۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۴
کد خبر: ۲۹۳۵
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت از برنامه‌ریزی آمریکا برای ایجاد یک خاورمیانه جدید نفتی با استفاده از ذخایر غیر متعارف نفت در قاره آمریکای شمالی خبر داد و درباره آغاز اکتشاف ذخایر جدید و غیر متعارف نفت و گاز در ایران سخن گفت.

هرمز قلاوند اظهار داشت: با توجه به اینکه ایران در کنار عربستان به عنوان یکی از کشورهای تعیین کننده در اوپک مطرح است و آمریکا از منابع نفت و گاز ایران محروم شده است، آمریکا برای حرکت در جهت خودکفایی در منابع نفت و گاز شعار جدیدی برای سال 2020 مطرح کرده است.

وی افزود: شعار آمریکا این است که با روش‌های غیر متعارف بتواند یک new middle east یا خاورمیانه جدید ایجاد کند و از انرژی خاورمیانه بی‌نیاز شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با بیان اینکه در کل تولید نفت آمریکای شمالی یعنی کانادا، آمریکا و مکزیک از روش‌های متعارف 16 میلیون بشکه در روز است،‌اضافه کرد: برنامه آمریکا آن است که در 2020 یعنی 7 سال آینده با استفاده از تکنولوژی روز و بهره‌برداری از روش‌های غیر متعارف به حجم ذخایر فسیلی خود اضافه کند.

وی ادامه داد: در قاره قطب شمال با کنار زدن برف و یخ به زمینی می‌رسند که به راحتی قابل اشتعال است؛ این همان منابع هیدرات گازی است که آمریکا برای برداشت آن نیز وارد شده است تا از نفت و گاز خاورمیانه بی‌نیاز شود.

قلاوند با بیان اینکه آمریکا علاوه بر تولید نفت خود روزانه 10 میلیون بشکه نفت وارد می‌کند، اظهار داشت: آمریکایی‌ها می‌گویند قصد دارند در 7 سال آینده میزان تولید نفت آمریکای شمالی را از 16 میلیون بشکه با استفاده از ذخایر غیر متعارف به 27 میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

*آغاز اکتشاف ذخایر عظیم غیر متعارف نفت در ایران

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت در ادامه گفت: برای اولین بار مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت مطابق تکنولوژی روز دنیا دو پروژه اکتشافی را در دستور کار قرار داده است.

وی اضافه کرد: یکی از پروژه‌ها برآورد ذخایر هیدرات‌های گازی در منطقه دریای عمان است که متولی آن مدیریت اکتشاف و مجری پروژه پژوهشگاه صنعت نفت است که این پروژه تاکنون 42 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 قلاوند اظهار داشت: پروژه دوم اکتشاف لایه‌های شیل‌نفت و شیل‌گاز به عنوان ذخایر غیرمتعارف است که طراحی اولیه آن انجام شده و قرارداد آن در ماه آینده بسته خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس اولین پروژه اکتشاف شیل‌های نفت و گاز در زاگرس آغاز خواهد شد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت اضافه کرد: در فاز اول طبقات شیلی روی زمین بهره‌برداری شده‌اند و زاگرس بر این اساس بلوک‌بندی شده است.

وی تأکید کرد: حجم عظیمی از هیدروکربن نفت و گاز از این طریق به ذخایر کشور اضافه می‌شود.

وی گفت: لایه‌های شیلی براساس مطالعات زمین شناختی نقشه‌برداری شده و محل آنها در بلوک‌های زاگرس مشخص شده است.

قلاوند افزود: ابتدا نمونه برداری و آزمایش‌های پیشرفته‌ انجام می‌شود و بعد از آن نهایتاً درباره زایش نفت در این شیل‌ها بحث می‌شود که حجم قابل توجهی هیدروکریور نفت و گاز از آنها قابل برداشت خواهد بود.

وی اظهار داشت: این پروژه فعلاً در مراحل اولیه و اکتشافی است و برای ادامه مراحل اکتشاف یعنی لرزه‌نگاری و حفاری باید برنامه‌ریزی جامعی انجام شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر