۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۳۰۳۲
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با معاون مدیركل یونسكو در بخش علوم طبیعی و مهندسی، به جایگاه یونسكو در نظام بین الملل اشاره كرد و گفت: این سازمان می تواند در زمینه گسترش عدالت و صلح در جهان و تبادل فرهنگ ها نقش مهمی ایفا كند.
بنابراعلام وزارت علوم، «كامران دانشجو» با بیان اینكه با پذیرش كشور فلسطین در یونسكو، دولت آمریكا محدودیت هایی را برای این سازمان ایجاد كرده است گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن اینكه از همه كشورها انتظار یك برخورد منطقی و عادلانه دارد، آمادگی دارد برای گسترش فعالیت های سازمان یونسكو در ابعاد علمی، آموزشی و فرهنگی كمك كند.
وی یادآورشد: ایران كشوری با قدمت تاریخی و فرهنگی چند هزار ساله است و دانشمندان بزرگی همچون بوعلی سینا، زكریای رازی و خواجه نصیر الدین طوسی را به جامعه جهانی ارائه كرده است و همچنین مردمی با فرهنگ و مهمان نواز دارد كه علاقه مند صلح و دوستی و همكاری با دیگر مردم جهان هستند.
دانشجو ادامه داد: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بخصوص در سال‌های اخیر از نظر علمی پیشرفت های ویژه‌ای داشته است كه از جمله آن كسب جایگاه نخست تولید علم در منطقه، رتبه هشتم نانو فناوری و ۲/۱ درصد تولید علم دنیا علیرغم داشتن یك درصد جمعیت جهان است.
وی تاكید كرد كه ما اعتقاد داریم علم، آموزش و فناوری باید در راستای گسترش صلح جهانی و آسایش و آرامش ملت‌های جهان باشد ولی برخی كشورها علم و فناوری را در انحصار خود، برای سلطه بر جهان می خواهند و در همین راستا نیز برای جلوگیری از پیشرفت علمی ایران دست به تحریم علمی ایران زدند.
دانشجو توضیح داد: در زمینه فناوری نیز ایران دستاوردهای بزرگی داشته كه برای نمونه می توان به ارسال ماهواره به فضا، دستاوردهای هسته‌ای و دیگر حوزه‌های علمی و فناوری اشاره كرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن یادآوری فعالیت سه مركز مشترك بین ایران و یونسكو در كشور،گفت:درصورت تمایل یونسكو ایران می تواندبا همكاری یونسكو فعالیت‌های شبكه زنان دانشمند جهان اسلام، پارك های علم و فناوری جهان اسلام و دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام را به عنوان مركز منطقه ای یونسكو در سطح آسیا و اقیانوسیه گسترش دهد.
وزیر علوم همچنین به جمعیت چهار و نیم میلیون نفری دانشجویی ایران اشاره كرد و گفت: پنجاه درصد این جمعیت دختران هستند كه نشان می دهد تبلیغات غربی ها در خصوص جایگاه زنان در ایران صحت ندارد.
وزیر علوم به نمایندگی از جامعه دانشگاهی ایران ضمن درخواست ابلاغ دعوت وی به مدیركل یونسكو برای سفر به ایران تاكید كرد: تبلیغات ضدایرانی رسانه های غربی منجر به تصورات نادرستی از ایران در جامعه غربی شده است كه آنها پس از سفر به این كشور و آشنایی با فرهنگ و جامعه ایرانی به واقعیت جامعه ایرانی پی می برند.
معاون مدیركل یونسكو نیز در بخش علوم طبیعی و مهندسی گفت: پیشرفت های علمی ایران در سالهای اخیر چشمگیر بوده است و این دستاوردها و آشنایی كه با جامعه ایرانی پیدا كردم مرا بسیار متعجب كرد.
«گرت چن كالونجی» همكاری ایران و یونسكو را در سطح خوبی توصیف كرد و گفت: از میان ۲۶ مركز فعال این سازمان در جهان، سه مركز در جمهوری اسلامی ایران است كه مركز منطقه ای پارك های علمی و فناوری در شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان، مركز آب شهری و قنات در یزد هستند.
وی به نزدیكی مواضع جمهوری اسلامی ایران و سازمان یونسكو در زمینه تقویت فعالیت های علمی،آموزشی و فرهنگی اشاره كرد و گفت: آمادگی كامل داریم با توجه به همكاری وزارت علوم و مشورت با همكاران خودم در سازمان یونسكو در راستای گسترش فعالیت شبكه های علمی جهان اسلام كه در ایران هستند در قاره آسیا و اقیانوسیه تلاش كنیم .
معاون مدیركل یونسكو تاكید كرد: هم اكنون همكارهای خوبی بین سازمان یونسكو و جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های علمی فرهنگی و آموزشی برقرار است كه باید برای همبستگی بیشتر این فعالیت در راستای اهداف مشترك برنامه‌ریزی كنیم.
وی با اشاره به نقش علم و فناوری در توسعه پایدار جهانی و تقویت صلح در نظام بین‌الملل گفت: آمادگی داریم تا در زمینه علوم فنی و مهندسی با ایران همكاری لازم را انجام دهیم. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر