۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۲۹۹۰۶
یوکیا آمانو امروز از کمیسیون مشترک برجام خواست درباره بخش «تی» از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، شفاف‌سازی کند.
به گزارش پایداری ملی، به نقل از رویترز، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانش بین‌المللی انرژی اتمی، از طرف‌های امضاکننده قرارداد هسته‌ای ایران و گروه 1+5، خواست درباره بخش «تی» از ضمیمه اول برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) که به ادعای او مربوط به فناوری‌ای است که می‌تواند در ساخت بمب به کار رود، شفاف‌سازی کنند.

 در ادامه گزارش رویترز آمده است براساس توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی که سال 2015 میلادی منعقد شد، ایران متعهد شد در قبال لغو تحریم‌های (هسته‌ای) این کشور، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند. وظیفه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نظارت بر فعالیت‌های ایران است و اینکه آیا این کشور به تعهداتش در قبال برجام پایبند است، یا خیر. این گزارش می‌افزاید آمانو از حامیان برجام بوده است و آن را گامی مهم رو به جلو می‌داند؛ اما تاکنون، از موضع‌گیری مستقیم درباره انتقادهای دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از این توافق اجتناب کرده است. ترامپ این توافق‌نامه را که در زمان ریاست‌جمهور باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، به امضا رسید، «مایه شرمساری» واشنگتن توصیف کرده است.

در ادامه گزارش آمده است نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، با درخواست از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای توسعه گستره بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران و همچنین بازدید از مراکز نظامی این کشور، خشم تهران را برانگیخته است. این در حالی است که براساس اظهارات دیپلمات‌های آگاه، روسیه تاکنون در برابر تشدید بازرسی‌های آژانس مقاومت کرده است و آن را از محدوده اختیارات این نهاد خارج می‌داند.

در ادامه گزارش آمده است بخش «تی» برجام قسمتی از فعالیت‌های مرتبط با طراحی و توسعه وسیله انفجاری هسته‌ای را محدود می‌کند. فهرست لوازم ممنوعه که در این بند به آن اشاره شده است، شامل ابزار لازم برای شبیه‌سازی رایانه‌ای ساخت بمب هسته‌ای یا طراحی تجهیزاتی است که می‌توانند در توسعه سامانه‌های انفجاری هسته‌ای نقش داشته باشند. آژانس می‌گوید ابزارهای لازم برای راستی‌آزمایی در این زمینه را در اختیار ندارد.

در ادامه گزارش آمده است برخلاف بخش‌های دیگر برجام، در بند «تی» به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره‌ای نشده و چگونگی نظارت (بر پایبندی ایران به این بند) نیز به طور دقیق مشخص نشده است. مسکو می‌گوید این بدان معناست که آژانس هیچ اختیاری در این زمینه ندارد. اختلاف‌نظر میان روسیه با قدرت‌های غربی و آژانس نیز بر سر همین موضوع است.

آمانو در گفتگو با رویترز ضمن اشاره به اینکه ابزارهای آژانس برای نظارت بر فعالیت‌های ایران در این زمینه محدود است، افزود فعالیت‌های ایران در بخش‌های دیگر تحت نظارت و بازرسی آژانس قرار دارد. او مدعی شد درباره فعالیت‌های مرتبط با این بند، چنین نظارت‌هایی وجود ندارد.

مخالفان برجام، از جمله دولت ترامپ، عدم شفافیت این بند را دستاویزی برای درخواست بازدید از سایت‌های غیرهسته‌ای ایران -به ویژه مراکز نظامی- قرار داده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر