۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۳۰۲۲۱
سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد؛
نیکی هیلی گفت انتظار دارد آمریکا اکنون در توافق هسته ای ایران باقی بماند.
به گزارش پایداری ملی، نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در گفتگو با ان بی سی نیوز تاکید کرد ایران توافق هسته ای را نقض نکرده است، عدم تایید به موارد دیگری اشاره دارد که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به صورت ضمنی به آن اشاره شده و محقق نشده است.

وی گفت تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره توافق ایران، پیام واضحی را برای کره شمالی مخابره کرد.

نیکی هیلی در گفتگو با برنامه «ملاقات با مطبوعات» ان بی سی نیوز گفت معتقدم توافق هسته ای ایران با اقدامات رئیس جمهور آمریکا تقویت خواهد شد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل روز یکشنبه گفت کشورش فعلا در توافق هسته ای بین المللی با ایران باقی می ماند. 

وی افزود دولت آمریکا می خواهد واکنش «متناسب» به اقدامات تهران در صحنه جهانی را ارزیابی کند. 

هیلی در اشاره به نگرانی ها درباره آزمایش های موشکی بالستیک، فروش بین المللی تسلیحات و حمایت ایران از تروریسم گفت :«من فکر می کنم فعلا شما شاهد این خواهید بود که ما در این توافق بمانیم. چون ما امیدواریم که بتوانیم اوضاع را بهتر کنیم. و این هدف ماست.»

هیلی، که با شبکه ان بی سی گفتگو می کرد همچنین گفت دلیل اینکه آمریکا از نزدیک توافق هسته ای ایران را تحت نظر گرفته است تشدید تنش ها بر سر برنامه تولید سلاح های هسته ای کره شمالی است. وی گفت :«چیزی که ما اکنون درباره ایران می گوییم این است که اجازه ندهید این کشور به کره شمالی بعدی تبدیل شود.»

وی درباره اختلاف نظر آمریکا با متحدانش درباره توافق هسته ای گفت متحدان اروپایی ما باید بخاطر داشته باشند تنها آنها در معرض تهدید قرار ندارند.

مشروح مصاحبه نیکی هیلی با ان بی سی

نماینده‌ی دائم آمریکا در سازمان ملل در گفتگویی تلویزیونی از توافق هسته‌ای ایران با نام توافقنامه‌ای بین المللی یاد کرد، اما در همان گفتگو مدعی شد از آنجا که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به تصویب کنگره نرسیده است لذا توافقنامه‌ای بین المللی نیست. 

نیکی هیلی در گفتگو با برنامه خبری «میت د. پرس» شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز در واکنش به سخنان جیمز ماتیس، وزیر دفاع و ژنرال دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش این آمریکا مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای ایران منافع امنیت ملی واشنگتن را تامین می‌کند و یا اینکه ایران به مفاد توافق پایبند بوده است گفت: موضع گیری آنان اشتباه نیست، اما افزود: «هنگامی که از پایبندی سخن گفته می‌شود منظور پایبندی به توافق بین المللی (برجام) است. 

اما آنچه که ما از آن سخن می‌گوییم هر موضوعی است که با قوانین آمریکا ارتباط پیدا می‌کند. قانون دولت را موظف کرده است هر ۹۰ روز گزارش بدهد آیا پایبندی ایران با تهدیدی که از سوی این کشور شاهد آن هستیم تناسب دارد یا خیر. هنگامی که تهدید را مورد بررسی قرار می‌دهیم و به این حقیقت می‌نگریم که ایران، پشتیبان شماره‌ی یک تروریسم است، دارد آزمایش موشک‌های بالستیک را ادامه می‌دهد، تجارت تسلیحاتی دارد و دردسر‌های فراوانی را در دنیا ایجاد می‌کند لذا رئیس جمهور با استناد به این موارد می‌گوید خیر تناسبی در کار نیست.

باید این تهدید را جدی بگیریم و آنگونه که هست با آن برخورد کنیم. اما آنچه که ژنرال متیس و ژنرال دانفورد می‌گویند بر اساس اقدام‌هایی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی و بازرسان دارند انجام می‌دهد. از این دیدگاه، هیچ تردیدی وجود ندارد که ایرانی‌ها به برجام پایبند بوده اند.»
مجری از نیکی هیلی پرسید شما چند ماه پیش گفته بودید کنگره باید مشخص کند آیا توافق هسته‌ای آنقدر ارزش دارد که از ناکام ماندنش جلوگیری شود؟ اکنون آیا فکر می‌کنید ارزشش را دارد؟ 

هیلی پاسخ داد: «به نظر می‌رسد جامعه‌ی بین المللی دارد چنین وانمود می‌کند که برجام آنقدر ارزشمند است که باید از ناکام ماندنش جلوگیری کرد. هنگامی که جامعه‌ی بین المللی مسیری را پیش روی ایران می‌گذارد و از همه این موارد چشم پوشی می‌کند از جمله آزمایش موشک‌های بالستیک، فروش تسلیحات و پشتیبانی آنان از تروریسم و این همه را به نام حفظ توافق انجام می‌دهد آنگاه با موضوعی روبرو می‌شویم که باید جلوی ناکام ماندنش گرفته شود.

 مشکل همین جاست؛ و کاری که ما داریم تلاش می‌کنیم انجام شود این است که بگوییم تنها به این علت که این توافق در گذشته اتفاق افتاده و هم اکنون دارد اجرا می‌شود به این معنی نیست که نتوانیم بازگردیم و بپرسیم آیا هنوز هم کارآمدی دارد یا خیر؟ آیا هنوز هم منافع ما را تامین می‌کند یا خیر؟ این کاری است که باید از انجام شدنش اطمینان پیدا کنیم، همواره باید چنین توافقنامه‌هایی را مورد بازنگری قرار بدهیم و بررسی کنیم آیا هنوز هم منافع کشور را تامین می‌کند یا خیر.» 

مجری با بیان اینکه توپ اکنون در زمین کنگره است پرسید آیا انتظار می‌رود همین توافق اصلاح و ترمیم شود و یا کنگره برای تصویب توافقی تازه تلاش خواهد کرد؟ 

نیکی هیلی در پاسخ گفت: «هدف نهایی این است که ایران را وادار به پاسخگویی کنیم. هدف این است که آنان را وادار کنیم رهبرانی خوب باشند، هدف این است که آن‌ها دیگر نقض‌های کنونی را ادامه ندهند. تلاش می‌کنیم به ایرانی‌ها بگوییم توافق مشوق بود، توافق برای این بود که شما از ادامه‌ی برخی کار‌ها دست بردارید. 

اما دست بر نداشتید؛ لذا چه باید بکنیم تا ایران بیشتر پاسخگو باشد. سپس آنچه که شاهدش خواهیم بود این است که رئیس جمهور در همکاری نزدیک با کنگره تلاش می‌کند راهکاری را بیابد که متناسب‌تر باشد. چیزی که بتواند آمریکا را راضی کند؛ لذا تا وقتی که توافق نامتناسب باشد کنگره آن را مورد بررسی قرار نمی‌دهد و باید دید چگونه می‌توان آن را بهتر کرد.» 

مجری میت د. پرس با اشاره به همراهی نکردن کنگره با دولت ترامپ در چند ماهی که از آغاز دولت او می‌گذرد پرسید اگر کنگره نتواند بر سر اصلاح و ترمیم برجام به توافق برسد آنگاه این ناتوانی چه پیامی برای کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) خواهد داشت؟ او چه مشوقی پیش رو دارد که با جامعه‌ی بین المللی وارد گفتگو شود؟ 

هیلی گفت: «کره شمالی مهمترین علتی است که ما داریم توافق ایران را بازنگری می‌کنیم. هنگامی که به گذشته باز می‌گردیم و نگاه می‌کنیم ۲۵ سال گفتگو با پیونگ یانگ به توافقنامه‌های نافرجام ختم شده و کره شمالی به تعهداتش پایبنده نبوده است. ما مجبوریم هر روز مراقب باشیم آن‌ها موشک بالستیک بین قاره‌ای آزمایش نکنند. آنچه که درباره ایران می‌گوییم این است که اجازه ندهید این کشور به کره شمالی دوم تبدیل شود. 

اما پیامی هم برای کره شمالی دارد و آن اینکه انتظار نداشته باشید بر سر توافقی بد گفتگو کنیم؛ لذا داریم پیامی بسیار مهم را به جامعه‌ی بین المللی مخابره می‌کنیم مبنی بر اینکه قرار نیست پول هنگفتی به ایران بدهیم و بگوییم برو لذت ببر از زندگی. بلکه به آن‌ها خواهیم گفت: این توافقی است که پیش رو دارید یا به مفاد آن عمل می‌کنید و یا عمل نمی‌کنید.» 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر است برجام باقی بماند و یا از آن خارج شویم نیز گفت: «هم اکنون ماندن در توافق را ترجیح می‌دهم. زیرا امیدوارم بتوانیم این وضعیت را بهبود بخشیم. هدف این است. هم اکنون در برجام مانده ایم تا برای اصلاح آن تلاش کنیم و ایمنی بیشتری برای مردم آمریکا به ارمغان بیاوریم.» 

مجری پرسید اگر کنگره نتواند هیچ اقدامی در قبال برجام انجام بدهد و آن را بدون تغییر به دولت بازگرداند آیا ماندن در توافق را بر می‌گزینید؟ 

نیکی هیلی پاسخ داد: «نمی‌خواهم وانمود کنم هیچ اتفاقی قرار نیست بیافتد. فکر می‌کنم باید امید داشته باشیم. همه‌ی مقام‌های هر دو حزب بر این باورند که ایران تهدید است. همچنین باید به خاطر داشته باشید دولت رئیس جمهور پیشین آمریکا حتی دوست نداشت کنگره در این موضوع دخالتی داشته باشد. برجام توافقی اجرایی بود. هرگز توافقی بین المللی نبود که کنگره در آن دخالت داشته باشد.» 

مجری گفت: فرآیند تایید پایبندی ایران به برجام دقیقا همان چیزی است که پای کنگره را به توافق هسته‌ای با ایران باز می‌کند.

هیلی پاسخ داد: «کنگره این کار را کرد زیرا رئیس جمهور اوباما (رئیس جمهور پیشین آمریکا) به نمایندگان مجالس سنا و نمایندگان اجازه نداده بود در تصمیم گیری دخالت داشته باشند؛ لذا نمایندگان با این کار تلاش کردند کنترل اوضاع را در اختیار بگیرند و نگذرانند مشکلی بد ایجاد شود. کنگره از ابتدا هم به چنین شرایطی فکر می‌کرد و اکنون باید اجازه بدهیم چگونه می‌توانند توافقی بهتر را رقم بزنند.» 

مجری با اشاره به مقاله‌ای که پیشتر در نشریه پولیتیکو منتشر شده بود پرسید: گفته می‌شود نیکی هیلی نجواگر ترامپ بر سر موضوع ایران بوده است. در این مقاله همچنین به نقل از یکی از مقام‌های کاخ سفید بیان شده بود که از سر گرفتن تنش‌ها بین رکس تیلرسون (وزیر امور خارجه) و نیکی هیلی تا مرز جنگ سوم جهانی پیش رفته است?» 

نیکی هیلی در پاسخ به چنین ایده‌ای گفت: چنین دیدگاهی بسیار غم انگیز است، همه‌ی اعضای شورای امنیت ملی به شدت تلاش می‌کنند تا گزینه‌هایی را روی میز رئیس جمهور قرار بدهند. هدف همه‌ی ما یکی است و می‌خواهیم امنیت بیشتری در کشور به همراه داشته باشد.

مجری گفت: سناتور باب کورکر به تازگی گفته «همکاری کارآمد ما با پکن، موضوعی اساسی است تا بر سر دو راهی قرار نگیریم. هنگامی که شما (ترامپ) وزیر امور خارجه‌ی خود را آشکارا سرزنش و تحقیر می‌کنید در حقیقت دارید این گزینه‌ی دیپلماتیک را از روی میز بر می‌دارید.» نظر شما چیست؟ آیا فکر می‌کنید رئیس جمهور ترامپ، وزیر امور خارجه تیلرسون را بر سر گفتگو با چین و کره شمالی تضعیف کرده است؟ 

هیلی پاسخ داد: «نمی‌خواهم خودم را درگیر موضوع «او گفت:، او گفت» کنم، اما ایده‌ی من این است و خودم شاهد بوده ام رئیس جمهور و وزیر امور خارجه تیلرسون دارند خیلی خوب همکاری می‌کنند. بار‌ها با هر دوی آن‌ها در یک اتاق بوده ام و از نزدیک می‌دیدم که با قدرت به همکاری ادامه می‌دهند. وزیر امور خارجه گزینه‌های بیشماری را پیش روی رئیس جمهور قرار می‌دهد و او تصمیم می‌گیرد. کار‌ها با احترام متقابل به پیش می‌رود و لذا هر چه شاهد بوده ام خوب است.» 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس جمهور به وزیر امور خارجه تیلرسون اعتماد کامل دارد نیز گفت: بله اعتماد دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر