۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
کد خبر: ۲۵۱۱۸
در جلسه توجیهی شرکتهای مشاور در حوزه ساخت مراکز بهداشتی و درمانی کشورمطرح شد؛
جلسه توجیهی مدیران عامل و نمایندگان شرکت های مهندسین مشاور که متقاضی دریافت گواهینامه پدافند غیرعامل از سازمان پدافند غیرعامل کشور برای انجام مطالعات پدافند غیرعامل مراکز بهداشتی و درمانی هستند در سالن شهید آبشناسان این سازمان برگزار گردید.

جلسه توجیهی  مدیران عامل و نمایندگان شرکت های مهندسین مشاور که متقاضی دریافت گواهینامه پدافند غیرعامل از سازمان پدافند غیرعامل کشور برای انجام مطالعات پدافند غیرعامل مراکز بهداشتی و درمانی هستند با حضور  دکتر کولیون، سرپرست اداره کل پدافند غیر عامل ،معاونین امور سلامت و فنی و نظامات سازمان پدافند غیرعامل کشور، مهندس ساکی مدیر منابع فیزیکی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی و نمایندگان شرکت های مهندسین مشاور روز دوشنبه 95/10/6 در سالن شهید آبشناسان برگزار گردید.

رعایت اصول پدافندی در سازه های درمانی و بیمارستان ها یک ضرورت حیاتی است

درابتدای این جلسه توضیحاتی در رابطه با سازمان و نقش اقدامات پدافندی در ارتقا زیر ساخت های نظام سلامت کشور و افزایش پایداری ملی ارائه ، همچنین در رابطه با اهداف و وظائف شرکت های مهندسین مشاور پدافند غیرعامل نکات مهمی توسط معاون فنی و نظامات سازمان پدافند غیر عامل ، رئیس اورژانس کشور ،و کارشناسان این دو حوزه بیان گردید .

مدیر کل پدافند غیرعامل وزارت بهداشت در این نشست با اشاره به سالروز حادثه زلزله بم در روز گذشته اظهار داشت: بروز این حوادث بسیار تلخ است ولی اگر بانگاه فرصت به این وقایع بنگریم می توان با تجربه بیشتری کسب کنیم و برنامه بهتری برای آینده می توان برنامه ریزی کرد و بایستی برنامه ریزی دقیق و کاربردی تری در زمینه زیرساخت های عمرانی و خصوصا درمانی و بیمارستانی داشته باشیم و زیر ساخت های بیمارستانی و آزمایشگاهی را حفظ کنیم و لازم است که مراکز درجه یک و حیاتی را ارزیابی کنیم و با توجه به اهمیت و کاربردی که در بیمارستان ها وجود دارد باید نگاه اجرایی و میدانی داشته باشیم.

رعایت اصول پدافندی در سازه های درمانی و بیمارستان ها یک ضرورت حیاتی است

دکتر پیرحسین کولیوند با باتاکید بر برنامه ریزی در جهت ایمن سازی بیمارستان ها و مراکز درمانی افزود: ایمنی غیرسازه ای بیمارستان ها درایران 47%، ایمنی سازه ای 42%، آمادگی عملکرد بیمارستان ها 41% و آمادگی بحران در بیمارستان ها و مراکز درمانی 43% می باشد و بایستی خیلی تلاش کنیم که مراکزی داشته باشیم که در برابر حوادث و بلایابتوانیم مقاوم باشیم که خدمات سلامت را خدشه دار نکنیم.

وی گفت: مناطق حیاتی و بیمارستانی را باید شناسایی کنیم و یکی از مراکز حیاتی آزمایشگاه ها، درمانگاه ها و مراکزی که مردم در حوزه سلامت به آن نیازمند هستند، زیرا اصلی ترین فرض بقای انسان سلامت است.

رعایت اصول پدافندی در سازه های درمانی و بیمارستان ها یک ضرورت حیاتی است

دکتر کولیوند ادامه داد: ساخت بیمارستان ها نیازمند تخصص ویژه ای میباشد و متخصصین این حوزه نیز تخصص خاص تری نسبت به سایر همکاران شان دارند مهندسینی که مراکز درمانی و بیمارستان ها را می سازند با مهندسین سایر سازه های ساختمانی و پروژه های عمرانی بسیار متفاوت تر است و در ساخت سازه های درمانی باید همه قابلیت ها، دسترسی ها، و جوانب اصولی رعایت شود و مکان یابی کنیم و موارد پدافندی را در تمامی سازه های درمانی و بیمارستانی را رعایت کنیم که کمترین آسیب ها را متحل شویم و مخاطرات کنترل و خطر پذیری در سازه ها کاهش داده شود.

دکتر بهشید حسینی از اساتید دانشگاه های کشور و مسئول تدوین مجموعه کتب استانداردهای بیمارستان ایمن در خصوص الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در معماری و شهرسازی مراکز بهداشتی و درمانی توضیحاتی ارائه نمود.

در ادامه این نشست مدیر کل دفتر توسعه مدیریت منابع فیزیکی و و عمرانی وزارت بهداشت اظهار داشت: توجه به الزامات پدافندی از نکاتی است که باید به آن توجه کنیم .

مهندس ساکی افزود: بایستی به سمتی حرکت کنیم که هر سازه ای که ایجاد می شود رویکردش پدافندی باشد و ما به این مهم به عنوان یک الزام نگاه می کنیم.

رعایت اصول پدافندی در سازه های درمانی و بیمارستان ها یک ضرورت حیاتی است

در پایان مسئولین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نمودند که شرکت هائی که تمایل به درخواست اخذ صلاحیت پدافند غیرعامل دارند به مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراجعه نموده تاضمن دریافت مدارک و مستندات لازم، روند بررسی صلاحیتها و آموزش آنها هماهنگ گردد.

مدیران شرکت های مشاور پدافند غیرعامل در حوزه سلامت نیز نظرات و پیشنهادات خود را مطرح نمودند.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر