۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۲۹۷۲
معاون وزیر نفت:
مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی ایران، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه كه در شركت پتروشیمی تدوین شده ، تا سال 1399 سهم صنعت پتروشیمی ایران در ارزش محصولات پتروشیمیایی خاورمیانه به 41 درصد خواهد رسید.
 'عبدالحسین بیات'  در آیین آغاز به كار دهمین همایش بین المللی پتروشیمی ایران، افزود: در برنامه تدوین شده شركت ملی صنایع پتروشیمی هشت زنجیره ارزش برای تولید 60 محصول پتروشیمیایی مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته وی، بر اساس این برنامه، ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی كشور حدود 55 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
معاون وزیر نفت، تصریح كرد: احداث 33 مجتمع پتروشیمی در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است كه بخشی از این مجتمع ها در گستره سواحل دریای عمان و منطقه آزاد چابهار اجرا خواهد شد.
به گفته وی، مجتمع های پتروشیمی چابهار در سه فاز اجرا خواهد شد كه برنامه های فاز نخست آن در حال نهایی شدن است.
بیات، اضافه كرد: مابقی پروژه ها نیز در مناطق جدید توسعه از جمله لاوان، سرخس و همچنین بر اساس محصولات میانی موجود در منطقه ماهشهر و فاز سوم توسعه منطقه عسلویه احداث خواهد شد.
مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی ایران، افزود: با توجه به این پروژه های پیش بینی شده، آمادگی زیادی در نقاط مختلف كشور برای سرمایه گذاری به وجود خواهد آمد.
وی با اشاره به فضای كنونی اقتصاد بین الملل ادامه داد: بروز بحران اقتصادی در سال 2008، فعالیت های اقتصادی در مناطق و كشورهای جهان را متاثر نموده كه علاوه بر ركود بازار، سطح ریسك در بخش های مختلف اقتصادی را افزایش داده است.
به گفته وی، این بحران دامنگیر بازارهای مختلف از جمله نفت و پتروشیمی شده است و كاهش قدرت خرید مصرف كنندگان در بازارهای عمده موجب كاهش تقاضا و افت تجارت كالاهای نهایی ساخته شده از محصولات پرشیمی شده است.
بیات با اشاره به این كه این موارد منجر به كاهش هر چه بیشتر رشد اقتصادی جهان شده ، افزود: با وجود فعالیت های انجام شده برای جبران این موضوع، هنوز هم اقتصاد اروپا با مشكلات عدیده ای برای بازپرداخت بدهی ها و افت بیشتر اشتغال مواجه است.
وی افزود: البته نگاه اقتصاددانان به سال 2013، خوشبینانه تر از سال های پیش از آن است و رشد اقتصادی جهان را 2.9 درصد پیش بینی كرده اند؛ در حالی كه در سال گذشته رشد اقتصادی 2.5 درصد بود.
معاون وزیر نفت با اشاره به رشد 8 درصدی تجارت جهانی در سال گذشته میلادی كه در مقایسه با سال های قبل از آن بسیار كمتر و پایین تر بوده است، گفت: انتظار این است كه با بهبود تقاضا در بازارهای جهانی، صادرات دوباره احیا شده و به رشد مورد توجه دست یابد.
بیات، افزود: این موضوع امكان رشد اقتصادی كشورها به خصوص ایران را فراهم می كند.
به گفته مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی، ایران در بین كشورهای جهان از نظر دسترسی به منابع هیدروكربونی از موقعیت ممتاز و ویژه ای برخوردار است كه با تكیه بر این مزیت نسبی ، كشور ما در افق بین المللی برای توسعه صنعت پتروشیمی مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی و شركت های بین الملی قرار خواهد گرفت.
وی افزود: با سرمایه گذاری هایی كه تاكنون در كشور انجام شده، ایران به عنوان یكی از قدرت های منطقه در این صنعت مطرح شده است.
بیات با اشاره به اهداف صنایع پتروشیمی تا افق 1404، گفت: تا پایان این سال ، ایران باید به مقام اول در ارزش محصولات پتروشیمی خاورمیانه دست یابد.
وی ادامه داد: با توجه به اهداف جامعی نظیر جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر در زنجیره تولیدات كشور، صنعت پتروشیمی می تواند با تبدیل به محصولات تكمیلی، ارزش افزوده ای چندین برابری ایجاد كند.
وی اظهار كرد: بر این اساس، طی سالیان گذشته صنعت پتروشیمی ایران در مسیر سرمایه گذاری و توسعه قرار گرفته و نقش موتور محرك اقتصاد كشور را ایفا كرده است.
بیات با اشاره به اینكه توسعه كشور در گروه توسعه صنعت پتروشیمی ایران است، افزود: با تكمیل بخشی از پروژه هایی كه احداث آن در كشور مورد توجه قرار گرفت، ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی تا دو سال گذشته به حدود 51 میلیون تن رسید.
معاون وزیر نفت، اضافه كرد: روند تكمیل طرح های در دست اجرا طی دو سال اخیر با بهره برداری از بیش از 13 طرح مهم از جمله فاز اول خط لوله انتقال اتیلن كشور و زنجیره توسعه پی وی سی ادامه یافت و ظرفیت صنعت پتروشیمی در كشور از مرز 60 میلیون تن در سال گذشت.
بیات اضافه كرد: با تكمیل تمام طرح های در دست اجرا، تا پایان برنامه توسعه پنجم، ظرفیت نصب شده پتروشیمی به بیش از 100 میلیون تن در سال خواهد رسید.
معاون وزیر نفت، افزود: اهتمام بر این است كه همگام با ارتقای طرح ها، با توسعه روابط تجاری شرایط بهینه تبادل این محصولات در اقصی نقاط جهان را فراهم كنیم.
وی افزود: سال گذشته 15.5 میلیون تن از محصولات پترشیمی به ارزش 11.6 میلیارد دلار به دیگر كشورها صادر شد كه 46 درصد از محصولات صنعتی و 34 درصد از صادرات غیر نفتی كشور را به خود اختصاص داد.
مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی ایران، افزود: افزایش تنوع و ارتقای كیفیت محصولات تولیدی برای حضور بیشتر در بازارهای داخلی و بین المللی مورد توجه قرار گرفته است كه در این زمینه می توان به قابلیت های موجود در واحدهای آروماتیكی اشاره كرد كه در شرایط تحریم و محدودیت در فروش بنزین به ایران، اقدام به تولید بنزین نموده و با تامین كامل نیاز داخلی این تحدیدها را بی اثر كرد.
وی با اشاره به توان داخلی سازندگان و متخصصان داخلی، گفت: در حال حاضر 78 درصد اقلام مجتمع های تولیدی و طرح های توسعه ای صنعت پتروشیمی توسط سازندگان داخلی تامین شده است.
یادآور می شود دهمین همایش بین المللی پتروشیمی ایران با حضور 36 شركت خارجی و 210 شركت داخلی صبح امروز در تهران آغاز به كار كرد و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر