۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۳۳۳۶۰
مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی:
مدیر کل پدافند غیر عامل خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی هوشمندانه و با خرد جمعی توان پاسخگویی به تمام تهدیدات را دارد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، سیدابوالفضل احمدی،درخصوص چشم‌اندازها و اهداف سند راهبردی پدافند غیرعامل، اظهار کرد: در افق 1400، خراسان رضوی استانی پیشرو و الگودهنده به سایر استان‌ها و دارای جایگاه اول کشور در امر پدافند غیرعامل ترسیم شده، استانی که دارای سامان دفاعی هوشمند مبتنی بر بازدارندگی همه جانبه و پیوستگی مردم و حکومت است وهوشمندانه و با خرد جمعی توان پاسخگویی به تمام تهدیدات را دارد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این افق هنوز چهار سال فرصت باقی است و بازی در میدان پدافند غیرعامل توسط بازیگران اصلی این حوزه امکان‌پذیر است. بازیگران اصلی و کلیدی عرصه پدافندغیرعامل مردم و در لایه بالاتر دستگاه‌ها و در سطح راهبردی استانداری­ها و نهایتا سازمان پدافند غیرعامل می­باشد.خوشبختانه فرهنگ­سازی خوبی در حال انجام است و سهم مشارکت دستگاه‌ها در برنامه‌های پدافند غیر عامل افزایش چشمگیری یافته است. شاید برای اولین بار در کشور،ما توانسته­ایم از طریق استقرار یک نظام برنامه‌ریزی تمام دستگاه‌ها را ترغیب و تشویق نماییم تا برای هر سال اهداف و برنامه­های عملیاتی خود را تدوین و طی سال بر آن اساس اقدام کنند.

خراسان رضوی دارای سامانه دفاعی هوشمند است

دکتراحمدی با بیان اینکه  ایده‌آل این است که 100درصد دستگاه‌های استان هر ساله برای سال بعد خود برنامه داشته باشند، عنوان کرد: اکنون در مجموع 90 دستگاه در سطح استان شناسایی شده که 64 دستگاه در اولویت یک ما بوده است. 57 دستگاه از مجموع 64 دستگاه وارد چرخه نظام برنامه‌ریزی در حوزه پدافند غیرعامل شدند و در رنکینگ بین این دستگاه‌ها، دستگاه‌های زیرساختی استان در حوزه انرژی نظیر گاز،برق و آب و آبفا اکنون در رتبه یک طبقه‌بندی قرار گرفته‌اند و تقریبا تمام اهداف مورد انتظار سال 96 را پوشش دادند.

 مدیر کل پدافند غیرعامل خراسان رضوی با اشاره به اینکه تهدید و پاسخگویی به تهدیدات سیال است، تصریح کرد: هیچ زمانی در پدافند غیرعامل نمی‌توان نقطه پایانی متصور بود زیرا تهدیدکننده جلوتر از فردی است که دفاع می‌کند، اما این اطمینان را می­دهیم که پدافند غیرعامل در استان خراسان رضوی به صورت دانش پایه و با رویکرد سیستمی و تفکر استراتژیک در حال مدیریت است و یکی از قوت­های راهبردی ما، اشراف کامل استاندارمعزز در این حوزه است.

وی ادامه داد: هم­اکنون استان در مسیرو ریل اصلی پدافندغیرعامل قرارگرفته است. و راهبرد تقاضا محوری به جای عرضه محوری با اقبال بسیار خوب دستگاه­ها مواجه شده و با نظارت فرمانداران محترم به عنوان روسای شورای پدافندغیرعامل شهرستان­ها نتایج و دستاوردهای خوبی حاصل شده­است. اکنون در 10 ماهه سال  96 نسبت به کل سال 95، مانور و رزمایش 202 درصد رشد داشت که خود دستگاه‌ها به صورت خودجوش انجام دادند.احمدی با بیان اینکه یکی از شرایطی که می‌تواند ما را مدام در مقابل تهدیدها آماده نگه دارد، همین مانورها هستند، عنوان کرد: 142 رزمایش برگزار شده که در سال گذشته 47 رزمایش بوده است. کارگاه‌های آموزشی در استان  604 درصد افزایش داشته، 324 کارگاه آموزشی در طی 10 ماه برگزار شده که سال گذشته 46 کارگاه بوده است. 105 نمایشگاه برگزار شده که نسبت به سال گذشته با 208درصد رشد همراه بوده است.

وی بیان کرد: برگزاری نمایشگاه پدافندغیرعامل کار بسیار دشواری است. دانشگاه فردوسی امسال یکی از بهترین نمایشگاه‌ها را در هفته پدافند غیر عامل برگزار کرد.همچنین امسال تقریبا همایش‌های تخصصی 64 درصد رشد کرد. اینها بخشی از اقدامات خودجوش دستگاه‌ها بود که شیب آن در حال افزایش است.

احمدی ادامه داد: برای مثال شرکت شهرک‌های صنعتی در فاصله گزارش چهار ماهه از جایگاه 26 به 6 ارتقا یافته و جزء  دستگاه های برتر شده است. بنابراین اگر برای شرکت شهرک‌های صنعتی تهدیدی رخ دهد وبا آمادگی­های مکتسبه بتوانند واکنش سریع نشان دهند و خدمات اضطراری به مردم قطع نشود، یعنی ارتقای مصونیت وپایداری در این بخش، ودر نتیجه از برآیند پایداری­های بخشی ارتقا پایداری استان رقم می­خورد.

مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان‌رضوی  با بیان اینکه حوزه‌های پدافند کاملا متنوع است، عنوان کرد: پدافند دو روی یک سکه است. در یک روی سکه بحث دارایی­ها و زیرساخت‌های موجود را داریم با لایه­های ایمنی، امنیت ونهایتا پدافند غیر عامل که چتر کلی بر روی آن‌ها است. 

روی دیگر سکه بحث تهدیدات پنهان و بالقوه متصور بر این دارایی­ها مطرح است که باید مدیران محترم به طور مستمر با تحلیل اندرکنش دوروی سکه آمادگی دستگاه خود را در مواجهه با سناریوهای محتمل افزایش دهند. برای مثال یکی از تهدیدهای بالقوه استان، تهدیدات زیستی و مباحث بیوتروریستی است و امسال از طریق استقرار و عملیاتی نمودن قرارگاه پدافند زیستی می‌توان گفت جزء استان‌های پیشروی کشور در حوزه پاسخگویی به بحران­ها و تهدیدات زیستی هستیم.

احمدی در خصوص جابه‌جایی برخی ساختمان‌ها در مشهد در راستای اهداف پدافند غیرعامل، تصریح کرد: مقوله ساختمان به عنوان یکی از اجزای بسیار متنوع حوزه پدافند، اتفاقا آن بخشی است که ما به لحاظ آیین‌نامه و مقررات در آن پیشرو هستیم. موضوع مبحث 21 مقررات ملی ساختمان، پدافند غیرعامل است. 

ما با انبوهی از ساختمان‌های احداث شده در طول سال‌های گذشته مواجه هستیم که چنین مقررات و آیین‌نامه‌ای وجود نداشته و اجرا شده­اند.وی ادامه داد: تقریبا پنج سال از عمر آیین‌نامه جدید پدافند غیرعامل (مبحث 21 مقررات ملی ساختمان)می‌گذرد و اینکه چه میزان از آن اجرا می‌شود جای تامل دارد. اکنون ساختمان خاصی که به جابه‌جایی نیاز داشته باشد، وجود ندارد. موضوع دارایی‌های هم‎طراز و موازی نیز برای برخی از زیرساخت‌های حیاتی و کلیدی که منحصر به فرد هستند، مطرح است. این به عنوان یک راهبرد در سند استان وجود دارد که دارایی‌های منحصر به فرد باید در سطح استان شناسایی شوند و در طرح‌های توسعه به فکر یک سامانه موازی و جایگزین برای آن‌ها باشند.

 مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی بیان کرد: نامه‌ای را به شهرداری ابلاغ و درخواست کردیم که همراه با سازمان نظام مهندسی کمیته‌ای را تشکیل دهند و این کمیته به مسائلی توجه کند که در چند ساختمان بزرگ چون پلاسکو و برج سلمان اتفاق افتاد. ساختمان‌های اصلی و کلیدی حساس شهر را به کمک آتش‌نشانی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شناسایی کنند و با ممیزی فرصت‌هایی به آن‌ها داده شود که اصلاحات لازم را انجام دهند. البته شاید این موارد بیشتر مسایل مربوط به حوزه ایمنی و امنیت باشد و از منظر پدافند غیر عامل موضوع سطح بندی دارایی­ها و تدوین طرح پدافند غیرعامل برای مراکزثقل طبقه بندی شده مطرح است. 

احمدی درخصوص برنامه‌های پدافند غیرعامل برای سال جدید، عنوان کرد:برای سال آینده بهینه‌سازی در نظام برنامه‌ریزی انجام گرفته و برنامه‌های سال 1397 در سه کلاس طبقه‌بندی شده است. طبقه اول برنامه‌های عمومی هستند که مشمول تمام دستگاه‌ها و فرمانداری‌های استان یعنی تمامی اعضای شورای اداری استان می‌شوند که در این بخش، 12هدف و برنامه عملیاتی طراحی شده و مباحثی نظیر سطح بندی مراکز ثقل،تدوین طرح­های پدافند غیرعامل، ساماندهی مربیان، آموزش وتوانمند سازی کارکنان،استقرار نظام برنامه ریزی،اهتمام به هفنه نکوداشت پدافند غیرعامل،رعایت ملاحظات پدافندی برای طرح­های جدید و برگزاری جلسات کمیته پدافند غیرعامل  را شامل می­شود.

وی افزود: لایه دوم برنامه‌های تخصصی استپ، که یازده کارگروه تخصصی شورای پدافند غیرعامل تا فروردین 97 فرصت دارند هرکدام بین یک تا سه هدف وبرنامه تخصصی تدوین و بعد از تایید به دستگاه‌ها ابلاغ شود. دامنه شمول این دستگاه‌ها عام نیست و ممکن است اعضای همان کارگروه و یا طیف وسیع­تری را شامل شود.

میرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی ادامه داد: لایه سوم برنامه‌های خاص است که توسط خود دستگاه‌ها و فرمانداری‌ها تولید می‌شود. اعضای شورای اداری تا فروردین ماه فرصت دارند که اهداف و برنامه‌های خاص خود را برای سال 97 مبتنی بر سند راهبردی و چارچوب نهادی استان تدوین و برای استان ارسال کنند. در سال 96 امتیازبندی و رتبه‌بندی دستگاه‌ها تنها متمرکز بر برنامه‌های اعلام شده توسط استان بود اما در سال 97 امتیاز بین این سه لایه تقسیم می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر