۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۱۱۸۹
شاکری نژاد مطرح کرد؛
استاد دانشگاه‌ صدا و سیما‌ گفت: امروز رسانه بیش از خانواده و نظام آموزشی بر جامعه پذیری انسان ها اثر گذارند.
به گزارش پایدای ملی، همایش ملی نگرش علمی و کاربردی‌ به عفاف و حجاب در مرکز‌ همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا‌ برگزار شد.

در روز نخست این همایش نشستی با عنوان ارتباطات‌، رسانه‌ها و عفاف و حجاب‌ به مدیریت‌ سید مجید امامی استاد دانشگاه الزهرا‌، علی انتظاری‌ استاد دانشگاه علامه‌ طباطبایی‌ و  محمدحسین‌ ساعی استاد دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

 در این نشست‌ سید عبدالرسول‌ علم‌الهدی‌ پژوهشگر دانشگاه امام حسین در مقاله‌ای به بررسی‌ ارتباط عفیفانه‌ در زندگی سایبر‌ی پرداخت  و اظهار کرد: زندگی سایبر‌ی به معنی زیستی است که انسان‌ها در اینترنت‌ دارند و عفاف‌ ملکه‌ای است که در زندگی انسان رفتارها و فکر وی را در مسیر کمالات‌ کنترل و هدایت می‌کند.

علم‌الهدی در توضیح‌ ارتباط عفیفانه‌ سایبری‌ گفت: ارتباط عفیفانه‌ سایبری‌ به گونه‌ای از ارتباط گفته می‌شود که در مبادله معنا و پیام معناهایی‌ که موجب تحریک‌ شهوت‌ جنسی‌ در طرف دیگر ارتباط  می‌شود وجود نداشته باشد‌.

 پژوهشگر دانشگاه امام حسین انگیزه‌های حضور در فضای سایبری‌ را سرگرمی‌ و وقت‌ گذرانی‌، نیاز عاطفی‌، کنجکاوی‌، نیاز جنسی‌، ارتباط‌گیری برای ازدواج‌، بهتر دیده‌ شدن، فرار از انزوا‌ و سرخوردگی‌ اجتماعی برشمرد‌.

 علم‌الهدی‌ با اشاره به اینکه عفاف سایبری‌ هنگامی به وجود می‌آید که سواد سایبری‌ وجود داشته باشد گفت: آشنایی با رسانه و فضای مجازی از جمله مقدمات سواد سایبری‌ است که لازم است همه مردم به درستی‌ با رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی آشنا شوند.

 

سواد سایبری پیش نیاز ورود به فضای مجازی
 

در بخش دیگری از این نشست محسن شاکری‌نژاد استاد دانشگاه صدا و سیما نیز در مقاله‌ای به بررسی‌ رابطه عفاف و محبوبیت‌ نقش در فیلم‌های سینمایی تلویزیون‌ پرداخت.

 شاکری‌نژاد عوامل مؤثر در جامعه‌پذیری‌ را خانواده، گروه همسالان‌، نظام آموزشی و رسانه عنوان کرد و افزود: امروز رسانه مهمترین‌ عامل جامعه‌پذیری‌ شده و سایر عوامل‌ تحت تأثیر‌ آن قرار دارند‌.

 وی به اهمیت‌ تلویزیون‌ در میان رسانه‌های موجود اشاره کرد و گفت: 93 درصد‌ جامعه ایرانی‌ از مخاطبان تلویزیون هستند به همین دلیل ما در تحقیقاتی 36 فیلم سینمایی‌ را که از 3 شبکه ملی یک، دو و سه به نمایش در آمد بررسی‌کرده‌ایم.

 استاد دانشگاه صدا و سیما‌ ویژگی کسانی که می‌توانند در آثار تلویزیونی به عنوان الگو مطرح شوند را جوان بودن، تحصیلکرده‌ بودن، سطح مالی متوسط به بالا داشتن، زیبایی و محبوب بودن نقش ( نقش مثبت ) خواند و گفت: در حالی که جوان بودن از ویژگی‌های یک شخصیت‌ الگو می‌باشد‌ 73 درصد بازیگران با پوشش چادر از نقش‌های مسن‌ فیلم‌های تلویزیونی بوده‌اند. 29 درصد کسانی که چادری نشان داده شده‌اند تحصیلکرده‌ بوده و 62 درصد کسانی که چادری بودند از وضعیت مالی پایینی‌ برخوردار بوده‌اند.

 شاکری‌نژاد با اشاره به اینکه اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز افکارسنجی‌ رسانه ملی و از میان پ بیننده‌ترین فیلم‌های تلویزیونی‌ رسانه ملی می‌باشد گفت: 25 درصد از شخصیت‌های خانم محبوب و مثبت در فیلم‌های سینمایی تلویزیون دارای‌ رابطه‌‌ای نامتعارف‌ با نامحرم‌ بودند همچنین در مجموع تنها 30 درصد از شخصیت‌های زن فیلم‌های تلویزیونی‌ چادر می‌پوشیدند‌.

 همایش ملی نگرش علمی و کاربردی به عفاف و حجاب در روزهای‌ 7 و 8 آذر ماه در مرکز‌ همایش‌های بین‌المللی‌ دانشگاه الزهرا‌ برگزار شد.

 در روز اول این همایش نشست‌های ارتباط و رسانه‌، بهداشت و سلامت، هنر و ادبیات‌، الهیات‌ و مبانی معرفتی‌ و در روز دوم نشست‌های جامعه‌شناسی تأملی‌ اجتماعی در باب حجاب‌، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌ حوزه عفاف و حجاب‌، حقوق، حجاب حق یا تکلیف‌  و  روانشناسی و علوم تربیتی برگزار شد .

 در حاشیه این همایش نمایشگاه‌ آثار نقاشی‌‌خط علی ضرتاش‌ور‌ و نمایشگاه‌ کتاب با محوریت حجاب و عفاف‌ برپا شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر