۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۲۶۴۵۶
به دنبال حمله تروریستی در لندن، دولت این کشور از سرویس‌های پیام‌رسان رمزنگاری شده، درخواست درب پشتی کرد. در این اتفاق که هفته پیش رخ داده است ظاهراً متهمین از پیام‌رسان واتس اپ برای برقراری ارتباط استفاده کرده‌اند.
گفتنی است بنا به استدلال دولت انگلیس با وجود چنین برنامه‌های رمزنگاری‌شده، دولت نمی‌تواند به‌طور شایسته امنیت مردم خود را تأمین کند. این دولت مدعی است این‌گونه برنامه‌ها مکانی برای پنهان شدن تروریست‌ها فراهم کرده است و برای جلوگیری از چنین حملاتی باید به سازمان‌های اطلاعاتی کشور دسترسی به برنامه‌های رمزنگاری شده مانند واتس آپ داده شود.

بنا به گزارشات رسیده از اتفاقات هفته گذشته در لندن، عامل اصلی حمله مذکور، خلید مسعود ۵۲ ساله، دقیقاً دو دقیقه قبل از  حمله به پارلمان بریتانیا و کشتن ۴ نفر، در برنامه پیام رسان واتس آپ فعال بوده است.

چنین درخواستی برای بار دیگر بحث بر سر موضوع ایجاد درب پشتی از سوی شرکت‌های بزرگ فناوری مانند اپل و فیس‌بوک را دامن زده است. این درخواست‌ها برای ایجاد دسترسی سرویس‌های اطلاعاتی دولتی به سرویس‌های پیام رسان رمزنگاری شده است.

البته به گفته مقامات انگلیسی, این دولت قصد ندارد شرکت‌ها را مجبور به پذیرفتن این قانون کند. آن‌ها قصد دارند تا در هفته آینده با دعوت از شرکت‌های اصلی در این حوزه مانند گوگل و فیس‌بوک هیئتی صنعتی برای بررسی این مشکل تشکیل دهند. در واقع دولت معتقد است که این شرکت‌ها باید در مبارزه با تروریست، با دولت همکاری کنند.

به این ترتیب دوباره بحث در مورد وجود نوعی تضاد بین حفظ امنیت ملی و حریم خصوصی به میان خواهد آمد.

لازم به ذکر است سال ۲۰۱۵ نیز حمله تروریستی San Bernardino موجب درخواستی مشابه از سوی وزارت دادگستری آمریکا شد. در پی این حمله از شرکت اپل خواسته شد برای باز کردن قفل آیفون یکی از تروریست‌ها در تحقیقات کمک کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر