۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۳۲۳۰۳
سردار جلالی در هفتمین همایش سراسری پدافند جنگ نوین عنوان کرد:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل در هفتمین همایش سراسری پدافند جنگ نوین گفت: ایجاد نظام پدافندی هماهنگ با نظام دفاعی کشور در مناطق صنایع شیمیایی و پتروشیمی ضروری است و خوشبختانه با هماهنگی های صورت گرفته با وزارت نفت به ساز و کار مناسبی برای جلوگیری از وقوع این گونه حوادث رسیده ایم.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در همایش «پدافند جنگ نوین» که صبح امروز در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد، اظهار داشت: تهدیدات بر اساس فناوری‌ها و ماهیت عرصه و حوزه آن‌ها تغییر پیدا کرده است. فناوری‌ها در کنار قابلیت‌هایی که دارند، تهدیداتی را هم فراهم می‌کنند؛ بر این اساس تهدیدات نوین روز به روز تولید می‌شود.

زیرساخت های صنعت شیمیایی و پتروشیمی کشور بی ضابطه و فاقد طرح مقابله هستند/ تعریف مشخصی از جنگ سایبری و اقتصادی در بین نخبگان ما وجود ندارد

"تهدیدشناسی، یکی از ویژگی های سپاه پاسداران"
وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های سپاه تهدیدشناسی و متمرکز شدن بر تهدیداتی است که متوجه انقلاب است. موضوعات تهدیدات نوین جدیدتر از ش.م.ه. است و این موضوع قدیمی و کهنه شده است، بنابراین در بحث تهدیدات نوین می‌بایست به موضوعات جنگ نرم، جنگ اقتصادی، جنگ مغناطیسی و پرتویی نیز پرداخت، به ویژه جنگ‌های سایبری و اقتصادی که اکنون با آن‌ها درگیر هستیم. این در حالی است که تعریف واحدی از جنگ سایبری و اقتصادی نداریم و حتی بخش‌های علمی ما نیز هنوز به این عرصه‌ها وارد نشده‌اند.

وی تصریح کرد: امروز تعریف مشخصی از جنگ سایبری و اقتصادی در بین نخبگان ما وجود ندارد و کماکان مسائلی مانند اقتصاد را عرصه رقابت می دانند در حالی که امروز جنگ اقتصادی جریان دارد.

"رفتار دوگانه غربی ها در تولید و بکارگیری سلاح های شیمیایی"
سردار جلالی بیان کرد: در جنگ جهانی دوم مردم هدف جنگ بودند و دولت ها و حکومت هایی که با هم درگیر بودند با کشتن مردم تولید بازدارندگی می کردند.

وی افزود: در جنگ جهانی دوم انبوهی از سلاح‌های شیمیایی استفاده شد که برای از بین بردن مردم بود تا از این طریق با رعب و وحشتی که ایجاد می‌کنند، بتوانند در جنگ پیروز شوند. انفجار دو بمب هسته‌ای در اواخر جنگ نیز بر همین اساس بود.

سردار جلالی ادامه داد: زمانی که جنگ جهانی دوم تمام شد برای اینکه این گونه سلاح‌ها دیگر مورد استفاده قرار نگیرد، کشورهای مختلف کنوانسیون منع استفاده از این‌گونه سلاح‌ها را در سازمان ملل تصویب کردند ولی علیرغم وجود این کنوانسیون‌ها، سلاح‌های شیمیایی نه تنها تولید می‌شود بلکه مورد استفاده هم قرار می‌گیرد که در دفاع مقدس شاهد آن بودیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه عنوان کرد: رهبران کشورهای اروپایی و به ظاهر متمدن قاتل و وحشی هستند زیرا در دوران دفاع مقدس آنها سلاح های شیمیایی را تولید و در اختیار ارتش صدام برای بکارگیری علیه رزمندگان ما قرار می دادند که نمونه این کشورهای تولید کننده سلاح های شمیایی کشور آلمان است که از یک طرف این گونه سلاح ها در اختیار عراق قرار می داد و از طرف دیگر ما هم مجبور بودیم جانبازان را برای درمان به این کشور بفرستیم و از این طریق با آزمایش هایی که روی آنها انجام می دادند میزان تاثیر گذاری این گونه سلاح ها را متوجه می شدند.

وی تصریح کرد: زمانی هم که ارتش عراق در روزهای پایانی جنگ حلبچه را به صورت گسترده مورد بمباران شیمیایی قرار داد و طی آن حدود شش هزار نفر از مردم این شهر را به شهادت رساند، رسانه های غربی در برابر این فاجعه انسانی سکوت اختیار کردند.

سردار جلالی یادآور شد: کاربرد اینگونه سلاح‌ها در دفاع مقدس فقط در کربلای چهار و پنج باعث شد حدود 17 هزار نفر از رزمندگان به شهادت برسند؛ بنابراین جانبازان شیمیایی دفاع مقدس اسناد زنده و گویای نفاق اروپایی‌ها هستند البته در سال‌های اخیر هم شاهد استفاده از اینگونه سلاح‌ها هستیم به عنوان مثال در مقابله با تکفیری ها در عراق و سوریه یا در غزه و یمن نوعی از سلاح های شیمیایی مورد استفاده قرار گرفت.

زیرساخت های صنعت شیمیایی و پتروشیمی کشور بی ضابطه و فاقد طرح مقابله هستند/ تعریف مشخصی از جنگ سایبری و اقتصادی در بین نخبگان ما وجود ندارد

"سکوت رسانه های غربی در برابر حملات شیمیایی تکفیری ها"
وی گفت: تکفیری‌ها در عراق 20 بار مردم را با استفاده از گاز کلر مورد حمله قرار دادند و در غزه و یمن نیز اسراییل و عربستان با بمب‌های فسفری مردم را مورد حمله قرار دادند؛ تروریست‌ها در عراق و سوریه علاوه بر گاز کلر، از گازهای سارینو خردل نیز استفاده کردند و این بار هم رسانه‌های غربی سکوت کردند.

"لزوم آمادگی در برابر حملات شیمیایی دشمنان"
رییس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه گزارشاتی داشتیم مبنی بر اینکه داعش به ابزار و دانش تولید محدود سلاح‌های بیولوژیک دست یافته که خوشبختانه در جنگ آسیب دیدند، گفت: اگر در آینده درگیری با نیروهایی مثل داعش داشته باشیم، کاربرد سلاح شیمیایی توسط آنها که مورد حمایت آمریکا و اروپا قرار دارند، محتمل خواهد بود پس باید در این زمینه آمادگی‌های لازم را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون آمریکایی‌ها بخشی از ظرفیت داعش را به افغانستان منتقل کردند، اظهار داشت: بعد از اتمام جنگ تحمیلی توسعه‌های مختلفی داشتیم که یکی از این توسعه‌ها مربوط به توسعه شهرها است این در حالی است که بواسطه ضعف دولت‌ها امروز بیشتر جمعیت کشور به سمت شهرنشینی حرکت کرده است به نحوی که در حال حاضر ٧٢ درصد جمعت کشور شهرنشین و ٢٨ درصد جمعیت روستایی هستند؛ لذا این باعث شده تا اغلب مراکز شیمیایی که قبلا در خارج از محدوده‌های شهری قرار داشتند امروز در داخل شهرها قرار گیرند.

زیرساخت های صنعت شیمیایی و پتروشیمی کشور بی ضابطه و فاقد طرح مقابله هستند/ تعریف مشخصی از جنگ سایبری و اقتصادی در بین نخبگان ما وجود ندارد

"زیرساخت های صنعت شیمیایی و پتروشیمی کشور بی ضابطه و فاقد طرح مقابله هستند"
سردار جلالی با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی کشور بدون توجه به تهدیدات آن، بیان داشت: همچنین بواسطه برنامه‌های توسعه‌ای که داشتیم کشورمان صاحب صنعت پتروشیمی و شمیایی شده به نحوی که اکنون قدرت اول تولید محصولات پتروشیمی در منطقه هستیم؛ ولی زیرساخت‌های صنعت شیمیایی و پتروشیمی کشور بی‌ضابطه و فاقد طرح مقابله هستند به عنوان مثال در اصفهان مراکز پر خطر شیمیایی بسیاری وجود دارد که اگر روزی برای این مراکز حادثه‌ای رخ دهد به جهت آن که در جهت موافق باد احداث شده اند، باد گازهای متصاعد شده را به سمت شهر می‌برد.

"ضرورت ایجاد نظام هماهنگ پدافندی و دفاعی در کشور"
وی افزود: با توجه به وجود مراکز پر خطر در شهرها، مسئولیت‌های مختلف در شهرها اعم از شهرداری، فرمانداری و استانداری ظرفیت مقابله با تهدیدات نوین را ندارند بر این اساس ایجاد نظام پدافندی هماهنگ با نظام دفاعی کشور در مناطق صنایع شیمیایی و پتروشیمی ضروری است.

"صیانت از مردم، اصلی ترین رویکرد قرارگاه پدافند شیمیایی"
رییس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر اینکه صیانت از مردم اصلی ترین رویکرد قرارگاه پدافند شیمیایی است، گفت: همجواری مراکز پر خطر در مراکز شهری اصلا پذیرفته نیست؛ لذا چنین مراکزی باید از شهرها خارج شوند و علاوه براین تمام شهرهای کوچک و بزرگ باید امکان دفاع در شرایط اضطراری را هم داشته باشند؛ در این رابطه باید آموزش‌های عمومی و تخصی برای مردم و مسئولان وکارکنان ارایه شود.

وی اضافه کرد: بیمارستان بقیة الله(عج) به قطب درمانی مصدومین شیمیایی تبدیل شده و اورژانس مصدومین شیمایی امروز در این بیمارستان تشکیل شده است و این قابلیت را دارد که در شرایط اضطرار تا 300 مصدوم و بیمار را پذیرش کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر