۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۳۱۷۶۶
رئیس ستاد شورایاری ها شورای شهر تهران:
احمد مسجد جامعی :ضروری است پیوست بحران و پدافند غیرعامل در پروژه‌های عمومی از جمله مراکز تجاری تهیه شود.
به گزارش پایداری ملی، صبح امروز پس از ارائه گزارش شهردار تهران در خصوص عملکرد شهرداری در برابر زلزله اخیر تهران چند تن از نمایندگان شورای شهر نسبت به این گزارش واکنش‌های مختلفی نشان دادند.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه نقشه‌های پهنه‌های گسلی در سال ۹۵ ابلاغ شده است، گفت: تعداد زیادی ساختمان روی این پهنه‌ها وجود دارد و بر روی آن بلند مرتبه‌سازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید کاربری‌های دارای اهمیت بالا به تدریج جابجا شوند، اظهار کرد: مراقبت ویژه داشته باشیم تا وضعیت گسل‌ها و حریم‌ها به وضعیت استاندارد و ضوابط نزدیک شود.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حفظ فضا‌های باز شهری نکته مهمی است، بیان کرد: این فضا‌ها بر اساس تسامح‌های احتمالی نباید به اماکنی مانند بوستان مادر تبدیل شوند که به جای فضای باز شهری تبدیل به مجموعه‌ای از برج‌ها شود.

وی با بیان اینکه ساختمان‌های ما بی کیفیت ساخته می‌شوند، خاطرنشان کرد: مقاومت شدید شهرداری در دوره قبل در برابر استفاده از مجری ذیصلاح نکته‌ای مهم است که در مقررات ملی ساختمان لازم‌الاجرا است، زیرا در مواردی حضور مهندسان به عنوان طراح و ناظر تبدیل به امری صوری شده است، اما موضوع مهم این است که ما باید قانون را اجرا کنیم.

در ادامه مسجد جامعی نیز در واکنش به سخنان شهردار تهران گفت: امکانات مدیریت بحران در تهران کم است، به طوری که از ۵۲۶ کیلومتر راه تهران ۲۶۰ کیلومتر آن باید در مواقع اضطراری باز باشد که این گونه نیست.

وی تصریح کرد: ضروری است پیوست بحران و پدافند غیرعامل در پروژه‌های عمومی از جمله مراکز تجاری تهیه شود.

سپس میرلوحی از عملکرد برخی کارشناسان در ساعاتی پس از زلزله انتقاد کرد و گفت: متاسفانه همیشه پس از وقوع بحران شاهد هستیم که برخی کارشناس‌ها اضطراب و نگرانی را پمپاژ می‌کنند و آسیب‌رسانی ما پس از حادثه بیشتر از وقوع حادثه می‌شود.

در ادامه حجت نظری به نقشه‌های اماکن امن تهران اشاره و تاکید کرد: این نقشه‌ها به روز نیستند، زیرا بعد از زلزله دوم شهروندان به این اماکن مراجعه کردند و پشت در‌های بسته ماندند.

وی تصریح کرد: آمار و ارقام نگران‌کننده‌ای از وضعیت بافت‌های فرسوده دارم که ترجیح می‌دهم ذکر نکنم، اما شهرداری و معاونت معماری باید برای جلوگیری از ساخت و ساز بر روی گسل‌ها اقدامات جدی کنند.

همچنین زهرا صدراعظم نوری دیگر عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: ۱۱۵۲ ساختمان ناایمن متعلق به خود شهرداری است و ما وارث این ناایمنی هستیم.

وی با بیان اینکه از شهردار می‌خواهیم برای ایمن‌سازی این ساختمان‌ها ساز و کاری بیاندیشد، اظهار کرد: این ساختمان‌ها شامل آتش‌نشانی، تعداد زیادی از پایگاه‌های مدیریت بحران، سرای محله، میادین تره‌بار و فرهنگسرا‌ها هستند.

عضو شورای شهر تهران افزود: از ۷۳۰۰ ساختمان ناایمن بخشی از آن‌ها دولتی بوده و مربوط به تشکیلاتی غیر شهرداری هستند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ۲۶۵ مدرسه پرخطر وجود دارد که شهردار تهران باید از دولت بخواهد که ساختمان‌های ناایمن را ایمن‌سازی کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر