۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲
کد خبر: ۲۷۱۲۴
معاون صنعت و بومی سازی قرارگاه پدافند سایبری کشور:
معاون صنعت و بومی سازی قرارگاه پدافند سایبری کشور به زیرساخت های بومی و امن اشاره کرد و گفت: در این چند سال تعامل مناسبی بین دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان و فن آور وجود داشته که توانسته خلاء موجود را بپوشاند .
به گزارش پایداری ملی، برنامه "گفت و گوی علمی" رادیو گفت و گو با موضوع (رویکرد مقابله با تهدیدات سایبری و الکترو مغناطیسی) با حضور مهندس محسن اعظمی، معاون صنعت و بومی سازی قرارگاه پدافند سایبری کشور به روی آنتن رفت.

مهندس محسن اعظمی در آغاز با اشاره به تعریف امنیت گفت: اقدامات امنیتی به هرگونه فعالیتی که باعث جلوگیری از دسترسی افراد غیر مجاز به سامانه ها، شبکه ها و زیرساخت های کشور می شود، گفته می شود.

وی به تاریخچه این موضوع اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر در نسل چهارم و پنجم جنگ ها هستیم. از زمانی که لشکر کشی ها شروع شد و جنگ ها به صورت نیزه و شمشیر بود تا زمانی که سلاح گرم وارد شد و جنگ ها وارد ابعاد تازه ای شد، شاهد تغییرات گسترده شدیم.

معاون صنعت و بومی سازی قرارگاه سایبری کشور با بیان اینکه امروز در بعد پنجم جنگ ها قرار داریم، اظهار داشت: این بعد از جنگ ها مربوط به جنگ سایبری هستند که نیازمند سیستم دفاعی جدید است. اگر بخواهیم با این نوع تهدیدات مقابله کنیم، تنها به صرف تجهیزات امنیتی نمی توانیم مصون سازی یک زیرساخت را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه پدافند تعریفی دارد که مورد تائید مجمع تشخیص مصلحت نظام است، عنوان داشت: بر این اساس به مجموعه اقدامات غیر نظامی که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری و تداوم فعالیت های ضروری و ارتقاء پایداری و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن شود، پدافند غیر عامل گویند.

وی در مورد تهدید نیز گفت: تهدید به مجموعه اقداماتی که به منظور ضربه زدن به ارزش های حساس کشور صورت می گیرد، گفته می شود و طبیعتا منشا آن خارجی است و به همین دلیل از اختیار ما خارج است.

مهندس اعظمی عنوان داشت: وقتی صحبت از آسیب پذیری می کنیم درباره نقصانی که در تجهیزات و زیرساخت ها وجود دارد و به مهاجم اجازه ورود و دخل و تصرف می دهد، اطلاق می شود که منشا آن داخلی است.

معاون صنعت و بومی سازی قرارگاه سایبری کشور اظهار داشت: متعاقب تهدید و آسیب پذیری، پیامد یا اثرگذاری بر آسیب پذیری است که باید تلاش کنیم این مخاطره را به حداقل برسانیم.   

وی به زیرساخت های بومی و امن اشاره کرد و گفت: زیرساختی که از ابتدا یعنی طراحی و پیاده سازی و تجهیزات آن و حتی پشتیبانی به طور کامل به وسیله متخصصین داخلی صورت گرفته باشد، زیرساخت امن خواهد بود.

وی افزود: در این چند سال در دانشگاه ها و شرکت ها رسوب دانش خیلی عالی بوده و تعامل خیلی مناسبی بین دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان و فن آور وجود داشته که توانسته خلاء موجود را بپوشاند زیرا عموما تجهیزاتی که استفاده می شوند، تجهیزاتی هستند که از خارج از کشور وارد می شوند. در یک دهه گذشته در حوزه نرم افزار خیلی خوب توانسته ایم در مراکز علمی و دانشگاهی بدرخشیم و نیاز کشور را برطرف کنیم.

مهندس اعظمی با تائید اینکه حساسیت های خاصی که در بومی سازی وجود دارد شامل تجهیزات امنیتی نیز می شود، متذکر شد: ما نمی توانیم تنها بر تجهیزات امنیتی مانور بدهیم و باید نرم افزارهایی که در زیرساخت ها استفاده می شود مانند نرم افزارهای سازمانی، اتوماسیون اداری، پیام رسان ها را هم به عنوان محصولات راهبردی کشور در نظر بگیریم که از آن زاویه دچار آسیب نشویم.

معاون صنعت و بومی سازی قرارگاه پدافند سایبری کشور در خصوص نظارت بر تولیدات داخل اظهار داشت: نهادهای حاکمیتی وجود دارند که با توجه به ماموریت های محوله و شرح وظایف شان، رصد سامانه هایی که تولید می شود و یا از خارج از کشور وارد می شود را بر عهده دارند. انتظار داریم کلیه تجهیزاتی که الان در زیرساخت ها استفاده می شود توسط بخش داخلی تولید شود چنانچه محصول و تجهیزی باشد که امکان تولیداتش به واسطه سخت افزاری که وجود دارد در داخل کشور وجود نداشته باشد، آزمایشگاه های ارزیابی امنیتی وارد عمل می شوند.

وی به ارزیابی محصولات تولید داخل اشاره کرد و گفت: برای محصولات داخلی هم که در کشور تولید می شود شاخص هایی وجود دارد و سازمان پدافند غیر عامل با توجه به رویکردش که مصون سازی بوده و تنها به امنیت نگاه نمی کرده برای ارزیابی محصولات شاخصه هایی را مازاد بر شاخصه های استاندارد استخراج کرده است و هم به آزمایشگاه ها و هم به تولیدکنندگان ابلاغ کردند تا برای رسیدن به یک محصول امن بتوانیم در ارزیابی هایمان به خوبی از اینها استفاده کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر