۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۳۰۱۷۶
مدیر کل امور عشایری استان ایلام: ‌
مدیر کل امور عشایری استان ایلام با بیان اینکه ارزش اقتصادی جامعه عشایری استان در طول سال بالغ بر 350 میلیارد تومان است، گفت: عشایر ما در نوار مرز به عنوان پدافند غیر عامل عمل کرده و می‌توان گفت که هر سیاه چادر یک پاسگاه مرزی است.
«علی سلیمی»در منطقه ایلام، اظهار کرد: تاریخ کوچ‌نشینی به 7 هزار سال قبل باز می‌گردد که جامعه عشایری در کنار جوامع شهری و روستایی باید باعث رشد و توسعه متوازن شود.

جامعه عشایری از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی هستند
وی به نقش جامعه عشایری در تولید و بهره‌وری اشاره و اضافه کرد: تولید همزاد جامعه عشایر است و این جامعه بزرگ با تولیدات خود می‌توانند کشور را از وابستگی رهایی بخشد چرا که جامعه عشایری از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی هستند

مدیر کل امور عشایری استان ایلام با بیان اینکه روحیه کسالت و تنبلی در جامعه عشایری ما معنا ندارد، افزود: جامعه عشایر ما در حال تلاش و تکاپو است و البته طبیعت و نوع زندگی آنها این قشر از جامعه را پر جنب و جوش بار آورده است که سخن پر بار امام راحل (ره) که «عشایر ذخایر انقلاب هستند» نشان از روحیه سلحشوری و مقاومت این جامعه سختکوش دارد.

نقش‌آفرینی جامعه عشایری در تولید و مرزداری

سلیمی با اشاره به اینکه جامعه عشایر استان ایلام 380 شهید، 1 هزار و 631 جانباز و 26 آزاده و 4 هزار و 520 نفر رزمنده را در کارنامه درخشان مرزداری خود دارد، تصریح کرد: نقش و جایگاه عشایر در 8 سال دفاع مقدس نشان می‌دهد که عشایر ما دیروز در عرصه دفاع از خاک ایران اسلامی و امروز در عرصه دفاع و حمایت از تولید و اقتصاد کشور نقش‌آفرینی می‌کنند.

تولید سالانه 7 هزار تن گوشت قرمز توسط جامعه عشایری ایلام

وی با تاکید بر اینکه هر عشایر می‌تواند پروتئین مورد نیاز 16 نفر را تامین کند، یادآورد شد: 9 هزار و 736 خانوار عشایری در استان ایلام با جمعیت 60 هزار نفر در قالب 12 ایل و 32 طایفه در 95 کانون توسعه هدایتی و حمایتی استقرار دارند که سالانه بالغ بر 7 هزار و 900 تن گوشت قرمز، 25 هزار و 178 تن شیر، 465 تن روغن حیوانی، 371 تن کشک و 1 هزار و 570 تن پشم تولید می‌کنند.

مدیر کل امور عشایری استان ایلام با بیان اینکه ارزش اقتصادی صنایع دستی تولیدی عشایر ایلام 17 میلیارد تومان است، اظهار کرد: ارزش اقتصادی جامعه عشایری استان در طول سال بالغ بر 350 میلیارد تومان است.

سلیمی با اشاره به اینکه عشایر ما در استان در کنار دامداری مبادرت به کشت محصولات کشاورزی می‌کنند و از پس چرای مزارع برای خوراک احشام خود استفاده می کنند، گفت: جامعه عشایر ما علیرغم خشکسالی، ریزگردها و سایر مشکلاتی که وجود دارد همواره نقش تولیدی خود را حفظ کرده و به خوبی ایفای نقش کرده‌اند.

هر سیاه چادر یک پاسگاه مرزی است

وی در ادامه به نقش مرزداری جامعه عشایر استان از سه راه کاشی‌پور تا فکه و دشت‌عباس اشاره و تصریح کرد: عشایر ما در نوار مرز به عنوان پدافند غیر عامل عمل کرده و به حق می‌توان گفت که هر سیاه چادر یک پاسگاه مرزی است.

مدیر کل امور عشایری استان ایلام هر دام عشایر را یک کارگاه تولیدی متحرک دانست و گفت: از دیگر وظایف ما در قبال جامعه عشایری استان تامین آب مورد نیاز عشایر است که روزانه بالغ بر 720 متر مکعب و در ماه‌های گرم سال نیز روزانه 1 هزار و 100 متر مکعب آب مور نیاز عشایر به صورت سیار تامین می‌شود.

توزیع روزانه 720 متر مکعب آب در بین عشایر

سلیمی اظهار کرد: میزان آبی که در طول 10 روز در اختیار عشایر قرار می‌گیرد 3 هزار لیتر است که با توجه به کمبود منابع مالی و طلب پیمانکاران اجرای طرح آبرسانی با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه تعمیر و مرمت جاده‌های عشایری در سطح استان از دیگر وظایف ماست، افزود: 2 هزار و 200 کیلومتر راه عشایری در نقاط مختلف استان وجود دارد که در طول سال 2 بار بازگشایی می‌شوند.

مدیر کل امور عشایری استان ایلام جایگزینی سوخت فسیلی به جای سوخت نباتی را از دیگر اقدامات انجام شده برای جامعه عشایر استان اعلام و اضافه کرد: در بحث بیمه‌های اجتماعی که توسط تشکل‌های تعاونی عشایری انجام می‌شود باید گفت که 14 شرکت تعاونی عشایری در سطح استان داریم که سال گذشته 7 هزار تن علوفه و امسال نیز تاکنون 4 هزار تن علوفه بین عشایر استان توزیع شده است.

توزیع بیش از 2 هزار پنل خورشیدی بین عشایر استان

سلیمی با بیان اینکه در سال جاری با مساعدت شرکت توانیر عشایر استان به پنل‌های خورشیدی مجهز می‌شوند، گفت: در همین راستا عشایر واجد شرایط را معرفی کردیم و مقرر شده 85 درصد قیمت تمام شده را شرکت توانیر و 15 درصد دیگر را عشایر پرداخت کنند که 2 هزار و 425 پنل بین عشایر توزیع شده که 25 درصد جامعه عشایر استان را شامل شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 52 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد 4 درصد و اقساط 5 ساله با هدف افزایش تولید و بهره‌وری به 1 هزار و 70 خانوار عشایر در استان اعطا شد، یادآور شد: 21 جایگاه سوخت در مناطق و کانون‌های عشایری استان داریم که سال گذشته 600 هزار لیتر نفت سفید توزیع و 400 هزار لیتر نیز برای امسال ذخیره سازی کردیم تا برای زمستان امسال مشکلی نداشته باشیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر