۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۳۳۲۴۹
مجاهد در گفت‌وگو:
مسئول واحد جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: از اساسی‌ترین مسائل مرتبط با الحاق ایران به کنوانسیون UPOV مغایرت آن با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.
به گزارش پایداری ملی، فرهنگ مجاهد، مسئول واحد جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)، با اشاره به موضوع لایحه الحاق ایران به کنوانسیون حمایت از ارقام جدید گیاهی (UPOV) به مجلس شورای اسلامی گفت: از اساسی‌ترین مسائل مرتبط با الحاق ایران به این کنوانسیون، مغایرت آن با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در زمینه لزوم تامین امنیت غذایی، تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای راهبردی و اساسی و تولید و حمایت از محصولات دانش بنیان است.

وی تصریح کرد: با پذیرش الحاق ایران به این کنوانسیون توسط مجلس شورای اسلامی، شکنندگی و تحریم‌پذیری ایران در مواجهه با تحریم‌های مرتبط با حوزه کشاورزی و غذا افزایش خواهد یافت.

مسئول واحد جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه این کنوانسیون هرگونه استفاده از بذرهای خود مصرفی(مورد حمایت این کنوانسیون) را ممنوع کرده است، اظهار داشت: الحاق به این کنوانسیون، در عمل باعث افزایش هزینه‌های کشاورزی در ایران با توجه به درصد بالای استفاده از بذرهای خودمصرفی توسط خرده کشاورزان خواهد شد و نتیجه آن کاهش اقبال کشاورزان ایرانی به تولید محصول خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به ماده 14 این کنوانسیون بیان کرد: بر اساس این ماده انجام فعالیت‌های تحقیقاتی با استفاده از بذرهای مشمول حمایت این کنوانسیون ممنوع بوده و این امر موجب ایجاد محدودیت‌های علمی و فن‌آورانه برای بهنژادگرهای بومی خواهد شد.از طرفی خطر تضییع حقوق این بهنژادگرها به نفع شرکت‌های بزرگ خارجی و چند ملیتی نیز غیر قابل کتمان خواهد بود که خود مانعی بزرگ در راه دستیابی به محصولات دانش بنیان این حوزه محسوب می‌شود.

مجاهد با اشاره به ضرورت حمایت از کشاورزان و محققان داخلی، گفت: در صورت پذیرش کنوانسیون بازو‌های نظارتی شورای اتحادیه کنوانسیون همواره فعالیت‌های انجام شده در ایران را تحت نظر خواهند داشت، در این صورت الحاق به این کنوانسیون در شرایط فعلی کشور، به نفع تولیدکنندگان و محققان داخلی و همچنین حمایت از آنان غیر ممکن خواهد بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با الحاق به این کنوانسیون کشور در زمینه بذرهای کشاورزی به چند شرکت بزرگ چند ملیتی وابسته خواهد شد و از طرفی با کاهش فعالیت‌های تحقیقاتی و همچنین ممنوعیت استفاده از بذرهای خودمصرفی، میزان آسیب‌پذیری و اثرپذیری از تحریم‌های احتمالی به شدت افزایش خواهد یافت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر