۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۳۰۰۰
عضوهیات علمی پژوهشكده كشاورزی :
عضوهیات علمی پژوهشكده كشاورزی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران گفت: روش بیولوژیك بهترین راه كنترل آفات كشاورزی در مزارع است.در این روش مصرف سموم كشاورزی تا حد زیادی كاهش می یابد زیراازطبیعت برای از بین آفات موجود در طبیعت استفاده می شود.
« مریم عطاپور » : در روش بیولوژیك از انواع حشرات برای مقابله با آفات استفاده می شود. در حال حاضر این روش در كشورهای توسعه یافته در سطح اروپا و امریكا بسیار مورد استفاده كشاورزان است. پتانسیل توسعه روش بیولو‍‍ژیك درایران نیز وجود دارد اما متاسفانه نهادهای مختلف فعال در عرصه كشاورزی از ترویج این شیوه حمایت های لازم را نمی كنند.
وی ادامه داد: حشره شناسی یكی از قدیمی ترین رشته هایی است كه در كشور ما ایجاد شده است وتاكنون مطالعات و تحقیقات زیادی بر روی حشرات و كاربرد آنها در مزارع انجام شده است اما این طرح های تحقیقاتی برای عملیاتی شدن به حمایت های مالی نیاز دارند.
عطاپور یادآور شد : اجرای روش مقابله بیولوژیك با آفات كشاورزی در ابتدای اجرای طرح ، هزینه براست زیراانجام كارهای تحقیقاتی ، دریافت نتیجه ، تولید حشرات در مقیاس زیاد و اجرای طرح آزمایشی آنها در مزارع نیازمند هزینه بالایی است.
وی اظهارداشت: حشرات جزو پرتعداد ترین جانوران از لحاظ گونه هستند و تا امروز بیش از یك میلیون گونه حشره در سراسر دنیا شناسایی شده اند و روز به روز بر تعدادشان اضافه می شود اما آمار دقیقی از تعداد گونه ها در ایران وجود ندارد.
عضو هیات علمی پژوهشكده كشاورزی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران گفت: حشرات دارای دو جنبه مفید و مضر هستند و تاكنون در كشورمان تحقیقات زیادی بر روی آنها انجام شده است ، به عنوان مثال بر روی گونه ای زنبور به نام ' تریكوگراما ' تحقیقاتی صورت گرفته و مشخص شده است گونه ای از آن در مزارع برنج و برای مقابله با آفات كرم ساقه خوار و گونه دیگری برای مقابله با كرم گلوگاه انار كاربرد دارند.
وی تاكید كرد: مقابله بیولوژیك یكی از اولویت های وزارت جهاد كشاورزی است زیرا توسعه این روش تا حد بسیار زیادی موجب كاهش مصرف سموم كشاورزی در مزارع می شود اما متاسفانه حمایت های لازم تاكنون از این روش به عمل نیامده است .
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر