۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۲۸۴۱۲
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: جهاد کشاورزی استان با وجود محدودیت های اعتباری در موضوعات مختلف، پدافند غیرعامل را به عنوان یک اولویت در دستور کار دارد و تا با استفاده از این موضوع از خطرات احتمالی به کشاورزی بکاهد.
به گزارش پایداری ملی، کریم ذوالفقاری روز سه شنبه در جلسه کارگروه زیستی بخش کشاورزی پدافند غیر عامل افزود: حفظ جمعیت روستایی در گرو ایجاد اشتغال در روستاها بوده و این امر مستلزم توجه بیش از پیش به بخش کشاورزی و تخصیص اعتبارات بیشتر به این بخش است.

به گفته وی، با اولویت قراردادن موضوعات زیستی در راستای کاهش خطرات به بخش کشاورزی، آفاتی که امکان خطر به طور غیر عامل به باغات، مزارع، زنبورستان ها و مراکز دام طیور و مرغداری ها را فراهم می کند را از بین می برد.

وی با بیان اینکه وجود بیماری در یک مرغداری یا آفات می تواند خسارت جبران ناپذیری وارد کند افزود: اگر یک آفت یا بیماری به یک مرغداری هجوم ببرد 120 تا 130 میلیارد ریال خسارت به استان وارد می کند بر این اساس باید تلاش کنیم مزارع دچار آفت نشود.

ذوالفقاری افزود: امروز در سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب هیچ کشور خارجی نمی تواند تهدیدی برای کشور باشد، اما اشتغال تهدید بزرگی است که باید در راستای افزایش درآمد سرانه نسبت به رفع تبعیض درآمد و توزیع عادلانه ثروت و امکانات در کشور به آن اهمیت بیشتری داده شود که کشاورزی می تواند تضمین کننده اشتغال با هدف افزایش درآمد سرانه باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان افزود: پدافند غیرعامل در مناطق مرزی علاوه بر تضمین امنیت در راستای اشتغال نیز نقش با ارزشی در ایجاد اشتغال در مناطق مرزی شاهراه است و امنیت را با خود به ارمغان می آورد.

ذوالفقاری گفت: با توجه به اهمیت حفظ منابع طبیعی سال گذشته اداره کل منابع طبیعی استان کردستان با مبارزه به موقع با کرم جوانه خوار بلوط توانست جنگل های استان کردستان را از تهدیدجدی این آفت نجات دهد.

وی سهم استان کردستان از طرح بکارگیری 10 هزار نفر در وزارت جهاد کشاورزی را 260 نفر عنوان کرد و گفت : 223 نفر از این تعداد افراد تحصیل کرده در مقاطع کارشناسی به بالا هستند و در سطح 30 مرکز دهستان در حال فعالیت هستند که می توان با آموزش های لازم این افراد را به عنوان نگهبانان و سربازان پدافندغیر عامل آماده خدمت کرد.

ذوالفقاری افزود: این 223 نفر به عنوان کدخدای کشاورزی هرکدام 8 تا 15 روستا را مدیریت می کنند که با مشاهده کوچکترین خطر یا بروز آفات نسبت به رفع آن اقدام می کنند.

وی همچنین با اشاره به تغییرات اقلیمی به عنوان زنگ خطری که می تواند بخش کشاورزی را دستخوش تغییر قرار دهد گفت: مبارزه با زنگ زرد سال گذشته مزارع گندم استان را تهدید کرد که با مبارزه به موقع با این آفت از وارد آمدن خسارات کلان به مزارع گندم جلوگیری به عمل آمد.

معاون توسعه مدیریت و منابع نیروی انسانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این جلسه گفت: پدافند غیر عامل حوزه زیستی یکی از حوزه های مهم در پدافند غیر عامل است که در اقدامات جهاد کشاورزی کردستان از اهمیت ویژه ایی برخوردار است.

مصطفی جلیلی وجود منابع طبیعی فراوان و ارزشمند، تنوع خاص زیستی و ذخایر ژنتیکی در کشور را به عنوان نقاط قوت عنوان کرد و افزود: وجود اراضی مستعد و حاصلخیز، توانایی تولید ارقام مقاوم و اصلاح شده در داخل و دسترسی به انرژی فراوان و ارزان، وجود مراکز تحقیقاتی و شبکه های گسترده ترویج و توجه از دیگر نقاط قوتی است که کشور ما از آن بهره مند است.

به گفته وی، کشاورزی در کردستان نیز از ظرفیت های قوی استان است به طوری که در سال گذشته از مجموع 2 میلیون و 698 هزار و 230 تُن تولیدات کشاورزی استان 2 میلیون و 100 هزار تُن آن محصول زراعی، 270 هزار تُن محصول باغی ، 320 هزار تُن تولیدات دام و طیور و زنبور عسل و هشت هزار و 230 تُن آبزیان بود.

وی سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی استان کردستان در سال 90 را 15.47 درصد عنوان کرد و افزود: این سهم در سال 95 با افزایش 50 درصد به 30 درصد رسیده است.
هر اقدام غیرمسلحانه ای که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن شود، پدافند غیرعامل خوانده می شود.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر