۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۳۳۷۸۹
دو همراه ایران در فناوری‌های هسته‌ای چین و روسیه محسوب می شوند که این بار همکاری های هسته ای کشور ما با چین در شرف ارتقا برای رسیدن به همکاری های تهران با مسکو در این زمینه است.
به گزارش پایداری ملی، پس از اجرایی شدن برجام همکاری های هسته ای ایران با کشورهای مختلف جهان افزایش یافته در حدی که اتحادیه اروپا در چندین مورد با ایران پروژه های مشترک هسته ای برگزار می کند اما اسامی این کشورهای اروپایی از سوی مقامات سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام نشده است و در هر حال ایران به گسترش همکاری هسته ای با کشورهای مختلف جهان دست زده اما در این میان همکاری با کشورهایی که در زمان تحریم ها ایران را تنها نگذاشته بودند، قوت بیشتری دارد.

 

این در حالی است که روسیه بیشترین سهم همکاری هسته ای با ایران را به خود اختصاص داده و چین هم که یکی از همراهان ایران پیش از برگزاری مذاکرات بود در رقابت با روسیه تلاش می کند که بازار صنعتی هسته ای ایران نزدیک تر شود. در همین رابطه تا به حال چندین همایش همکاری های هسته ای ایران و چین برگزار شده که شهرهای بروکسل، مسکو و اصفهان میزبان این نشست ها بوده اند و امروز نیز پکن میزبان چهارمین دور این اجلاس است.

 

طبق اعلام بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نمایندگانی از سوی کشورهای 5+1 در نشست امروز همکاری های هسته ای ایران و چین در پکن حضور می یابند و درباره موضوعات مختلفی از جمله چشم انداز همکاری های بین المللی هسته ای در چهارچوب آن و زمینه سوم آن به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت و در نشست امروز معاون سازمان انرژی اتمی چین به همراه یکی از مقامات عالی رتبه وزارت خارجه این کشور و سفیر ایران در پکن سخنرانی خواهند کرد.

 

از آنجایی که روسیه نیروگاه هسته ای در ایران می سازد و در زمینه خرید آب سنگین از ایران و تحویل کیک زرد هسته ای به کشورمان هم فعال بوده و همایش های مختلف همکاری های هسته ای بین ایران و روسیه نیز به صورت مداوم در مسکو برگزار می شود، شرکت ملی انرژی اتمی چین نیز به رقابت با روس اتم توانسته تاکنون سهمی در فناوری هسته ای ایران داشته باشد و به عنوان مشاور سازمان انرژی اتمی کشورمان در بازطراحی و نوسازی رآکتور آب سنگین و تحقیقاتی خنداب فعالیت کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر