۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۲۴۳۹۲
مصاحبه خبرنگار پایداری ملی با مديركل پدافند غيرعامل استان سمنان:
پدافند غيرعامل از هوشياري تا مقابله، سير تكاملي را مي طلبد كه رعايت مباحث دفاعي و اصول مقابله در سطوح در آن الزامي است اما اين طرح در استان سمنان به چه نحو اجرا مي شود.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، در این مصاحبه آمده است که  پدافند غيرعامل يكي از پديده هاي اجتماعي است كه در راستاي ايمني و استحكام بخشي به جامعه از لحاظ تهديدات و رخدادهاي طبيعي و غير طبيعي مانند جنگ، حوادث انسان ساز، سيل، زلزله، خشكسالي و ... نقش مهمي را ايفا مي كند.

در اين بين اما استان سمنان نيز با هدف برخورد با شرايط ناپايدار طبيعي و غير طبيعي سال هاست كه در زمينه پدافند غيرعامل و اجراي صحيح سياست هاي آن بر طبق اسناد بالادستي فعاليت هايي را دارد كه نظير آن را مي توان در الزام ادارات به نصب تامين كننده‌هاي برق ديزلي، تجهيز مدارس به كمك‌هاي اوليه، آموزش و فرهنگ سازي در سطح جامعه و ترويج خود مراقبتي در سطوح مختلف با همكاري نهادهايي مانند هلال احمر، بسيج، سپاه پاسداران و ... مشاهده كرد.

جمله معروف پيشگيري مهمتر از درمان است را شايد بتوان فلسفه وجودي پدافند غيرعامل دانست و در كشوري كه در ناامن ترين منطقه جهان ادامه حيات مي دهد اين مقوله اهميتي دو چندان مي يابد.

استان سمنان اما از لحاظ تهديدات طبيعي متاسفانه با مشكلات عديده اي همچون خشكسالي روبرو است هرچند اين استان زلزله هاي چندان مخربي را جز در معدود نقاطي مانند طرود و دامغان به خاطر ندارد اما از لحاظ خشكسالي با آن ابعاد و مدت زمان بي نظير تخريب يكي از آسيب پذيرترين استان هاي كشور است و در آن رعايت نكات مقابله مي تواند اهميت ويژه اي داشته باشد.

براي بررسي بيشتر عملكرد پدافند غيرعامل در استان سمنان و ضرورت آن با «ايرج كارخايي» مديركل پدافند غيرعامل استانداري سمنان به گفت‌وگو نشستيم.

*درباره جايگاه و اهداف پدافند غير عامل استان سمنان بگوئيد؟

استان سمنان نيز مانند ساير نقاط كشور بر اساس دستورالعمل ها و مقررات رعايت مباحث پدافند غير عامل در تمام طرح ها و پروژه هاي ملي، استاني، عمراني و اقتصادي را الزامي مي‌داند. همچنين برخورداري از ايمني در همه سطوح يكي از نيازهاي ضروري و اجتناب ناپذير زندگي فردي و اجتماعي انسانها است و عدم وجود ايمني و يا ناپايداربودن شرايط ايمني موجب خواهد شد تا پيوسته سلامت جسمي و روحي انسانها در معرض خطر قرار داشته باشد.

در همين راستا رعايت الزامات و ملاحظات پدافند غير عامل در بخش كالبدي يعني ساختمان ها، طرح ها و پروژه ها از مهمترين و حساس ترين موضوعات است كه بيش از ساير بخش ها مورد توجه و عنايت قرار داشته و دارد كه متعاقب تصويب و ابلاغ مبحث بيست و يكم مقررات ملي ساختمان با عنوان پدافند غير عامل ضرورت الزامات اين بحث در ساختمان سازي و شهرسازي از جايگاه قانوني برخوردار گرديده و به استناد آن تمامي عوامل دست اندر كار در طراحي و اجراي ساختمانها و طرح ها و شهرها موظف شده اند تا الزامات پدافند غير عامل را در فعاليت ها و اقدامات اعمال و اجرا كنند.

*چه مقوله هايي را مي توان در زمره پدافند غيرعامل محسوب كرد؟

در خصوص معاني و تعاريف و مفاهيم پدافند غير عامل بايد گفت اين مهم در حوزه عمران، معماري و شهرسازي به مجموعه اقدامات غير مسلحانه و تدابير و ملاحظات ايمن سازي، مستحكم سازي، پيش بيني سامانه هاي جايگزين در زمان مديريت بحران به منظور كاهش آسيب پذيري نيروي انساني، ساختمان ها و تاسيسات و تجهيزات و شريان هاي جامعه اطلاق مي شود.

تدوين طرح جامع پدافند غير عامل استان سمنان در آينده نزديك يكي از مهمترين اقدامات ما است در اين طرح شناسايي همه زير ساخت‌ها، امكانات و دارايي‌هاي موجود و انواع تهديدات مربوطه در استان تعيين و مشخص مي شود و ما پيگير تبيين و تشريح پدافند غير عامل استان با همكاري دستگاه هاي فرهنگي و تبليغي هستيم اما بايد مردم جامعه به نقش و اهميت پدافند غير عامل آگاه شوند تا اين موضوع به يك باور عمومي تبديل شود.

جامعه اسلامي همواره مورد تهديد و توطئه هاي دشمنان هستند و دشمنان به شيوه هاي جديد و نوين به‌ويژه در فضاي سايبري بدنبال ضربه زدن به جامعه اسلامي هستند در مقابل اين تهديدات بايد هشدارهاي لازم داده شود و ضمن شناسايي تهديدات راه‌هاي مقابله با آن شناسايي شود تا در زمان خطر با رعايت اقدامات پدافندي خسارات ناشي از تهديد دشمن كم و يا كاهش يابد تا جامعه بتواند روند خود را ادامه دهد و دستگاه‌هاي مختلف خدمات خود را در زمان بحران به مردم ارائه دهند.

پدافند غير عامل همچون تابلويي شفاف بايد در جامعه بدرخشد، تهديدات دشمن در طول سالهاي بعد از انقلاب دائمي بوده و تمام شدني نيست به همين لحاظ بايد قبل از اينكه به شرايط خطر و بحران برسيم جامعه را از لحاظ تهديدات مصون نگه داريم به همين علت بايد مسائل و الزامات پدافند غير عامل را در همه بحث ها و رده ها حفظ و حراست كنيم.

*درباره تعامل دستگاه هاي استان سمنان با پدافند غيرعامل استانداري توضيح دهيد.

ابتدا بايد گفت مقام معظم رهبري بارها تاكيد كرده اند كه «امروز اهميت پدافند غير عامل قاعدتا براي مسئولان بايستي شناخته شده باشد، اهتمام شما كار را پيش مي برد» لذا پدافند غير عامل موجب مقابله و رويارويي غير مسلحانه، افزايش باز دارنگي و كاهش آسيب پذيري، تداوم فعاليت‌هاي ضروري و ارتقاء پايداري ملي و تسهيل مديرت بحران در مقابله با تهديدات دشمن مي شود.

اما درباره تعاملات بايد گفت ما خواستار همكاري و توجه بيش از پيش دستگاه‌ها و سازمان‌ها در مقوله اجراي مباحث پدافند غير عامل در سطح استان سمنان هستيم، امروز فعاليت شوراي پدافند غير عامل استان سمنان به رياست استاندار و با حضور معاونان وي و جمعي از مديران استان صورت مي گيرد و در ذيل شوراي پدافند غير عامل ۱۲ گروه تخصصي تعريف شده است كه مسائل مختلف پدافند غير عامل را در سطح استان و دستگاهي پيگيري مي كنند.

از سوي ديگر فعال كردن كارگروه ها، ايجاد رابطان پدافند در تمام دستگاه هاي اجرايي، فرمانداري و شهرداري‌ها، برگزاري دوره هاي متعدد آموزشي براي اقشار مختلف، رابطان و مديران و افراد ذينفع در اين امر، تشكيل شوراي پدافند غير عامل در شهرستان‌ها، بازديد و سركشي از طرح‌ها و پروژه هاي مختلف عمراني از جمله برنامه هاي پدافند غير عامل استانداري سمنان است كه اين امر نيز تعامل همه دستگاه‌ها را مي طلبد لذا در نظر است با همكاري و مساعدت سازمان پدافند غير عامل كشور و اداره كل پدافند غير عامل وزارت كشور امسال رزمايش پدافند سايبري در استان سمنان براي نخستين بار به‌صورت پايلوت برگزار شود.

*درباره عملكرد پدافند غيرعامل استانداري در بعد نرم افزاري بگوييد.

در بخش پدافند دو بخش وجود دارد، دفاع عامل كه از تسهيلات نظامي استفاده مي شود و دفاع غير عامل كه براي دفاع مقابل تهديدات دشمن از امكانات و ابزار است و از ابزار نظامي در اين بخش استفاده نمي شود بلكه به گونه اي برنامه ريزي مي كنيم كه دشمن نتواند به اهداف مورد نظر خود به آساني دست پيدا كند كه در اين زمينه به خصوص در باره علوم نزم افزاري با توليد محتواي مناسب پيشرفت هاي خوبي را داشته ايم كه بعضا آنها را نمي توان ذكر كرد.

*درباره روز پدافند غيرعامل نيز توضيح دهيد.

نيمه اول آبان ماه با عنوان هفته پدافند غير عامل نامگذاري شده است. برگزاري برنامه هايي براي نهادينه شدن بحث پدافند غير عامل در بين دانش آموزان، برگزاري اولين رزمايش سايبري دانش آموزي از جمله برنامه هاي پيش بيني شده استان در اين هفته است البته تمامي كارگروه‌هاي ۱۲ گانه برنامه هاي متعددي را در اين هفته برگزار خواهند كرد كه قرار است برنامه‌ها و محورها و نقطه نظرات خودشان را در اين خصوص براي اجراي هفته پدافند غير عامل به اداره كل پدافند غير عامل استانداري سمنان ارائه كنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر