۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۶۳۰
سند «بررسی وضعیت هسته‌ای(NPR)» منتشر شد. این سند که رویکرد هسته ای واشنگتن و نقش سلاح‌های هسته‌ای را در استراتژی آمریکا بیان می کند، راهبرد امنیتی واشنگتن را نسبت به برخی از موضوعات از جمله دشمنان آمریکا برای سال یا سال های آینده بیان کرده است.
به گزارش پایداری ملی، آمریکایی ها دوباره مشق ایران هراسی نوشتند. روز جمعه سند «بررسی وضعیت هسته‌ای(NPR)» منتشر شد. این سند که رویکرد هسته ای واشنگتن و نقش سلاح‌های هسته‌ای را در استراتژی آمریکا بیان می کند، راهبرد امنیتی واشنگتن را نسبت به برخی از موضوعات از جمله دشمنان آمریکا برای سال یا سال های آینده بیان کرده است. 

در این سند در بخش هایی که در خصوص ایران و روسیه بحث شده است، با تهدیدنمایی از این دو کشور تلاش شده است تا موضوع و دشمن اصلی آمریکا، ایران، کره شمالی و در سطحی پائین تر روسیه معرفی شود و چشم اندازی از آینده هسته ای ارائه شود.

ترامپ عشق روسی خود را رها کرد

در بخش روسیه، سند بررسی وضعیت هسته ای آمریکا استراتژی آمریکا تمرکز بر کنترل تسلیحات است. این سند در حالی منتشر می شود، که آمریکایی ها چند روزی است اقدامات روسیه هراسانه خود را تشدید کرده اند، به گونه ای که آمریکایی ها اخیرا فهرست مشهوری به نام «فهرست کرملین» را منتشر کرده اند که در آن رهبران روسیه شبیه به لاوروف را تحت تحریم های خود قرار داده اند. برخی معتقدند انتشار این فهرست میخی بر تابوت تصورات ترامپ مبنی بر کاهش اختلافات با روسیه و آن چه که ترامپ از آن رسیدن به یک درک مشترکی با روسیه بر سر موضوعات بین المللی خطاب می کرد، بوده است.

 دونالد ترامپ بارها در مناظرات انتخاباتی و پیش از انتخاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت که به دنبال کاهش سطح اختلافات با دولت روسیه است. 

شیفتگی دونالد ترامپ در ایام انتخابات تا جایی پیش رفت که عده ای برای خنثی کردن سیاست های تمایل به روسیه وی، بعد از انتخاب او با عنوان کردن موضوع دستکاری سایبری روسیه در فرآیند انتخابات به کلی انتخاب او را زیر سوال بردند. 

این ماجرا توانست در فضای سیاسی آمریکا، همچون زلزله عمل کرده و اخراج های پی در پی در دولت ترامپ در پی داشته باشد. کار تا جایی عمیق شد که رئیس‌جمهور آمریکا با رد ادعاها و اتهام زنی‌ها درباره روسیه گفت: «هیچ تبانی، ایجاد ممانعت در برابر تحقیق وجود نداشته و تقریبا همه بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند. من می‌توانم این را بگویم که افرادی که (برای طرح ایده دستکاری روسیه در انتخابات) جذب شده‌اند، همه هواداران هیلاری کلینتون بودند»

اما حال که نزدیک به یک سال از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا می گذرد، رویکرد او نیز به سمت مقابله با روسیه روانه می شود. در اقدامی عجیب سران روسیه در فهرست تحریم های آمریکا قرار می گیرند و حالا هم که سند وضعیت هسته ای این کشور منتشر شده است، بیان می شود که دیدگاه دولت کنونی آمریکا این است که سیاستها و اقدامات روسیه دارای پتانسیلی برای بروز خطای محاسباتی است که به تشدید خارج از کنترل تعارض در اروپا می انجامد. دولت ترامپ یک راه حل دو مرحله ای را پیشنهاد می دهد: نخست، مطابق این دکترین «شمار اندکی» از موشکهای بالستیک دوربُرد موجود و قابل حمل در زیردریایی‌های استراتژیک «تریدنت» متناسب با کلاهک های هسته ای کوچکتر اصلاح می شوند. و دوم اینکه در «طولانی مدت» دولت آمریکا یک موشک کروز دریا پایه مسلح به کلاهک هسته ای را توسعه خواهد داد که در واقع ساخت مجدد تسلیحاتی است که در دوران جنگ سرد وجود داشت اما در سال 2011 به دستور اوباما ساخت آن متوقف شد. ناگفته نماند که توسعه کلاهک‌های هسته‌ای کوچکتر، همان بخش چالش‌برانگیز ماجراست که وقتی در کنار شرایط فوق‌العاده قرار می‌گیرد، خطر افزایش جنگ هسته‌ای را افزایش می‌دهد.[1] این سند در خصوص روسیه از جملات دو پهلویی تشکیل شده است که واکنش مقامات روسی را نیز در پی داشته است. موضوع اصلی و مناقشه برانگیز این سند در خصوص روسیه این است که گزارش جدید وزارت دفاع آمریکا درباره برنامه ساخت بمب‌های هسته‌ای کوچک در قبال تهدیدات ناشی از زرادخانه هسته‌ای روسیه، حساسیت بالایی را در مقامات روسیه و بعد از آن در حوزه ژئوپلیتیک روابط مسکو واشنگتن به وجود آورده است.

ایران؛ نقل محافل آمریکایی

بعد از اقدامات نیکی هیلی در خصوص دعوت از نمایندگان عضو دائم و غیردائم شورای امنیت برای مقابله با ایران و نمایش مضحک موشک برجای مانده در عربستان که وی تلاش می کرد آن را موشکی ایرانی قلمداد کند، این جدید ترین اقدام ضدایرانی دولت ترامپ است که در سند وضعیت هسته ای این کشور گنجانده شده است.

موضوع اصلی مورد توجه این سند در خصوص ایران «بازدارندگی» است. این سند با توجه به نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به ایران نگریسته و بیان می دارد «ایران، نفوذ آمریکا در خاورمیانه را مهم‌ترین تهدید علیه هدفش برای تثبیت جایگاه خود به عنوان قدرت منطقه‌ای می‌بیند. ایران خودش را به افزایش نفوذ بر کشورهای همسایه و مقابله با نفوذ آمریکا متعهد می‌داند. این هدف، مستقیماً متحدان و شریکان آمریکا را تهدید می‌کند. ساختار نیروها، سیاست‌ها و راهبردهای دفاعی ایران نشان‌دهنده تلاش این کشور برای ایجاد برتری‌های نظامی قابل بهره‌برداری است.»

وقتی جملاتی که این سند از آن استفاده کرده را در کنار رهیافت کلی دولت دونالد ترامپ در خصوص ایران قرار می دهیم به نظر می رسد موضوع کلی همان برجسته سازی و برجسته نمایی موشکی ایران است. در چارچوب فعالیت های آمریکا برای برجسته سازی موشکی ایران و در پی نمایش های مضحک آمریکایی ها در این خصوص در این سند آمده «ایران کماکان به سرمایه‌گذاری در برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد. این برنامه، بزرگترین برنامه موشکی در خاورمیانه است و اگر قرار باشد ایران بعد از انقضای برجام، با نقض ان‌پی‌تی و تعهدات خود برای منع اشاعه تسلیحاتی به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا کند، این برنامه می‌تواند به سلاح‌های هسته‌ای مجهز شود. ایران همچنین در حال توسعه سایر توانمندی‌های نظامی در زمینه‌های غیرهسته‌ای است که از آن جمله می‌توان به سامانه موشک‌های کروز و توانمندی‌های جنگ سایبری برای عملیات‌های تهاجمی اشاره کرد.»

اگر نگاهی به اسناد پیشین امنیتی و امنیت ملی آمریکا شود، این موضوع برجستگی زیادی پیدا می کند که آمریکایی ها در هر برهه ای توجه و تمرکز خود را بر روی یک مسئله قرار داده اند، برای مثال در سند معروف سال 2012 آمریکایی ها که استراتژی امنیت ملی اوباما بود، تلاش بر این بود تا برنامه هسته ای ایران به عنوان عامل تهدید کننده امنیت آمریکایی ها و فراتر از آن جامعه بین المللی قلمداد شود. به همین ترتیب در اسناد جدید آمریکایی ها تلاش می شود تمرکز بر روی مسائل موشکی و منطقه ای ایران قرار گیرد. در این خصوص توجه به این سند می تواند کمک کننده فهم این موضوع باشد، آنجایی که می گوید «اقدام ایران در توسعه موشک‌های بالستیک پیشرفته و دقیق به این کشور توانمندی لازم برای تهدید نیروهای آمریکا و متحدان و شریکان این کشور در داخل و خارج از منطقه را می‌دهد. در صورتی که ایران تصمیم به دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای بگیرد، فشار بر سایر کشورهای منطقه برای به دست آوردن سلاح‌های هسته‌ای خودشان افزایش خواهد یافت.»

بازدارندگی در برابر ایران

یکی دیگر از سیاست هایی که در این سند نمود یافته است، مسئله استراتژی آمریکا در برابر ایران است. در این سند از بازدارندگی به عنوان استراتژی آمریکا در برابر ایران اشاره شده است، در این سند آمده است «راهبرد بازدارنده ما طوری طراحی شده تا اطمینان حاصل شود مسئولان ایران می‌دانند که هر گونه حمله راهبردی غیرهسته‌ای علیه ایالات متحده، متحدان و شریکانش به شکست منجر خواهد شد و اقدامی خواهد بود که هزینه‌هایش بالاتر از مزایای آن خواهد بود.» در نهایت با توجه به اینکه سامانه های موشکی آمریکا قادر هستند در برابر تهدید ایران عنصر بازدارندگی را اعمال کنند، از این اقدامات به عنوان عاملی برای امنیت آمریکا و متحدانش یاد شده است.

انتشار این سند توسط دولت ترامپ یکبار دیگر این موضوع را مطرح می کند که آمریکا تلاش می کند ایران را به عنوان دشمن خود در عرصه بین المللی قلمداد کرده و به واسطه این دشمن سازی:

1. بتواند کیسه اعراب حاشیه خلیج فارس را به خوبی خالی کند، همان طور که در این سند از «امنیت متحدان آمریکا» سخن گفته شده است و بارها هم دونالد ترامپ گفته عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس بایستی برای تامین امنیت خود به آمریکا پول پرداخت کنند و در واقعیت نیز پول پرداخت کرده اند.

2. چرخ صنایع نظامی و تسلیحاتی خود و اقتصاد به گل نشسته خود را بچرخاند. موضوعی که نمود عینی آن را می توان در ناکامی های سیاسی و اقتصادی آمریکا و تعطیلی اخیر دولت آمریکا مشاهده کرد.

3. اروپا را هر چه بیشتر از روسیه جدا کند. اخیرا اخباری منتشر شده است که بیانگر نزدیکی برخی از کشورهای بزرگ اروپایی به روسیه است. آمریکا را نباید با دونالد ترامپ تحلیل کرد. سیاست آمریکایی نزدیکی اروپا به روسیه را نمی پسندد و به واسطه این موضوع روسیه را تهدید نمایی می کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر