۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۲۸۵۴۰
نخستین همایش ملی پدافند بیوسایبری در نظامت سلامت با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور دکتر پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور،در سالن شهید طهرانی مقدم سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، نخستین همایش ملی پدافند بیوسایبری در نظامت سلامت با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور دکتر پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور،مسئولان کشوری و لشکری در حوزه های سلامت و سایبر و مدیران حوزه سلامت ،IT و حراست کشور در سالن شهید طهرانی مقدم سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد.

در ابتدای این همایش معاون سلامت سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به اهمیت دو حوزه سلامت وسایبر گفت: در این دوره با وزارت بهداشت توافق کردیم که اولین همایش را در حوزه بیوسایبر پایه‌گذاری کنیم و مقرر شد که نمایندگانی از همه دستگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی در این همایش حضور داشته باشند تا بتوانیم با اقدامات مورد نظر به شرایط جدیدی در پایداری امنیت سایبری در زیرساخت‌های حوزه سلامت برسیم و اقداماتی را در حوزه‌های نرم افزاری و سخت افزاری بیوسایبری در حوزه سلامت انجام دهیم.

وی افزود: در این همایش می‌خواهیم برای مقابله با ایمنی و پایداری سایبری در حوزه سلامت کشور ظرفیت سازی کنیم و امیدوارم بتوانیم به نگاه جدید در حوزه بیوسایبر در بخش زیرساخت‌های سلامت دست یابیم.

در ادامه سردا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور نیزگفت: امروز اولین همایش بررسی فرصت‌ها و تهدیدات ناشی از فناوری‌های ادغام شده بیولوژیک و سایبری است و امیدواریم این همایش آغازی باشد تا این علوم را که در حوزه سلامت اثرگذارند، بررسی کرده و فرصت‌ها و تهدیدات آن را احصا کنیم.

نخستین همایش ملی پدافند بیوساhttp://paydarymelli.ir/files/fa/news/1396/4/27/72918_421.jpgیبری در نظامت سلامت برگزار شد

وی با تاکید بر اهمیت دیدگاه‌هایی که نسبت به فناوری‌ها وجود دارد، گفت: ما کشوری هستیم که خودمان در بخش زیادی از این حوزه‌ها تولید علم داشتیم. حال اگر فکر کنیم که همه علوم و فناوری‌ها به نوعی فرصت تلقی می‌شوند درست نیست. در سند 20 آمریکا می‌گوید ما دنیا را از طریق فضای سایبر کنترل می‌کنیم. همچنین برخی از استراتژیست‌های صهیونیستی می‌گویند برای تسلط بر انسان‌ها باید منابع غذایی و سلامت را کنترل کرد. بنابراین کسانی هستند که از این فناوری‌ها حداکثر استفاده را در جهت منافع خودشان انجام دهند.

وی با اشاره به تغییر سریع مفاهیم و تعاریف فضای سایبر گفت: در دنیا همه سرمایه‌ها در فضای سایبر تبدیل به داده می‌شود و این داده‌ها از سرمایه فیزیکی به سمت سرمایه سایبری تغییر شکل می‌دهند. همچنین در حوزه نظامی در کنار ارتش فیزیکی شاهد شکل گیری ارتش سایبری نیز هستیم. در عین حال باید توجه کرد که تاثیر فضای سایبر بر زندگی مردم و زیرساخت‌ها انکار ناپذیر است.

نخستین همایش ملی پدافند بیوسایبری در نظامت سلامت برگزار شد

جلالی با اشاره به کنفرانس امنیتی مونیخ و سخنرانی بیل گیتس در آن گفت:‌در این کنفرانس آقای بیل گیتس بحث بهداشت امنیتی یا امنیت در حوزه بهداشت را مطرح کرد و یکی از نکات او این بود که طی پنج تا 10 سال آینده دچار اپیدمی جهانی برخی بیماری‌ها می‌شویم که مهمترین‌شان فلج اطفال و آبله است. او پیشنهاد داده است که یک سامانه نظارتی جهانی ایجاد شود و بتوانیم این بیماری‌ها را از نظر میزان و نحوه جابجایی این بیماری‌ها در کشورها نظارت کنیم و پیش بینی می‌کند که اگر این اپیدمی‌ها رشد کنند می‌توانند 50 تا 100 میلیون قربانی بگیرند.

جلالی ادامه داد: بر این اساس امکان انتقال ویروس‌های بیولوژیک از طریق کامپیوتر و سایبر ممکن است ایجاد شود و اگر چنین امکانی باشد تروریست‌ها می‌توانند ویروس‌های بیولوژیک را تبدیل به ویروس‌های سایبری کنند.

وی ادامه داد: تهدیدات سایبری در حوزه سلامت در چند قسمت قرار می‌گیرند که شامل استفاده و تبدیل ویروس‌های بیولوژیک به سایبری یا برعکس، دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی سلامت مانند بانک ژنتیک کشور، امکان اشراف اطلاعاتی بر داده‌های بیمارستانی و تهدیدات بیوتروریسم می‌شود.

جلالی در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به پدپده گرم شدن زیست بوم از طریق دستکاری‌های سایبری، گفت: برای بررسی این پدیده جمعی متشکل از هفت رشته علمی اعم از اقلیم شناس، زمین شناس و ... را ایجاد کردیم، اما جمع‌بندی‌مان این بود که این بحث واقعیت جدی ندارد و در حد نظریه است.

سپس دکتر پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشوربا بیان اینکه حملات سایبری به زیرساخت‌های سلامت کشور انجام شده، اما هیچ کدام موفقیت آمیز نبوده‌اند، گفت: هدف تهدید زیرساخت‌های سلامت، دریافت اطلاعات اصلی و ایجاد خسارت در سلامت کشور و یا ایجاد ترس است.

نخستین همایش ملی پدافند بیوسایبری در نظامت سلامت برگزار شد

کولیوند گفت: یکی از مراکز حساسی که در کشور وجود دارد، مراکز بیمارستانی، دارویی، بهداشتی، انتقال خون و مراکزی هستند که به سلامت مردم ربط پیدا می‌کند؛ چرا که ممکن است زیرساخت‌های آن در مقابل تهدیدات قرار گیرد و هدف این تهدیدات دریافت اطلاعات اصلی و ایجاد خسارت در سلامت کشور یا ایجاد ترس باشد.

وی افزود: در نتیجه در حوزه سایبری برای شناخت تهدیدات نسبت به حوزه سلامت و مقابله با ‌آنها و دفاع و جبران خسارت‌ها باید آمادگی‌های زیرساختی لازم را در این حوزه ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در این زمینه با همکاری بین وزارت بهداشت و سازمان پدافند غیر عامل تمام رصدها در حوزه سایبری انجام شده و زیرساخت‌های کامپیوتری ما مستحکم و غیرقابل نفوذ شده‌اند، گفت: بر این اساس در حال حاضر در حوزه زیرساخت‌های سلامت قوی‌تر شده‌ایم.

نخستین همایش ملی پدافند بیوسایبری در نظامت سلامت برگزار شد+ تصاویر

وی ادامه داد: حمله سایبری به زیرساخت‌های سلامت انجام شده، اما هیچ یک از آنها موفقیت آمیز نبودند. این در حالیست که مراکز درمانی در کشورهای خارجی مورد هدف قرار گرفتند، اما در ایران به دلیل آمادگی‌هایی که وجود داشت نتوانستند موفق شوند.

سرپرست اورژانس کشور با بیان اینکه اولین برنامه ما برای مقابله با تهدیدات سایبری در حوزه سلامت، بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی کاربران‌مان است، افزود: اقدام دوم، مستحکم کردن زیرساخت‌هاست که این همایش در همین راستا برگزار شده و باعث می‌شود که بتوانیم در این حوزه قوی‌تر عمل کنیم. در عین حال باید توجه کرد که ما همیشه به آموزش در این حوزه نیاز داریم؛ چرا که همواره هکرهای مختلف و تهدیدات مختلف وجود دارند.

نخستین همایش ملی پدافند بیوسایبری در نظامت سلامت برگزار شد

لازم بذکر است این همایش بمدت دو روز برگزار و تا فردا چهارشنبه ،حول محورهای :

پدافند غیر عامل در فناوری های نوین اطلاعاتی وتهدیدشناسی حملات بیوسایبری شامل: تهدیدات سایبری در حوزه بهداشت و درمان ،راهکارهای افزایش تاب آوری زیرساخت های حیاتی و حساس ،تهدیدات موبایل و راهکارهای کاهش آسیب پذیری آن و مطالعه موردی حمله سایبری به نفت

پدافند غیر عامل در فناوری های نوین اطلاعاتی شامل: حملات اینترنت اشیا شامل بررسی اسیب پذیری های اینترنت اشیا، Ransomware و مطالعه موردی حملات اخیر باج افزاری به کشورهای پیشرفته

امنیت اطلاعات سلامت شامل: بررسی وضعیت کنونی امنیت اطلاعات در سیستمهای اطلاعاتی بیمارستانی،سیاستهای امنیتی کارا در حوزه فناوری اطلاعات بخش سلامت،سایبرنتیک پزشکی و مطالعه موردی حملات بیوسایبر

تهدیدات بیوالکترومغناطیس شامل: تهدیدات بیوالکترومغناطیس، شاخص های امنیتی HIPPA، ملاحظات امنیتی سامانه های اطلاعاتی سلامت و مطالعه موردی حملات بیورزونانس سلامت محور

پدافند سایبری در حوزه سلامت شامل:پدافند سايبري در بستر رسانه هاي هوشمند و مطالعه موردی مهندسی اجتماعی

ادامه خواهد داشت.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر