۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲
کد خبر: ۳۳۹۵
امروزه اهمیت دستیابی به فناوری های پیشرفته در صنعت نفت به گونه­ ای است که بعضی کشورها مانند نروژ که سابقه چندانی نیز در این صنعت ندارند از فروش فناوری­ های نفتی، درآمدی بیشتر از فروش نفت خام کسب می­ کنند.

وجود ذخایر عظیم نفت و گاز در ایران منجر شده تا صنعت نفت به عنوان محور اصلی اقتصاد ایران به شمار رود. بدون شک بهره­ برداری صحیح از این ذخایر و تبدیل آنها به محصولاتی با ارزش افزوده بالا، نیازمند طیف وسیعی از فناوری های پیشرفته است که دستیابی به آن ها از دغدغه­ های اصلی کشور در سال­ های پس از انقلاب بوده است.
امروزه اهمیت دستیابی به فناوری های پیشرفته در صنعت نفت به گونه­ ای است که بعضی کشورها مانند نروژ که سابقه چندانی نیز در این صنعت ندارند از فروش فناوری­ های نفتی، درآمدی بیشتر از فروش نفت خام کسب می­ کنند. در چنین شرایطی توسعه و تأمین فناوری در طول زنجیره ارزش محصولات نفتی به عنوان یکی از مأموریت­ های اصلی مرکز همکاری­ های فناوری و نوآوری در دستور کار قرار گرفته است.

در حوزه بالادستی نفت، توسعه توان فنی و مهندسی کشور در زمینه­ های اکتشاف، حفاری و بهره­ برداری از میادین نفتی و در حوزه پایین دست، انتقال و توسعه فناوری­ های مورد نیاز برای تولید فرآورده­ های متنوع­ تر و با ارزش افزوده بالاتر مد نظر قرار گرفته است.

با توجه به حجم بسیار بالای تجهیزات مورد نیاز پروژه­ ها و طرح­ های نفتی کشور، سالانه میلیاردها دلار در این بخش هزینه می­ گردد. اگرچه با ظرفیت­ سازی انجام شده در کشور، هر ساله از واردات تجهیزات نفتی به کشور کاسته شده و به سهم تأمین از داخل افزوده می­ شود اما نیاز روزافزون به فناوری­ های جدید و پیشرفته در تولید این تجهیزات، مرکز را بر آن داشت تا توسعه فناوری در این بخش را نیز به صورت جدی دنبال کند.

ظرفیت عظیم صنعت برق و نیرو در کشور منجر شده انتقال و توسعه فناوری­ های جدید این صنعت به صورت متمرکز با فناوری­ های صنعت نفت و تحت عنوان فناوری­ های انرژی، سازماندهی و مدیریت گردد. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر
نظرات بینندگان
مصیب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۲
0
1
عالیه
پاسخ