۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۳۳۰۲۲
مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری خراسان رضوی با اشاره به مهمترین قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدید های حوزه توسعه ای شهرستان سبزوار، آشتی با طبیعت و تعامل با محیط زیست برای بقای زیست بوم توسعه را مهمترین راهکار خود برشمرد.
به گزارش خبر نگار پایداری ملی،با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، نخستین همایش تجلیل از نخبگان،هنرآموزان و فعالان آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی که به مناسبت روز مهندس در سبزوار برگزار شد.

 سید ابوالفضل احمدی مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری در این همایش گفت:خداوند متعال را شاکریم که فرصت داد در محضر اساتید، فرهیختگان و معلمان مهندس دیار سربداران در همایشی شرکت کنیم که مزین به نام و تصویر دو معلم شهید؛ مهندس دیواندری و مهندس ایزدی است. شهدا و به ویژه این دو شهید حاضر و ناظر به ما یادآور می شوند که از پاسداشت حقوق شهدا غافل نباشیم.

وی افزود: دو حق اساسی که شهدا برگردن همه ما دارند یکی حق حیات است و دیگری حق آرمان و شهادت است و خداوند متعال به زیبایی هرچه تمام در قرآن مجید یاد شهدا را زنده نگه میدارد و اصرار دارد که حیات شهید همیشه یادمان باشد، ما باید از خودمان بپرسیم که چرا زنده بودن شهید اینقدر مهم است؟ درک زنده بودن شهید با عقل تنها حاصل نمیشود؛عقلانیت می خواهد و حکمت.

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری خراسان رضوی در ادامه سخنانش به نقش معلمان مهندس در فرآیند توسعه پرداخت و گفت: متاسفانه اغلب مفاهیم رشد و پیشرفت با مفهوم توسعه اشتباه گرفته میشود. رشد چیزی جز تکثیر وضع موجود نیست، یعنی اگر ما افزایش هنرجو داشته باشیم، کلاسها را افزایش دهیم، هنرستانها را زیاد کنیم، راه بسازیم و خودرو بیشتری تولید کنیم، میگویند رشد پیدا کرده ایم. ولی اگر در هرکدام از این موارد توانمندی خود را بهبود دهیم و به کیفیت توجه کنیم، به سطح و حوزه مفهومی پیشرفت وارد شده ایم.

احمدی، عقل را که یک پدیده فیزیولوژیکی و موهبتی الهی به همراه چاشنی ثروت مهمترین ابزار رشد برشمرد و افزود: ملت عاقل بدنبال بیشینه سازی است و عقل خام، جامعه اتمیزه شده ای را ایجاد میکند که در آن منافع شخصی بر مصالح جمعی و عمومی رجحان دارد و اگر بخواهیم این سیرتکامل را با هرم دانش مقایسه کنیم؛ عقل خام به مثابه داده های خام میباشد و انسان عاقل از به هم پیوستگی معنادار تعدادی از آنها اطلاعاتی استخراج میکند و بعضا مسایلی را نیز حل میکند. ولی همه شواهد و قراین نشان میدهد که رشد و پیشرفت شاید رفاه بدنبال داشته باشد ولی منجر به رضایت نمیشود. آیا با وجود گسترش تروریسم، خشونت و نزاع، آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی میتوان ادعا کرد که بشر امروزی بالغ تر و آدم تر شده است؟!

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما باید روحیات، توانایی ها، عادت ها و رفتار هایمان را تغییر دهیم به نحوی که از همین امکانات موجود به شیوه بهره ورانه برای مصالح جمعی استفاده کنیم؛ افزود:توسعه گذار از انسان عاقل به شهروند عقلانی و خردمند را میطلبد. ملت دارای عقلانیت به جای بیشینه سازی به دنبال بهینه سازی است و همانطور که در هرم دانش از داده و اطلاعات به علم و سپس خرد و تولید معنی میرسیم، در بحث توسعه یافتگی جوامع نیز از مردم عاقل به ملت دارای عقلانیت و حکمرانی مبتنی بر خرد خواهیم رسید، که خوشبختانه این مهم زیاد به ثروت وابسته نیست.

احمدی نظام آموزشی موجود را عقل محور و حافظه محور خواند و گفت: اگر وضع موجود مطلوب بود که دیگر تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بی معنی بود، لذا با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید بر اجرای این سند، ضروری است شاهد چرخش های تحول آفرین در عرصه های مختلف باشیم. بنابراین هنرآموزان یا همان معلمان مهندس باید در نقش مربی، دست متربیان (هنرجویان) را بگیرند و مسیر توسعه را پله پله طی نمایند.

وی همچنین شرایط و فضای کارگاهی آموزشهای عملی رابهترین کلاس توسعه و تعلیم و تربیت تمام ساحتی دانست و گفت با تغییر نگرش و چرخش تحول آفرین در این بخش، هنرجویان میتوانند به بهترین نحو ممکن فرآیند شناسایی نیاز، ایده یابی، طرح ریزی، تقسیم کار، حل مساله، گفتگو، مشارکت، تقسیم کار، خطر پذیری، خلاقیت، گفتگو، مدارا، صبر، پذیرش نظارت همتایان، انصاف، نقد پذیری و... را که هرکدام به مثابه بذرهای توسعه هستند را فراگرفته و در نقش شهروندان عقلانی و خردمند زمینه ساز توسعه پایدار و پایداری توسعه باشند.

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری خراسان رضوی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به مهمترین قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدید های حوزه توسعه ای شهرستان سبزوار، به بیان چند راهکار و یک پیشنهاد اجرایی پرداخت و آشتی با طبیعت و تعامل با محیط زیست برای بقای زیست بوم توسعه را مهمترین راهکار خود برشمرد و گفت: گسترش کمی و کیفی نهادها و تشکل های فنی و مهندسی، تمرکز بر صنایع خاص نظیر حوزه ICT و هوش مصنوعی، ایجاد شهرک صنعتی انرژی های نو به ویژه انرژی خورشیدی، گسترش و تکمیل زنجیره ارزش در صنایع تبدیلی و معدنی، تکمیل زنجیره ارزش در بخش دام و طیور و آبزیان، و بالاخره گسترش و تقویت گردشگری فرهنگی، تاریخی و طبیعی؛ مهمترین راهکارهای پیشنهادی و اهرم های مرجع برای تحول استراتژیک شهرستان خواهد بود، و البته این میسر نخواهد بود مگر اینکه تمام ظرفیت مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی و بخشهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر این موضوعات متمرکز شوندو همچنین در انتها پیشنهاد کرد دبیرخانه دایمی همایش تشکیل و به طور خاص موضوع تاسیس یک سازمان مردم نهاد در زمینه توسعه آموزش های فنی و حرفه ای را با هدف حمایت از هنرجویان مستعد برای ادامه تحصیل، توانمند سازی مدیران و مربیان، ایجاد فن بازار، به هم رسانی کسب و کار مورد پیگیری و اهتمام قرار دهد.
گفتنی است همایش مذکور با حضور معاون استاندار و فرماندار شهرستان، رییس اداره آموزش و پرورش سبزوار، خانواده معزز شهدای شاخص، مدیران و معاونین و اساتید هنرستان ها، پیشکسوتان، نخبگان و فعالان حوزه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی و به مناسبت روز مهندس در سالن همایش های جوانسرای اسرار شهرستان سبزوار برگزار شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر