۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۲۷۷۴۸
شاعری مطرح کرد:
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر ممنوعیت صادرات خاک، گفت: خاک بستر امنیت غذایی و نفوذ آب در سفره‌های زیرزمینی است لذا هیچ مجموعه یا فردی حق تخریب، فروش یا صادرات آن را ندارد.
به گزارش پایداری ملی، علی‌محمد شاعری در خصوص صادرات خاک، گفت: لایحه حفاظت از خاک در روزهای گذشته در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به تصویب رسیده است، یکی از مواد این لایحه به ممنوعیت فروش و صادرات خاک پرداخته است زیرا خاک یکی از بسترهای تولید و منابع بی‌بدیل است که امکان جایگزینی آن در کشور وجود ندارد.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به محدودیت خاک در کشور، فروش آن منجر به نابودی سرمایه نسل‌های آینده و واگذاری آن به بیگانگان می‌شود. در واقع تولید و تشکیل یک سانتی متر خاک ده‌ها سال زمان نیاز دارد بنابراین به عنوان بستر تولید و امنیت غذایی و نفوذ آب در سفره‌های زیرزمینی حق تخریب و فروش یا صادرات وجود ندارد.

وی افزود: متاسفانه آمار دقیقی از میزان فروش یا صادرات وجود ندارد، کما اینکه سازمان‌ها و مراجع ذی‌ربط آماری ارایه نمی‌دهند اما قطعا فروش خاک از کشور به صورت قاچاق و غیرقانونی قابل توجه بوده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لایحه حفاظت خاک در برگیرنده چند فصل است که موضوعاتی چون منابع آلاینده خاک، عوامل فرسایش و تخریب خاکف حدود مجاز آلایندگی در خاک و جرایم و عوامل بازدارنده جهت کنترل عوامل تخریب مشخص شده، این لایحه جامعی است که خلا قانونی موجود در زمینه حفاظت از خاک را رفع می‌کند./
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر