۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۲۹۶۰۶
اولین جلسه ی ستاد مدیریت بحران و پدافند غیر عامل دانشگاه علوم پزشکی لرستان با حضور اکثریت اعضا تشکیل شد
به گزارش پایداری ملی، در این جلسه که به ریاست دکتر ساکی در سالن اجتماعات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد، دکتر سیف مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری لرستان، معاونین درمان، دانشجویی فرهنگی، غذا و دارو دانشگاه، رئیس مرکز فوریت های پزشکی لرستان، جمعی از روسای شبکه های بهداشت و درمان و بیمارستان های شهرستان های مختلف استان و کارشناسان حوادث، بلایا و پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی لرستان حضور داشتند.

در ابتدای جلسه دستور کار جلسه توسط مهندس رضا پیری علم مسئول دبیرخانه کارگروه سلامت و پدافند غیر عامل دانشگاه و دبیر جلسه قرائت و گزارشی از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی لرستان در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل ارائه داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این جلسه با اشاره به جریان خلقت انسان در قرآن، عنوان کرد: بشر از بدو خلقت همواره با بحران و بلایا مواجه بوده است و این موضوع همچنان ادامه خواهد داشت. دکتر ساکی گفت: این بلایا ممکن است طبیعی و یا دست مایه خود بشر است. وی ادامه داد: بر این اساس ما باید به دنبال این موضوع باشیم که در زمان وقوع بحران چه بکنیم و چگونه خود را از پیش آماده ی مواجهه با آن نماییم.

دکتر ساکی ابراز داشت: حوادثی که همیشه بوده و است برای ما تلنگری ایجاد می کند که باید در کارهایمان پیش بینی های لازم را برای حالات مشابه انجام دهیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: متأسفانه در کشورهای در حال توسعه این پیش بینی ها ضعیف است که نتیجه ی آن خسارات و زیان های زیاد جانی و مالی است که در زمان وقوع بحران به وجود می آید.

دکتر ساکی پیش بینی تجهیز و آمادگی مراکز درمانی و بیمارستانها را برای زمان وقوع بحران از مهم ترین رسالت های دانشگاه علوم پزشکی برای وقوع بلایا و حوادث قلمداد کرد و گفت: بر این اساس باید برای مراکز اورژانس و بیمارستانها پیش بینی های لازم برای زمان وقوع بحران انجام شود.

وی ادامه داد: وجود فضای کافی در این مراکز و سهولت جابجایی وسایل از جمله بالگرد در فضای درمانی نمونه ای از این پیش بینی هاست. دکتر ساکی حمایت و همکاری مسئولین سازمان های مختلف در تأمین شرایط آمادگی زمان وقوع بحران را فوق العاده حیاتی دانست و گفت: نقش مدیریت پدافند غیر عامل استانداری در ایجاد این هماهنگی بسیار پررنگ تر است. وی در پایان از زحمات مهندس پیری علم تشکر و ابراز امیدواری کرد روند وضعیت پدافند غیر عامل دانشگاه همچنان روند رو به رشد داشته باشد.
دکتر سیفی مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری لرستان نیز در این جلسه گفت: سیستم پدافند غیر عامل در استان به دلیل نوپا بودن ممکن است در اجرای فرآیندهای آمادگی برای زمان بحران مشکلاتی را سر راه خود داشته باشد. وی عنوان کرد: تهدیدات زیستی یکی از تهدیداتی است که امروزه با آن مواجه هستیم.

دکتر سیفی تأکید کرد: اگر تهدید زیستس جنبه ی جنگ پیدا کند فوق العاده خطرناک و غیر قابل جبران خواهد بود. مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری لرستان با اشاره به نقش دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مبارزه و مهار بیماری ها، گفت: این موضوع وظیفه ی متولیان سلامت را سنگین تر از همیشه می کند.

وی ابراز داشت: تشکیل و برگزاری جلسات بحران و پدافند غیرعامل این چنینی می تواند در ایجاد هماهنگی های لازم موثر باشد و از این بابت جای تقدیر دارد. وی تأکید کرد: برگزاری مانور با موضوعات مختلف در حوزه اپیدمی های به وجود آمده چه به صورت هماهنگ با سایر سازمان ها و چه به صورت مجزا باید بیشتر از گذشته انجام شود.دکتر سیفی اظهار داشت: نقش روسا و مدیران سازمان های مختلف در این بین بسیار مهم است که خوشبختانه نسبت به گذشته این حساسیت در بین مدیران بیشتر شده و به ویژه در دانشگاه علوم پزشکی اقدامات خوبی صورت گرفته است. وی گفت: ما یک قرارگاه پدافند در استان به وجود آوردیم که بخشی از آن را به دانشگاه علوم پزشکی اختصاص دادیم.

دکتر سیفی تشکیل شبکه سنجش بیماری ها را از دیگر برنامه های مدیریت پدافند غیر عامل قلمداد کرد و گفت: امیدواریم رئیس محترم دانشگاه زمینه ی لازم را برای پیوستن متخصصین به این شبکه فراهم نماید.

مدیر کل پدافند غیرعامل لرستان همچنین تشکیل تیم کارشناسی بررسی وضعیت سازمان ها و بیمارستان ها را در حوزه آمادگی برای بحران از دیگر برنامه ها عنوان کرد. دکتر سیفی ابراز داشت: اگر مجموعه ی دانشگاه در حوزه ی تهدیدات زیستی پروژه ای در نظر داشته باشند مدیریت پدافند غیر عامل آمادگی لازم برای تأمین اعتبار این پروژه ها را دارد. وی در پایان تأکید کرد: اجرای پروژه در سازمان های مختلف بایستی حتما با تأیید مدیریت پدافند غیر عامل استانداری باشد و عدم آن خلاف محسوب می شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر