۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۳۰۶۶۴
قزوین؛
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گفت: پدافند غیرعامل یک اصل اساسی در برابر تهدیدات نوین به شمار می رود.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، "محمد افشار" مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین در همایش علمی حفاظت از زیرساختها در مقابل تهدیدات نوین اظهار داشت: پدافند غیرعامل هنر و علم دفاع بدون اسلحه است و در عصری که تهدیدات امنیتی رنگ و بوی تازه‌ای یافته‌اند تلاش دارد که بر بستر فناوری‌های نوین و دانش روز به ارائه راهکارهای قابل اجرا بپردازد.

این مسئول به راهکارهای پدافند غیرعامل در مقابله با تهدیدات اشاره کرد و گفت: شناخت نوع تهدیدات، پاسخ فنی و پدافندی بر اساس طرح‌ریزی مناسب، عمومی‌سازی و رشد فرهنگی پدافند غیرعامل میان مردم و مانور و تمرین ازجمله این راهکارها هستند.

افشار با بیان اینکه پدافند غیرعامل از ضرورت‌های کشور ماست گفت: طی یک قرن گذشته، کشورها اقدامات خود را در مورد پدافند غیرعامل انجام داده‌اند و اکنون این مهم جزو فرهنگ آن‌ها شده، ولی امروزه تهدیدات شکل جدیدی پیدا است.

پدافند غیرعامل یک اصل اساسی در برابر تهدیدات نوین به شمار می رود

وی افزود: تهدیدات در طول زندگی بشری همیشه وجود داشته و دفاع و تهدید جزو پدیده‌های جامعه بشری بوده که در مقابل اقدامات دفاعی با پدافند غیرعامل نیز بنا به فرهنگ و متناسب با توسعه فکری هر زمان وجود داشته است؛ مانند احداث دیوار چین یا حفر خندق در جنگ خندق و یا تشکیل شورای نظامیان در صدر اسلام که از ایده‌های پیامبر گرامی اسلام بوده است.

دبیر شورای پدافند غیرعامل در خصوص اهمیت دفاع و همیشگی دانستن دفاع گفت: در درجه اول باید نوع تهدیدات مشخص شود تا به نسبت آن بتوانیم دفاع را در مقابله با آن تعیین کنیم. ا

کنون تهدیدات بیوتروریست، حملات سایبری، الکترومغناطیس، بیولوژیک و استفاده از محصولات تراریخته به‌عنوان سلاح بیولوژیک است که همه این‌ها نمادی از تهدیدات مدرن به شمار می‌رود و بازتاب آن ازکارافتادن سیستم‌های خدمات‌رسانی و در نهایت نارضایتی مردم است.

وی بیان کرد: قدرت ملی از دو مولفه قدرت سخت و قدرت نرم تشکیل شده است که دشمنان در تهدیدات جدید هم به دنبال ضربه زدن و ناتوان کردن قدرت سخت و هم در حوزه قدرت نرم به دنبال اختلال و بی اثر کردن فعالیت های فرهنگی و علمی کشور هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر