل پدافند غیر عامل استان خراسان رضوی:نظام بانکی در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، سید ابوالفضل احمدی مدیرکل پدافند غیرعامل در جلسه کمیته پدافند غیرعامل مدیریت امور شعب بانک ملی استان خراسان رضوی بانک‌ها را یکی از بزرگترین سیستم‌های مالی و اقتصادی کشور و از جمله سرمایه‌های حیاتی برشمرد و گفت: روزانه بیش از 5 برابر تولید ناخالص ملی از طریق 120 ملیون تراکنش در شبکه بانکی کشور به صورت الکترونیک انجام می‌شود، بنابراین فناوری اطلاعات جزء لاینفک شبکه بانکی کشور شده‌است و در این وضعیت، ماهیت پول به صفر و یک تبدیل شده و قاعدتاً شیوه‌های سنتی تهدید نیز دچار تحولات اساسی شده‌است.

نظام بانکی خط مقدم جنگ اقتصادی

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها بیش از 12 برابر سرمایه خود از مردم پول قرض می‌کنند گفت: چنانچه آسیبی متوجه بانک شود با شدت 12 برابر به مردم و جامعه منتقل می‌شود، بنابراین بحران در نظام بانکی موجب کاهش یا سلب اعتماد به نظام بانکی، ایجاد نارضایتی و پدیده‌ای به نام "هراس بانکی" می‌شود که در این صورت می‌تواند به صورت دومینویی به سایر بانک‌ها نیز سرایت کند و نهایتاً به امنیت کشور آسیب برساند. در نتیجه می‌توان گفت که امنیت ملی با امنیت نظام بانکی گره خورده‌ و این مسئولیت مدیران محترم شبکه بانکی کشور را برای توجه بیشتر به موضوع پدافند غیرعامل سنگین‌تر می‌کند.

نظام بانکی خط مقدم جنگ اقتصادی

دکتر احمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات و فناوری‌های جدید و فرصت‌ها و تهدید‌های ارز دیجیتال، نظام بانکی را خط مقدم جنگ اقتصادی برشمرد و گفت به واقع مدت‌هاست که ما درگیر جنگ اقتصادی هستیم و در یک نگاه می‌توان مولفه‌های اصلی جنگ اقتصادی بار به 1. بانک، پول و ارز 2. صادرات و واردات و 3. تکنولوژی و دانش خلاصه‌سازی نمود؛ بنابراین اگر نظام بانکی مبتنی بر فضای سایبری را در این بخش زیرساخت زیرساخت‌ها بدانیم اغراق نکرده‌ایم.

سید ابوالفضل احمدی تهدیدات متوجه بانک‌ها را به تهدیدات طبیعی و تهدیدات انسان‌ساز تقسیم‌بندی نمود و گفت زلزله، سیل، آتش‌سوزی، سرقت، اقدام خرابکارانه، جنگ سایبری و ... تهدیداتی هستند که می‌تواند تداوم خدمات‌رسانی به مردم را دچار اختلال نماید و همچنین ریسک عملیات را افزایش دهد. در مقوله تداوم خدمات‌رسانی بایستی روی تاب‌آوری و پایداری سیستم کار شود و مهم‌تر از آن بحث حفاظت از اطلاعات موجود در سامانه است که اگر دچار آسیب شود عملاً خدمات‌رسانی را مختل خواهدکرد و از آنجاکه دیتاسنتر در اغلب بانک‌ها در پایتخت متمرکز می‌باشد، موضوع ذخیره داده‌های مشتریان استان، بکاپ و نسخه پشتیبان می‌تواند مورد توجه جدی قرار گیرد.

نظام بانکی خط مقدم جنگ اقتصادی

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان نظام بانکی را یک سیتسم فرآیند محور معرفی کرد و افزود: در بحث ریسک عملیات این قبیل سیستم‌ها شاید ضرورت توجه به ایمن‌سازی فرآیندها و ارتقای توان تخصصی و انگیزش منابع انسانی بیشتر از مقوله زیرساخت‌ها باشد، بنابراین موضوع کاهش آسیب‌پذیری و افزایش امنیت باید در اولویت باشد حتی بالاتر از سهل‌الوصولی خدمات و کاربرپسندی (User Friendly)؛ البته به دلیل اهمیت نقش کاربران در بهره‌گیری از خدمات الکترونیک تدبیر لازم برای فرهنگ‌سازی عمومی نیز باید اتخاذ و مورد عمل قرار گیرد.

دکتر احمدی در بخش پایانی سخنان خود بانک ملی را یکی از پیشروترین بانک‌های استان در حوزه پدافند غیرعامل برشمرد و از رئیس، دبیر و اعضای کمیته پدافند غیرعامل به خاطر اهتمام، توجه جدی و نگاه برنامه‌ محور در اجرای سند راهبردی پدافند غیرعامل استان قدردانی نمود و افزود: حتماً اقدامات و برنامه‌های خوبی که در سال 96 انجام شده و همچنین اهداف و برنامه‌های طرح‌ریزی شده برای سال 97 به نحو مناسب و برای تجربه‌گردانی در اختیار سایر بانک‌ها نیز قرار گیرد و تجارب ارزشمند خود را در جلسات شورای هماهنگی بانک‌ها به اشتراک بگذارید. وی همچنین در انتها خواستار توجه و پیگیری جدی به موضوعاتی از قبیل: تهدیدشناسی با رویکرد تخصصی، سطح‌بندی دارایی‌های سایبری، ملاحظات پدافند غیرعامل در بحث هوشمندسازی ساختمان‌ها و به ویژه طراحی مدیریت بحران و سازمان دوم در مواجهه با تهدیدات برای سال 97 شد.

نظام بانکی خط مقدم جنگ اقتصادی

حسن مونسان مدیر شعب بانک ملی استان خراسان رضوی نیز در ابتدای جلسه، بانک ملی را یک بانک حاکمیتی و مشتری محور برشمرد و از برگزاری منظم جلسات ماهانه کمیته پدافند غیرعامل خبر داد. همچنین گزارش مبسوطی از عملکرد سال 96 و اهداف و برنامه‌های سال 97 توسط مقدم دبیر کمیته پدافند غیرعامل ارائه گردید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر