۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۲۹۸۱
سخنگوی جدید وزارت امور خارجه
«سید عباس عراقچی» سخنگوی جدید وزارت امور خارجه درباره مذاكرات دو جانبه «كاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: امیدواریم پاسخ خانم اشتون سازنده باشد.
 سخنگوی جدید دستگاه دیپلماسی، این مطلب را در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی اش از مذاكرات دو جانبه مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی كه قرار است فردا در استانبول تركیه صورت گیرد، بیان كرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در آلماتی 2 بسیار سازنده، متوازن و متعادل بود و انتظار داریم با برخورد مثبت و مساعد طرف مقابل مواجه شود.
عضو تیم مذاكره كننده هسته ای ایران اظهار داشت: ما منتظر پاسخ خانم اشتون هستیم و امیدواریم برخورد سازنده ای با پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دو دور مذاكرات جدی، محتوایی و دقیق طی دو ماه گذشته با گروه 1+5 در قزاقستان گفت: در این مذاكرات كه به آلماتی 1 و 2 معروف است پیشنهادات دقیقی از سوی دو طرف مطرح شد.
عراقچی ادامه داد: گروه 1+5 در آلماتی 1 پیشنهادات قبلی خود را به صورت اصلاح شده ارایه كرد كه برخلاف پیشنهادات گذشته، نافی حقوق ملت ایران نبود و به همین دلیل مورد استقبال و نگاه مثبت ایران قرار گرفت.
وی ادامه داد: ما پیشنهادات 1+5 را بررسی و ارزیابی كردیم و پاسخ خودمان را در آلماتی 2 همراه با ایده و پیشنهاداتی كه می توانست برای رسیدن به روند جدید مذاكرات و پیشرفت آن راهگشا باشد، ارایه كردیم.
سخنگوی جدید وزارت امور خارجه تصریح كرد: ما اعتقاد داریم هرگونه پیشرفت در مذاكرات هسته ای و حل و فصل این موضوع، منوط به برداشتن گام های متقابل، متعادل، هم زمان و هم سنخ است و بر همین اساس پیشنهادات ما در آلماتی 2 از وزن كافی برای شروع یك روند و فرایند جدید برخوردار است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: متاسفانه در آلماتی 2 نمایندگان كشورهای عضو 1+5 آمادگی ورود به جزییات و بررسی دقیق تر پیشنهادات ایران را نداشتند و قرار شد در پایتخت های خود مشورت های بیشتری انجام دهند.

*** پاسخ به اظهارات شب گذشته دیوید كامرون اوباما
عراقچی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات شب گذشته دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس و باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا مبنی بر افزایش فشار بیشتر بر ایران نیز اظهارداشت: این گونه اظهارات در مورد ادامه فشار بر ایران دلسرد كننده است و نشان دهنده عدم واقع بینی و درك درست از واقعیت توسط كسانی است كه مدعی این فشارها هستند.
سخنگوی جدید وزارت امور خارجه با تذكر بر این نكته كه فشارها هیچ گاه چاره ساز نبوده است، تصریح كرد: مذاكرات هدفمند و با حسن نیت تنها راهی است كه می تواند ما را به یك راه حل برساند و سیاست فشار هرگز جواب نداده و نمی دهد.
*** آمادگی همكاری با آژانس در مورد اطمینان از ایمنی نیروگاه بوشهر
سخنگوی امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص موافقت « یوكیا آمانو» مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اعزام كارشناسان این آژانس برای كسب اطمینان از ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر به ایران، گفت: ما توافقات پادمانی و بین المللی در مورد ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر با آژانس داریم كه در چارچوب این توافقات همه گونه همكاری را با آژانس داشته و داریم.
عراقچی افزود: بنابراین در مورد ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر در چارچوب موافقتنامه پادمانی و حیطه وظایف آژانس، آماده همكاری هستیم .
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این كه نیروگاه اتمی بوشهر پس از زلزله اخیر از آزمایش بسیار خوبی عبور كرد، اظهارداشت: ثابت شد كه ما تمام استانداردهای ایمنی را در مورد این نیروگاه اجرا كرده ایم و برای استانداردهای نیروگاه، تاییدیه آژانس گرفته شده است و خوشبختانه در عمل هم نیروگاه امتحان خود را در این آزمایش واقعی و زلزله پس داد.
عراقچی با تاكیدبر ایمنی كامل نیروگاه اتمی بوشهر گفت: اگر آژانس در چارچوب وظایف پادمانی خود كاری انجام دهد ما در آن چارچوب آمادگی همكاری داریم.

*** ایران از پیشنهاد مصر برای احیای كمیته چهارجانبه حمایت می كند
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد نشست چهار جانبه ایران، مصر، تركیه و عربستان سعودی درباره سوریه گفت: ما از این كه توافقات برای رسیدن به یك راه حل سیاسی در مورد بحران سوریه هر روز بیشتر می شود، خرسند هستیم.
عراقچی اظهارداشت: در عرصه ها و موارد مختلف گرایش به سمت راه حل سیاسی، گفت و گوی سراسری بین همه طرف های درگیر، دولت و معارضان و همه كشورهای دارای نقش مثبت رو به افزایش است و این موضوع جای خرسندی دارد.
وی تصریح كرد: پیشنهاد مصر برای احیای كمیته چهارجانبه در خصوص سوریه مورد استقبال و حمایت جمهوری اسلامی ایران است و ما برای پیشبرد فعالیت های این كمیته آمادگی داریم.

** ایران و افغانستان دارای اشتراكات بسیار هستند
ورود غیرقانونی برخی اتباع افغانستان در روزهای اخیر و خبرساز شدن آن موضوع دیگری بود كه در این نشست مطرح شد كه سخنگوی وزارت امور خارجه در این زمینه، گفت: ایران و افغانستان دو همسایه بسیار نزدیك و دارای اشتراكات فراوان هستند.
عراقچی با یادآوری این نكته كه روابط ایران و افغانستان همواره مبتنی بر دوستی و برادری بوده است اظهارداشت: البته به دلیل اختلاف و مسایلی كه در افغانستان وجود دارد همواره نگرانی هایی برای جمهوری اسلامی ایران نیز ایجاد كرده است.
وی با اشاره به حضور میلیون ها مهاجر افغانی در دوره های مختلف همچون اشغال و جنگ داخلی افغانستان، گفت: اكنون هم به دلیل تقاضا برای كار و درآمد با موضوع و ورود كارگران غیرقانونی مواجه هستیم.
عراقچی با یادآوری این كه دولت جمهوری اسلامی و مردم ایران همواره حداكثر برادری و رافت را نسبت به اتباع افغانی كه به دلایل مختلف وارد كشور می شوند نشان داده اند، اظهارداشت: ما در شرایط جنگ، تحریم و فشارها این موضوع را اثبات كرده ایم كه هرگز با برادران افغانی خود رفتار غیرانسانی نداشته و نخواهیم داشت.
به گفته وی در عین حال كنترل مرزهای جمهوری اسلامی ایران از اشرار، تروریست ها و قاچاقچیان مواد مخدر همواره یك ضرورت انكارناپذیر است كه به هیچوجه نیروهای امنیتی و انتظامی ما از آن كوتاه نخواهد آمد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مرز طولانی جمهوری اسلامی ایران با افغانستان، گفت: كنترل این مرز برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت اساسی برخوردار است و گاهی نیز در این كنترل ها اتفاقاتی رخ می دهد كه بعضا باعث تاسف و تلفاتی می شود.
عراقچی با بیان این كه نمی خواهم بگویم این موضوع طبیعی است اما بعضا پیش آمده ، تصریح كرد: مهم این است كه ما در كنترل مرزهای خود علیه اشرار، تروریست ها، قاچاقچیان هرگز كوتاهی نخواهیم كرد.
وی با اشاره به اتفاقی كه روز 20 اردیبهشت در یكی از نقاط مرزی كشورمان رخ داد گفت: در این حادثه تلفاتی برای تعدادی از اتباع افغانی به وجود آمد كه نیروهای مرزبانی ما در حال بررسی ابعاد و زوایای گوناگون این ماجرا هستند.
عراقچی ادامه داد: اگر برای افراد بی گناه و كسانی كه ادعا می شود تنها برای عبور غیرقانونی و كار به ایران آمده اند حادثه ای پیش آمده و تلفاتی را به همراه داشته است ابراز تاسف و با خانواده آنها همدردی می كنیم.
وی تاكید كرد: ما از دولت افغانستان به طور جدی انتظار داریم كه برای كنترل مرزهای خود اقدامی محكم تر و وسیع تر انجام دهد و ورود غیرقانونی اتباع خود به ایران را كنترل كند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این كه ما برای دادن ویزا به اتباع افغانی مشكلی نداریم ، ادامه داد: سفارت و كنسولگری ما آمادگی دارد در چارچوب مقررات و توافقات نسبت به صدور ویزا برای اتباع افغانی اقدام كند.
عراقچی گفت: ما از دولت افغانستان انتظار داریم كه در مورد شرایط خطرناك مرزی به دلیل وجود اشرار و قاچاقچیان به اتباع خود اطلاع رسانی كند و كنترل بیشتری بر مرزهای خود داشته باشد.
وی تاكید كرد:جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با دولت افغانستان همكاری مرزی بیشتری داشته باشد.

**از اقدامات تحریك آمیز در خلیج فارس خودداری شود
عراقچی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص برگزاری مانور نظامی از سوی كشورهای فرامنطقه ای در خلیج فارس، گفت: خلیج فارس به دلیل وجود منابع انرژی گسترده در این منطقه و مسیر انتقال انرژی به جهان، منطقه بسیار مهمی نه تنها برای ایران بلكه برای سایر كشورهای منطقه و كل جهان است.
وی با بیان این كه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه حضور نیروهای خارجی را برای امنیت این منطقه مفید ندانسته‌ و به ضرر امنیت منطقه می‌داند، اظهار امیدواری كرد: نیروهای خارجی در منطقه و كشورهایی كه در این امر مشاركت دارند از هرگونه اقدام تحریك كننده كه باعث افزایش تنش و تشنج در این منطقه حساس شود، خودداری كنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران از نزدیك تحركات در این زمینه را رصد می‌كنیم.

*** برگزاری انتخابات ایران در 120 نقطه جهان
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره برگزاری جلسه روز گذشته شورای نگهبان و معاونت كنسولی وزارت امور خارجه برای برگزاری انتخابات در خارج از كشور توضیح داد: در تمامی كشورهایی كه نمایندگی داشته باشیم و حتی اگر تعداد ایرانی ها در آن كشورها اندك باشند، انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می‌كنیم.
عراقچی با اشاره به جلسات هماهنگی برگزار شده با هیات های اجرایی و نظارت انتخابات در این رابطه اظهارداشت: تصور ما این است كه در بیش از 120 نقطه جهان انتخابات برگزار كنیم كه محل آن در سفارت جمهوری اسلامی ایران و یا كنسولگری های كشورمان خواهد بود.
به گفته وی در برخی كشورها كه جمعیت بیشتری از ایرانیان و پراكندگی بیشتری در شهرهای مختلف وجود دارد، بسته به شرایط سفارت اقدام به اعزام صندوق‌های سیار به این نقاط می كنیم.
عراقچی با بیان این كه جزییات هماهنگی ها و انتخابات در خارج از كشور طی روزهای آینده اعلام می‌شود، گفت: در كشورهای مربوطه این موضوع به صورت دقیق از طریق سایت‌های اینترنتی به اطلاع هموطنان عزیز خواهد رسید.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه كرد: امیدوار و مطمئن هستیم كه حضور هموطنانمان در خارج از كشور برای انتخابات همچون هموطنان داخل كشور شكوهمند خواهد بود و آنچه كه وظیفه ما برای ایجاد تسهیلات و حضور شكوهمند است مسلما فراهم خواهد شد.

*** حضور قوی ایران در همه مباحث مربوط به خلع سلاح اتمی
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در زمینه مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص این كه آمریكا گفته به دلیل ریاست كشورمان بر كنفرانس خلع سلاح اتمی در 6 تیر ماه در این نشست شركت نمی‌كند، گفت: نمایندگی ایران در ژنو حضور قوی و موثری در همه مباحث مربوط به خلع سلاح و موضوعات تسلیحاتی در جهان دارد.
عراقچی افزود: جمهوری اسلامی ایران در همه‌ ابتكارات حضور فعالی داریم و همه كشورها اذعان می‌كنند كه حضور ایران در اجلاس‌های مربوط به خلع سلاح و آنهایی كه مربوط به امنیت و ثبات جهانی است حضور موثر و قوی دارد و ما به این حضور خود ادامه خواهیم داد.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه كرد: هر جا كه نیاز به حضور ما در حد شركت و مدیریت اجلاس‌ها باشد آن را ادامه خواهیم داد و در این باره فشارهای دیگران و حضور یا عدم حضورشان برای ما مهم نخواهد بود.

*** افتتاح دفتر رژیم صهیونیستی در امارات متحده عربی
وی در پاسخ به سوالی درباره‌ اخبار منتشر شده در خصوص افتتاح دفتر رژیم صهیونیستی در امارت نیز گفت: ما هم این اخبار را شنیده‌ایم و در مورد صحت و سقم آن هنوز اطلاعات دقیقی نداریم اما با دقت و نگرانی این تحولات را دنبال می‌كنیم.

*** پاسخ سوریه به رژیم صهیونیستی، این بار فوری خواهد بود
عراقچی درباره‌ اظهارات بشار اسد رییس جمهوری سوریه و سید حسن نصرالله در خصوص باز كردن جبهه جدید جولان علیه رژیم صهیونیستی و تاثیر آن در معادلات منطقه نیز گفت: حملات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه تحول بسیار مهمی بود كه در منطقه رخ داد.
وی توضیح داد: درست در شرایطی كه دولت و ارتش سوریه در میدان مبارزه با تروریست‌ها به پیروزی‌ها و دستاوردهای مهمی نائل شده و تروریست‌ها را از مناطق مهمی خارج كرده بودند، حمله رژیم صهیونیستی رخ داد كه نشان دهنده‌ هماهنگی بین این رژیم و گروه های تروریستی در سوریه است كه مسلما بسیاری از معادلات را تغییر خواهد داد و ما شاهد مواضع دمشق و دبیر كل حزب‌الله بودیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این كه سوریه اعلام كرد با توجه به موقعیت میدانی نحوه پاسخگویی و زمان آن را خودشان تعیین خواهند كرد، گفت: با این حال دولت سوریه به ما اطلاع داده كه در صورت تكرار این حملات از سوی رژیم صهیونیستی پاسخ آ‌نها فوری خواهد بود.
عراقچی افزود: دولت سوریه این نكته را به اطلاع ایران رسانده است بنابراین تحولاتی كه در این باره در منطقه انجام خواهد شد، تبعات و مسوولیتش متوجه رژیم صهیونیستی خواهد بود.

*** انتخابات به معنای كم كردن سرعت مذاكرات هسته ای نیست
عراقچی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این كه آیا برگزاری انتخابات در ایران به معنای كم كردن سرعت مذاكرات با 1+5 خواهد بود؟ گفت: این مساله به این معنی نیست، فردا مذاكرات آقای جلیلی با خانم ا‌شتون در استانبول انجام می شود و این روند ادامه پیدا خواهد كرد.
به گفته وی، انتخابات به صورت كلی تاثیرات خود را بر موضوع هسته ای ایران خواهد گذاشت نه از این جهت كه تغییراتی در مواضع اصولی ما صورت گیرد چرا كه مواضع ایران در بحث هسته‌ای اصولی و غیر قابل سازش است.
عراقچی با تاكید بر این كه هر دولتی كه در انتخابات بر سر كار آید مسلما این روند را ادامه خواهد داد، تصریح كرد: دولت جدید هم همچون گذشته از منافع اصولی ایران و حقوق ملتمان در بحث هسته ای دفاع خواهد كرد با این تفاوت كه مسلما با حضور گسترده و مشاركت مردم در انتخابات حماسه سیاسی كه خلق خواهد شد دولت بعدی با قدرت و اقتدار و عزت بیشتری در مذاكرات حاضر خواهد شد و دست بالاتری در دفاع از حقوق ملت ایران خواهد داشت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: اگر طرف‌های 1+5 ترجیح می‌دهند تا پس از انتخابات ایران صبر كنند مربوط به خودشان است اما از نظر ما روند مذاكراتی می‌تواند مسیر طبیعی خود را طی كند.

*** درباره سوریه با آذربایجان مشورت‌های نزدیكی داریم
عراقچی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این كه به نظر می‌رسد پس از سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری آذربایجان به ایران تغییری در مواضع این كشور نسبت به سوریه رخ داده است، گفت: جمهوری آذربایجان دوست و همسایه‌ نزدیك ما است، البته همیشه عواملی سعی كرده‌اند كه این روابط دوستانه را تخریب كنند كه دست‌های خارجی را در آن دیده‌ایم.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با این حال اراده رهبران و مقامات سیاسی جمهوری آذربایجان همواره بر گسترش ارتباطات دوستانه با ایران بوده است و ما از این اراده قدردانی و سعی می‌كنیم با همكاری آذربایجان و مقامات ارشد دو كشور روابط را به سمت احترام و منافع متقابل پیش ببریم و از این كه طرف های ثالث در این روابط دخالت داشته باشند جلوگیری كنیم.
عراقچی با بیان این كه در مورد سوریه نیز گرایش همگانی و فراگیر در حال به وجود آمدن است، اظهار داشت: راه حل سوریه صرفا سیاسی است و ما این موضوع را در كشورهای مختلف و اظهارنظرهای مقام‌های آنها مشاهده می‌كنیم.
وی با بیان این كه ما درباره سوریه و سایر تحولات منطقه با جمهوری آذربایجان مشورت‌های نزدیكی داریم، گفت: دبیر شورای امنیت ملی آذربایجان اخیرا سفری به ایران داشت و مشورت‌های بسیار خوبی انجام شد، معتقدیم ادامه مشورت‌ها در نزدیكی دیدگاه های دو كشور می‌تواند بسیار موثر باشد.
عراقچی همچنین درباره سفر رییس اداره‌ روحانیت قفقاز به ایران نیز گفت: شیخ‌الاسلام پاشازاده در آینده نزدیك سفری به ایران خواهد داشت.
به گفته عراقچی، وی شخصیتی بسیار مورد احترام و شناخته شده در آذربایجان است كه همواره ارتباطات نزدیك و دوستانه‌ای با مردم و روحانیت ایران داشته‌اند و سفر وی در ادامه همین روابط دوستانه و ارتباطات نزدیك بین روحانیون دو كشور انجام می‌شود.

*** پیگیری تحولات پرونده منصور ارباب سیر در آمریكا
عراقچی درباره‌ موضع وزارت خارجه در خصوص پرونده منصور ارباب سیر كه در آمریكا بازداشت است، گفت: مواضع ما در این باره همواره روشن بوده است. وی یكی از اتباع آمریكا با اصالت ایرانی است كه قربانی توطئه‌ای شده كه دست عوامل مشكوك خارجی و صهیونیستی در آن وجود دارد.
وی با بیان این كه همواره از حقوق وی به عنوان یك فرد دفاع كرده‌ایم و خواستار محاكمه و دادرسی عادلانه برای وی بوده‌ایم، اظهارداشت: بدون این كه وابستگی به ایران داشته باشد صرفا از جهت هویت ایرانی‌الاصل بودنش از حقوق وی در دادگاه دفاع كرده‌ایم.
عراقچی اضافه كرد: شبهات و سوالات زیادی درباره دادگاه وی وجود دارد و از جمله اخیرا شایعاتی مبنی بر صدور حكم شنیده شد اما بعد از طریق دیگر تكذیب شد ما به هر حال تحولات پرونده وی را از نزدیك دنبال می‌كنیم.

*** در ارتباط با پرونده باقر اسدی در ارتباط نزدیك با وزارت اطلاعات هستیم
وی همچنین درباره‌ آخرین اخبار از وضعیت پرونده باقر اسدی یكی از دیپلمات های ارشد وزارت امور خارجه كه چندی پیش در ایران بازداشت شد، گفت: اسدی یكی از دیپلمات های با سابقه و با تجربه وزارت امور خارجه است و به عنوان فردی متعهد و خوشنام در وزارت خارجه شناخته می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه كرد: با این حال مقامات امنیتی كشور هم وظایف و مسوولیت هایی دارند كه باید در اجرای آن دقیق و جدی باشند.
عراقچی افزود: به این موضوع كه آنها به وظایف خود عمل كنند احترام می‌گذاریم و منتظر هستیم بررسی آنها زودتر به نتیجه برسد و اعلام شود.
وی با بیان این كه در ارتباط مستقیم با دوستان در وزارت اطلاعات هستیم تا وضعیت نهایی وی روشن شود، گفت: از این دید كه یكی از همكاران ما دچار مشكلی شده است امیدواریم سوء تفاهم باشد.
عراقچی افزود: منتظر اعلام نتیجه نهایی از سوی مقامات امنیتی هستیم و در عین حال از حقوق همكاران خود مسلما حمایت می‌كنیم كه از یك روند عادلانه در بررسی‌های امنیتی و قضایی برخوردار باشند.
خبرنگاری درباره آخرین تحولات روابط ایران و انگلیس پرسید كه عراقچی گفت: تحول جدیدی در این باره رخ نداده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر