۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۲۷۷۷
تهدید زیستی؛ دومینوی دیگر علیه محصولات کشاورزی
تهدید زیستی؛ دومینوی دیگر علیه محصولات کشاورزی

ايران به دلايل مختلف نظير تنوع بالاي زيست گياهي (كوه، جنگل، كوير و ...)، تنوع توپو‌گرافي و قرار گرفتن تحت تأثير الگوهاي اقليمي متفاوت (اقليم مديترانه‌اي، سرد، خشك،گرم، مرطوب و بياباني) از تنوع زيستي بسيار بالايي برخوردار است. آمارها نشان مي‌دهند كه بيش از يك چهارم ارزش صادرات غيرنفتي، يك چهارم اشتغال و بيش از 93 درصد از عرضه غذا در داخل كشور به بخش كشاورزي اختصاص دارد. اين بخش از نظر توليد، اشتغال، صادرات، حفاظت و بهره‌برداري اصولي از منابع طبيعي و خدادادي، توسعة تحقيقات و فناوري‌ها و توسعة مشاركت‌هاي مردمي، يكي از اركان مهم اقتصاد و امنيت كشور به حساب مي‌آيد، ضمن اينكه ايران در بسياري از موارد جزء کشورهاي مهم توليدکننده محصولات كشاورزي قرار مي‌گيرد. بنابراين مي‌توان گفت کشاورزي يکي از اولويت‌هاي کشور مي‌باشد و هرگونه اعمال خرابکاري در آن با تبعات گسترده اجتماعي و سياسي همراه است. اگرچه كاربرد اجرام زيستي به‌عنوان يک عامل تهديد‌کننده عليه امنيت ملت‌ها و کشورها سابقه تاريخي دارد، ولي بعد از وقايع تروريستي 11 سپتامبر سال 2001م بصورت فزاينده‌اي مورد توجه قرار گرفته است. اگروتروريسم زير مجموعه‌اي از بيوتروريسم مي‌باشد و به مجموعه‌اي از اقدامات عامدانه جهت شيوع بيماري‌هاي گياهي و دامي با هدف ايجاد نگراني و خطر در حوزة سلامت زنجيرة غذایي اطلاق مي شود كه داراي اثرات منفي گسترده اقتصادي، اجتماعي و سياسي مي‌باشد.

با توجه به اينكه کشاورزي داراي گستردگي محصولات با آسيب‌پذيري‌هاي منحصر به‌فرد مي‌باشد و مراكز كشاورزي (مزارع و دامپروري‌ها) از لحاظ جغرافيايي در محيط‌هاي نا امن در تمام سطح كشور گسترده شده است، كاربرد و پراكنش عوامل بيماري‌زا عليه آن به راحتي امكان‌پذير است، به طوري كه عليرغم عواقب قابل توجه حملات تروريستي، تاكنون توجه کمي به اين مساله معطوف بوده است.

با عنايت به موارد فوق، لزوم ايجاد آمادگي در برابر تهديدات طبيعي و عامدانه فرا روي بخش كشاورزي كاملاً احساس مي‌شود. لذا آموزش، اطلاع‌رساني و ارتقاء سطح آگاهي‌هاي متخصصين كشاورزي و علاقمندان علوم مرتبط، در اين زمينه از اهميت ويژه در پاسداري از بخش كشاورزي و به تبع آن، امنيت غذايي و استقلال ملي برخوردار است.

این کتاب شامل دو فصل به شرح زیر می‌باشد:

فصل اول: اگروتروريسم: تهديدات و تمهيدات كشاورزي به‌عنوان يك هدف تروريستي

فصل دوم: هنوز، علی‌رغم اقدامات صورت گرفته به منظور حفاظت از کشاورزی
در برابر حملات تروریستی، چالش‌های بسیار مهمی
در این زمینه باقی مانده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر