۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۳۰۰۷۹
مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی محیط‌ زیست:
اردبیل – مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست گفت: براساس مطالعات و نظرسنجی‌ها محیط‌زیست به یکی از چالش‌های اولویت‌دار مردم ایران تبدیل شده است.
به گزارش پایداری ملی، محمد درویش بعدازظهر یکشنبه در نشست مشترک با اصحاب رسانه تصریح کرد: از ۱۰۰ چالش عمده کشور در سال ۹۶، ۲۰ درصد آن به عقیده مردم در ارتباط با محیط‌زیست بوده و محیط‌زیست در شمار ۴۹ اولویت نخست قرار گرفته است.

وی افزود: در صورتی که معضلات مرتبط با محیط‌زیست از جمله ترافیک را در نظر بگیریم به عقیده مردم ایران ۳۳ درصد چالش‌ها به موضوعات زیست‌محیطی مرتبط است.

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست با اشاره به رشد استقبال مردم ایران از حرکت‌های زیست‌محیطی اضافه کرد: در یک دهه اخیر شاهد رشد چشمگیر کمپین‌ها، گردهمایی‌ها و زنجیره‌های حفاظتی هستیم.

درویش تصریح کرد: در طول فعالیت دولت یازدهم تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد از ۴۱۳ مورد به ۸۹۱ مورد افزایش یافته و با این وجود صرف رشد کمی تشکل‌ها موردقبول نیست و لازم است تشکل‌های زیست‌محیطی به لحاظ کیفی نیز توسعه یابند.

وی با تأکید به اینکه بر اساس بررسی‌های مرکز استراتژیک نهاد ریاست جمهوری سرمایه اجتماعی رو به افول است، بیان داشت: به موازات آن تعداد سمن‌های محیط‌زیست افزایش یافته و اقبال عمومی به فعالیت‌های زیست‌محیطی رو به افزایش است.

ریالی تخصیص اعتبار برای دفتر مشارکت‌های مردمی نداریم

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص میزان موفقیت این سازمان در جلب مشارکت‌های مردمی و جوامع بومی- محلی ادامه داد: متأسفانه در آموزش تشکل‌ها و جوامع عملکرد مثبتی نداریم.

درویش با تأکید به اینکه سهم عمده این معضل به کمبود اعتبار مرتبط است، متذکر شد: از هشت اسفند سال ۹۴ ریالی اعتبار به دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان داده نشده و صرفاً با کمک خیرین و فعالان محیط‌زیست فعالیت‌هایی را اجرا می‌کنیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی ۵۵ مدرسه طبیعت در سطح کشور ادامه داد: برای ترویج آموزش‌ها و اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان محیط‌زیست، مدارس طبیعت راه‌اندازی شده و ۴۵ هزار دانش‌آموز سه تا ۱۲ ساله را آموزش می‌دهند.

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست تصریح کرد: در نظر داریم تا پایان برنامه ششم تعداد مدارس به ۵۰۰ مورد افزایش یابد که این تعداد ظرفیت اشتغال ۱.۵ میلیون نفر را به دنبال دارد.

توسعه مشاغل سبز در کشور

درویش با تأکید به تحقق ایده اشتغال سبز اضافه کرد: علاوه بر این با فعال‌سازی ظرفیت‌های بوم گردی مناطق به دنبال تأمین هزینه نگه‌داری هر منطقه با گردشگری آن هستیم.

وی افزود: از جمله اینکه به دنبال تقویت اکولوژها و اکوکمپ ها بوده و نمونه‌های موفقی در شهرهای کاشان، سیرجان، چابکسر و در کنار پارک ملی گلستان داریم که هم صنایع‌دستی مناطق احیا شده و هم از مهاجرت روستاییان جلوگیری می‌شود.

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست همچنین بخشی از برنامه‌های ایجاد اشتغال را تقویت قرق‌های حفاظتی عنوان کرد.

به گفته درویش گسترش قرق‌ها در کرمان، سمنان، یزد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان و فارس دنبال می‌شود.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای آموزش تشکل‌های زیست‌محیطی کشور خبر داد و افزود: اعتبار ۴۵۰ میلیون تومانی به این منظور پیش‌بینی‌شده که در صورت تأمین برنامه اجرا می‌شود.

وی تقویت سمن‌های محیط‌زیست کشور را به عنوان مشاوران سازمان ملل از اهداف این برنامه دانست و متذکر شد: در واقع با آموزش به دنبال این هستیم که هر سمنی بتواند نماینده مناسبی برای حوزه جغرافیایی محل فعالیت خود باشد.

انتقال آب به اصفهان خروجی مطلوب نداشت

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص اثرات زیست‌محیطی انتقال آب بین‌حوزه‌ای از جمله انتقال آب رود مرزی ارس تأکید کرد: اینکه منطقه‌ای به بهانه آبادی منطقه دیگر ناآباد شود صحیح نیست.

درویش تصریح کرد: تغییر نظام هیدرولیک تنها زمانی که چاره‌ای برای ماندگاری جمعیت نداشته باشیم توجیه‌پذیر است؛ بطوریکه در واقع اثرات آن به مانند دوپینگ موقت است.

وی با ذکر مثالی به انتقال آب به اصفهان اشاره کرد و افزود: نه تنها این انتقال که به اندازه ایجاد رودخانه دوم در کنار زاینده‌رود بود، اثرات مورد انتظار را نداشت بلکه امروز حتی موجب نشده آب زاینده‌رود به اصفهان برسد.

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست انتقال آب بین‌حوزه‌ای را مصداق احساس کاذب برای رفع مشکل دانست و تأکید کرد: به لحاظ پدافند غیرعامل نیز وابسته کردن آب یک منطقه به منطقه دیگر صحیح نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر