۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۲۸۶۳۵
معاون سیاسی استاندار خبر داد؛
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی از برگزاری رزمایش مقابله با بیوتروریسم در مشهد خبر داد.
به گزارش پایداری ملی، سید جواد حسینی در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان که با موضوع پدافند زیستی، ضرورت‌ها، الزامات و همچنین بررسی دستورالعمل اجرایی قرارگاه پدافند زیستی برگزار شد، با بیان اینکه جامعه عاری از تهدید وجود ندارد، اظهار کرد: در میان همه آنها تهدیدات بیوتروریستی از اهمیت زیادی برخوردار است و  در راستای آمادگی برای این تهدیدات طی دو ماه آینده رزمایش مقابله با بیوتروریسم و با محوریت آب در مشهد برگزار خواهد شد.

وی افزود: درمیان سه تهدید اصلی جهان امروز شامل بحران تغییرات اقلیمی، هسته ای و بیولوژیکی ، تهدیدات بیوتروریستی از اهمیت بالاتری برخوردار است و از این رو باید همواره آماده باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: تمام تلاش ما آن است که این تهدیدها را به حداقل رسانده و بر این مبنا باید به درک مشترک برسیم که جنگ‌های آینده، بیوتروریستی است، زیرا این محور تهدید و تحریم، کم هزینه و فراگیر و مرگ بارتر بوده ، آسانتر قابلیت انجام دارد و ابعاد مختلف زندگی را تحت شعاع قرار می دهد و مهمتر آنکه نظام سلطه جهانی هم بر آن تسلط دارد.

حسینی با بیان اینکه آمریکا بعد از حادثه یازده سپتامبر، 60 میلیارد دلار  در کمتر از 5 سال صرف تهدیدات بیوتروریستی کرده است، بیان کرد:  به عنوان مثال امروز آثار مهاجرت نخبگان از کشور منجر به کاهش  ذخیره ژنتیک شده و غیر قابل جبران است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت و حساسیت خراسان رضوی افزود : این استان با 27 میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی و 834 کیلومتر مرز مشترک با معضلاتی چون فقر و قاچاق و گروه های تکفیری و غیره مواجه است و لذا  شرایط ویژه  و مهمی  دارد .

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه برای اثرگذاری مطلوب باید حساسیت لازم در موضوع  تهدیدات ایجاد شود، بیان کرد: نیاز است سه مرحله نمادسازی، ستادسازی و نهادینه سازی انجام شود، به گونه ای که ضرورت و حساسیت موضوع این تهدیدها باید به یک گفتمان غالب دستگاهی تبدیل شود و ساختار و اسناد فرادستی مورد نیاز آن هم فراهم شود.

حسینی اظهار کرد: هم اکنون سند پدافند غیر عامل استان تدوین و تصویب شده و بخش زیستی آن هم تدوین  شده است و ساختار های مداخله ای مربوطه هم طراحی گردیده  است.

وی افزود: در حوزه پدافند غیر عامل باید از سه مرحله نمادینه سازی، ستادینه سازی و نهادینه سازی عبور کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه اگر در حوزه نمادسازی وساختار سازی خوب عمل شود موضوع نهادینه می شود، ادامه داد : اما هنوز در جامعه آنگونه که باید نتوانسته ایم این موضوع را تبدیل به گفتمان عمومی کنیم.

حسینی افزود: در این راستا موضوع را به طور جدی پیگیری کرده ایم و ساختار آن با مدیریت مناسب در استان فعال است و سند جامع پدافند غیر عامل و زیستی هم پیگیری شده است.

 وی با بیان اینکه بحث بیوتروریسیم و قرارگاه زیستی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت : رزمایش آب هم در قالب طرح کشوری و بر اساس طرحی که دانشگاه علوم پزشکی تهیه کرده ظرف چهار روز آینده ابلاغ و طی دو ماه آینده اجرایی خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه سازمان پدافند غیر عامل کشور هم از نظر علمی و فنی این طرح  را پشتیبانی کرده است، افزود : سایر رزمایش‌هایی که در استان‌های دیگر  برگزار می‌شود نیز  به تناسب شرایط استان اگر قابلیت اجرایی داشته باشد را به اجرا در می‌آوریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر