۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۲۷۴۴۲
کمیته پدافند غیر عامل در ساختار شهرداری های 40 کلان شهر کشور با هدف اجرای سیاست های دفاع غیر نظامی تشکیل می شود.
به گزارش پایداری ملی، دکتر علی اکبر پوری رحیم معاون امور شهری سازمان پدافند غیر عامل کشور در نخستین نشست مدیران و نمایندگان پدافند غیرعامل سازمان ها، مناطق و شرکت های تابعه شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: هدف پدافند غیر عامل کاهش آسیب پذیری، بازدارندگی و افزایش پایداری وایمنی مردم در برابر حملات احتمالی دشمن و حوادث و سوانع طبیعی و انسان ساز است به ویژه آنکه پس از مواجه با بحرانی بزرگ با بحران های ثانویه نیز مواجه می شویم که هر کدام می تواند منجر به ایجاد اختلال در زندگی عادی و آرامش جامعه شود.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت ساختار پدافند غیر عامل در تمامی سازمان ها و نهادها گفت: 13 سیاست از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه پدافند غیر عامل تدوین و به سازمان ها ابلاغ شده است و بر اساس آن هر طرح عمرانی باید از پیوست پدافند غیر عامل برخوردار باشد.
بر همین اساس باید کمیته های پدافند غیر عامل شهرداری ها در اجرای این سیاست ها از جمله شناسایی مراکر پرخطر ، طبقه بندی مراکز مهم شهر، تهیه طرح تخلیه امن و اسکان اضطراری اقدام نمایند.

وی گفت : 10 ماموریت برای پدافند غیر عامل در کلان شهرها تدوین شده است که عمده آن عبارت است از ایجاد کمیته ی پدافند غیر عامل در شهرداری ها و نهادهای مدیریت شهری، تهیه طرح پدافند غیر عامل برای تمامی دستگاه ها ، شناسایی تهدیدات و مخاطرات شهری، تعیین آسیب پذیری ها و طرح های کاهش آن و همچنین تهیه طرح تخلیه، جابجایی و اسکان مردم به حومه شهرها در زمان های اضطراری و در همین خصوص وزارت کشور مصوبه ی تشکیل شورای پدافند غیرعامل را به شهرداران 40 کلان شهر از جمله تهران ابلاغ کرده است.

مهندس محسن نادی، معاون آمادگی، عملیات و پدافند غیر عامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این نشست در سخنانی به تشریح مراحل شکل گیری کمیته های پدافند غیر عامل در شهرداری تهران و زیر مجموعه آن اشاره کرد و گفت: بر اساس قوانین بالادستی باید واحد پدافند غیر عامل در مناطق، سازمان ها شرکت ها و ادارات کل شهرداری تهران تشکیل و نسبت به اجرای طرح ها و مصوبات ابلاغ شده اقدام نمایند.

 از همین رو در حال حاضر با پیگیری های بعمل آماده هر واحد شهرداری مدیر و نماینده پدافند غیر عامل واحد خود را معرفی نموده است که به این ترتیب با اجرای دوره های آموزشی و تشکیل کارگاه و سمینار آموزشی نمایندگاه معرفی شده با مفاهیم پدافند غیر عامل و شیوه های ایجاد این ساختار در واحد های شهرداری آشنا خواهد شد و انتظار می رود به تدریج مجموعه ی اقدامات لازم برای تحقق ایمنی و آمادگی بیشتر شهر در برابر مخاطرات طبیعی و انسان ساز به اجرا در آید.

وی گفت: در حال حاضر قرارگاه پدافند غیر عامل شهر تهران با عضویت وزیر کشور، استاندار تهران، فرمانده سپاه، رییس سازمان پدافند غیر عامل و شهردار تهران تشکیل شده است و با سرعت مراحل تقویت ساختار پدافند غیرعامل در کنار طرح های مدیریت بحران طی خواهد شد.
در ادامه همچنین نمایندگان مدیران پدافند غیر عامل سازمان های مترو و آتش نشانی به نحوه شکل گیری کمیته پدافند غیر عامل و تشریح اقدامات انجام شده در حوزه خود پرداختند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر