۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
کد خبر: ۲۹۶۷۰
کارشناس پدافند زیستی بیان کرد:
کارشناس پدافند زیستی با بیان اینکه کلیه خدمات و فعالیت های حوزه دامپزشکی از جنس پدافند زیستی است، اظهار داشت: ادبیات پدافندی در چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفته و بر اساس این ادبیات رویکرد سازمان ها نیز در حال تغییر و تقویت است.
به گزارش پایداری ملی، برنامه "گفت و گوی علمی" رادیو گفت و گو با موضوع تهدیدات نوین زیستی دام و طیور و با حضور دکتر خالدی کارشناس پدافند زیستی و عضو هیئت علمی دانشگاه روانه آنتن شد.

دکتر خالدی در آغاز پدافند زیستی را مجموعه ای از اقدامات عنوان کرد که در جهت رفع تهدیدات و مدیریت تهدیدات حوزه زیستی اتفاق می افتد و گفت: تهدیدات زیستی امروز به عنوان یکی از مهمترین تهدیداتی که جامعه بشری را تحت تاثیر قرار می دهد، مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: البته تهدیدات زیستی سابقه خیلی طولانی دارد یعنی از زمان آغاز حیات بشر، این نوع تهدیدات وجود داشته و با توجه به پیشرفت های علمی، این تهدیدات پیچیده تر و آسیب رسان تر شده اند.

وی با بیان اینکه پدافند زیستی، قبل از پیشگیری اتفاق می افتد، اظهار داشت: در حقیقت در پدافند زیستی، رصد و پایش تهدیدات صورت می گیرد یعنی بتوانیم تحولات عوامل تهدید زا و بحران زای زیستی را مانیتور کنیم و بر اساس آن، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم و اگر هم درگیر این تهدیدات شده ایم، توانایی تشخیص داشته باشیم. بر مبنای تشخیص درست نیز اقداماتی انجام دهیم که در حوزه هشداردهی برای جامعه آسیب پذیر یعنی دامدار و مرغ دار باشد و همچنین عملیات رفع بحران و تهدید نیز اتفاق بیافتد.

کارشناس پدافند زیستی بیان داشت: در هر سناریوی تهدیدی که می تواند در حوزه دامپزشکی باشد، بر اساس آن سناریو، باید بعضی از مسائل تخصصی نیز پیگیری شود زیرا بعضی از این مسائل و تهدیدات به صورت روتین در کشورهای مختلف اتفاق افتاده است و به همین جهت زیرساخت های کشور آمادگی لازم را دارد و علائم بیماری کاملا مشهود است. اما در عین حال نیز ممکن است بعضی از بیماری ها نوظهور و مشکوک باشد و سابقه ای ندارد که برای اقدامات پدافند زیستی باید یک قابلیت به روز بودن را ایجاد کنیم. 

خالدی با بیان اینکه کلیه خدمات و فعالیت های حوزه دامپزشکی از جنس پدافند زیستی است، اظهار داشت: ادبیات پدافندی در چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است و بر اساس این ادبیات رویکرد سازمان ها نیز در حال تغییر و تقویت است. سازمان دامپزشکی در این موضوع به خوبی ورود کرده است و یک نگاه دقیق و عملیاتی در حوزه پدافند ترسیم کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح داشت: حقیقت آن است که در حوزه پدافند زیستی ضعیف هستیم؛ البته این بدان معنا نیست که امکانات نداریم بلکه سیاست های کشور برای تقویت رصد و پایش و پیشگیری تقویت نشده است و بیشتر فعالیت ها در حوزه پاسخ به مسائل جاری است و این در حالی است که اسناد بالادستی در این حوزه نیز وجود دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر