۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۲۵۸۲۴
دبیر انجمن علمی پدافند غیرعامل خوزستان:
دبیر انجمن علمی پدافند غیرعامل خوزستان گفت: باید برق مورد نیاز شبکه‌های برق با استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی و کوچکتر در شرایط اضطراری تامین شود.
به گزارش پایداری ملی، حسین سمیع  با اشاره به بحران‌های اخیر خوزستان اظهار داشت:  اگر به حوادث اتفاق افتاده سال‌های اخیر در کشور و خوزستان کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم که بسیاری از آنها قابل پیش بینی و پیشگیری و یا قابلیت جلوگیری از سریالی شدن اتفاق‌ها وجود دارد و این موضوعات باعث می‌شوند هر چه بیشتر به اهمیت پدافندغیرعامل پی ببریم.

وی افزود: اگر کمی به صورت موشکافانه و دقیق‌تر به حوادث اخیر خوزستان نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که با از دست رفتن شبکه برق بلافاصله آب نیز قطع شد و بدتر آن‌که در حادثه حدود چند هفته پیش در یکی از تصفیه خانه‌های اهواز درصد قابل توجهی از شهر دچار بی آبی شد که این موضوع با پدافند غیرعامل تناقض دارد و باید در این زمینه دقت عمل و اهتمام بیشتری داشته باشیم.

دبیر انجمن علمی پدافند غیر عامل خوزستان با بیان اینکه برای تمامی مشکلات اخیر راهکارهای مختلفی وجود دارد، گفت: ما در پدافند غیرعامل می خواهیم که ابتدا احتمال بحران و اتفاقات را به میزان بسیار بالایی کاهش دهیم و یا در صورت اتفاق از تداوم و آسیب رسانی‌های سلسله وار آن جلوگیری کنیم که در راستای پدافندغیرعامل باید حداقل چندین تصفیه خانه با ابعاد کوچکتر وظیفه آبرسانی به شهر را برعهده بگیرند تا در صورت اتفاق احتمالی در یک محل دچار بحران نشویم.

وی با بیان اینکه چرا مناطقی از شهر اهواز که تازه تاسیس هستند باید به خاطر قسمت‌های قدیمی شهر دارای افت فشار آب باشند، عنوان‌کرد: اگر هر چند محله‌ای دارای تصفیه خانه‌های کوچکتر باشد این مشکلات بسیار کمتر رخ می‌دهد. به دلیل از دست رفتن آب در ساعاتی از شبانه روز، نانوایی‌ها که وظیفه تامین یکی  از اساسی‌ترین اقلام مردم را دارند قادر به ادامه فعالیت نبودند.

سمیع تصریح‌کرد: برای حل مشکل قطعی آب و به دنبال آن از کار افتادن نانوائی‌ها در مرحله نخست باید اقدامات اساسی در زمینه تصفیه خانه‌ها و شبکه توزیع آب صورت بگیرد و در مرحله دوم اصنافی که در واقع زیر ساخت‌های حیاتی هستند باید از ذخایر کافی آب جهت فعالیت داشته باشند.

وی افزود: برخی از صنایع باید در بحران‌های حساس به سوخت دوم و سوم نیز مجهز باشند و باید  برای جلوگیری مشکل در نیروگاه‌ها به سمت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و پراکنده پیش برویم.

دبیر انجمن علمی پدافند غیرعامل خوزستان با اشاره به قطعی برق در زمان وقوع بحران بیان‌کرد:  باید برق مورد نیاز شبکه‌های برق با استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی و کوچکتر در شرایط اضطراری تامین شود. در بحث پدافندغیرعامل مهم است که اگر این موارد را درهنگام اضطرار نیاز داشته باشیم باید به صورت مرتب چک و آماده به خدمت باشند.

وی افزود: استفاده از نیروگاه‌های کوچکتر برای  تامین برق در شرایط عادی بسیار ثمر بخش است به طوری که در زمان بحران با ورود این نیروگاه‌ها به شبکه سراسری به صورت مجزا وظیفه تامین برق زیرساخت اساسی را انجام دهند زیرا با این روش هم در تامین برق در شرایط عادی کمک می‌کنند و هم اینکه در شرایط بحران آماده خدمت رسانی هستند.

سمیع گفت: با بررسی دقیق و علمی بحران‌های احتمالی می‌توان روش مورد نیاز را به کار برد البته باید در مواقع بحران با بررسی‌های دقیق، علمی و مستمر به جمع آوری تمامی دیتاهای اتفاقات پیش آمده پرداخت و به طور مرتب در حال احصا مخاطرات باشیم تا در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

وی بیان‌کرد: در انتها باید از زحمات کسانی که در طی این بحران تمام تلاش خود را جهت به سامان رساندن اوضاع داشتند تشکر کنیم اما بر ما فرض است که هرچه بیشتر به موارد پدافندغیرعامل به صورت علمی در جهت کاهش آسیب پذیری شهر و جامعه بکوشیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر