۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۳۲۳۴۳
مدیركل پدافند غیرعامل استانداری یزد:
مدیركل پدافند غیرعامل استانداری در همایش و كارگاه آموزشی برنامه ایمنی آب استان گفت: ضروری است اقدامات پدافندی و حفاظتی منابع آب استان مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، «محمدصادق طهماسبی» روز گذشته (۳ بهمن) در همایش و كارگاه آموزشی برنامهای ملی آب استان (WSP) كه به همّت مركز بهداشت و دانشگاه علوم پزشكی حضرت آیت الله شهید صدوقی (ره) یزد در سالن حضرت باقرالعلوم (ع) برگزار شد، گفت: ضروری است اقدامات پدافندی و حفاظتی منابع آب استان مورد توجه جدی قرار گیرد.

 دبیر شورای پدافند غیرعامل استان ادامه داد: نقش آب در طراوت، شادابی و سلامت جوامع بشری نقش بسیار پراهمیتی است و قدر و ارزش آب در زندگی كویرنشینان به عنوان پایه گذاران تمدن صلح جوی كاریزی در توسعه فعالیت های آنها از دیرباز محترم بوده است.

 وی افزود: ایرانیان همواره در طول تاریخ ضمن ارج نهادن به این مایه حیات، آب را به عنوان گوهره سلامت و بهداشت و حفظ آن را جزو وظایف انسانی و دینی خود می دانسته اند كه استحصال آب به وسیله سازه بومی قنات و رصد و پایش روزانه آب استحصالی به وسیله یك ارگانیزم زنده (به عنوان مثال ماهی) از ابتكار ایرانیان بوده است.

 طهماسبی خاطرنشان كرد: در حال حاضر نیز از این دانش به صورت پیشرفته تر و استفاده همزمان از سنسور های تابشی و پایش لحظه ای حیات ارگانیزم زنده در كنار واحدهای آزمایشگاهی و گندزدایی پیشرفته به صورت روزانه استفاده می شود كه شایسته است از تلاش های شبانه روزی شركت های آب منطقه ای، آب و فاضلاب شهری و روستایی ومدیریت مركز بهداشت یزد كه مراقبت و مواظبت از آب آشامیدنی مردم را برعهده دارند، تشكر نمایم.

 مدیركل پدافند غیرعامل استانداری بیان كرد: به علت تغییر سبك زندگی و تبدیل شدن شهرها به مراكز فعالیت های مختلف نوین وصنایع آلاینده ای كه در جوار این جوامع شكل گرفته است و استان یزد نیز از این قاعده مستثنی نیست،ضروری است سلامت آب از بدو ورود آلاینده های شیمیایی و صنعتی به داخل منابع اندك آب شیرین زیرزمینی كه به عنوان تنها منابع بومی مناطق كویری از آن یاد می شود به صورت جدی مدّنظر قرار گرفته و مراقبت شود.

 وی ادامه داد: همانگونه كه استحضار دارید ملكول آب (H2o) دارای بارهای مثبت و منفی است و به عنوان یك ملكول قطبی جاذب یون های فعال مثبت و منفی است كه از طریق آلاینده ها وارد سفره زیرزمینی می شود و توانایی تشكیل كمپلكس های زیان آور برای سلامت انسان و محیط زیست را دارد و به اصطلاح علم شیمی به عنوان یك ملكول زنده از آن یاد می شود.

 دبیر شورای پدافند غیرعامل استان در پایان سخنان خود خاطرنشان كرد: اگر شرایط برای انجام واكنش های شیمیایی آب بدین صورت پیش بیاید و با عناصری كه توسط ما بواسطه فعالیت های صنعتی تولید می شود، تركیب یابد در نهایت سلامت آب به خطر می افتد و درنتیجه سلامت و حیات بهره برداران از این مایه زندگی و گوهره سلامت نیز دچار مخاطره می شود و خداوند متعال در تبیین این مهم می فرماید: « و من الماء كلّ شی حی ».

 گفتنی است بررسی تهدیدات منابع آب استان، شناسائی خطرات و رویدادهای مخاطره آمیز در حوزه آب ، برنامه پایش اقدام های كنترلی و اعتبار سنجی برنامه ایمنی آب ازجمله موضوعات مطرح شده در سخنرانی های این همایش و كارگاه آموزشی یك روزه بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر