۲۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۲۴۲۲
نویسنده آمریکایی:
نیویورک – ˈاستفان کینزرˈ نویسنده آمریکایی و تحلیلگر روابط ایران و آمریکا تحریم های یکجانبه را شکست خورده دانست و تاکید کرد: مساله واشنگتن و تهران فراتر از هسته ای بوده و موفقیت مذاکرات دو طرف به برگزاری گفتگوهای جامع که همه نگرانی ها را دربرگیرد، بستگی دارد.

کینزر نویسنده کتاب ˈهمه مردان شاهˈ و استاد روابط بین الملل دانشگاه بوستون در گفتگوی اختصاصی با ایرنا از نگاه خود، با جدی خواندن تمایل دولت اوباما برای شکست یخ روابط دوکشور، گفت تا زمانی که بر سر همه مسایل اختلافی دوجانبه گفتگو نشود، گشایشی در موضوع هسته ای ایجاد نخواهد شد.


** تحریم ها شکست خورده است

این تحلیلگر به مساله تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران اشاره و خاطرنشان کرد که مقام های آمریکایی در واشنگتن درباره تاثیر تحریم ها بر برنامه هسته ای ایران اطمینان ندارند.

کینزر گفت: با ایده افزایش مداوم تحریم ها مخالف هستم، زیرا پیام بدی می فرستد که حاکی از وجود نیت بد (آمریکا) در قبال طرف مقابل (ایران) است و همچنین بر اساس تجربیات و مطالعاتی که درباره دیگر کشورها دارم، تحریم های ضد ایرانی کارساز نخواهد بود.

وی تصریح کرد: تحریم ها در عراق و یوگسلاوی سابق تاثیری بر اهداف از پیش تدوین شده نداشته و تنها درد و رنج مردم عادی را در پی داشته است.

این نویسنده آمریکایی در پاسخ به اینکه چرا دولت آمریکا بر ادامه این سیاست شکست خورده اصرار دارد، گفت که با توجیه اینکه تحریم ها راه میانه ای بین عدم حل مساله و ورود به جنگ می باشد، بسیاری در واشنگتن به تاثیر آن دل بسته اند.



** فرضیه آغاز گفت وگوهای دوجانبه

استاد روابط بین الملل دانشگاه بوستون تصریح کرد: گفتگوهای دوجانبه برای حل مسایل دو کشور با هدف نهایی عادی سازی روابط گامی اساسی است، زیرا تنها آمریکا می تواند تضمین های امنیتی لازم را که تهران در چارچوب یک توافق دوجانبه می خواهد ارایه نماید، برای همین به باور من گفتگوی مستقیم دو کشور ضروری است.

کینزر به سابقه دوستی خود با ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: جانشین کلینتون درباره ایران مطالعات بسیاری داشته و برخلاف سیاست گذاران پیشین در وزارت خارجه آمریکا، شناخت عمیقی از جایگاه تاریخی ایران دارد.

وی افزود: امیدوارم جان کری و رویکرد وی در وزارت خارجه بتواند به گشایش روابط کمک نماید.

استاد روابط بین الملل دانشگاه بوستون به سخنان کری پس از پایان آخرین دور گفتگوهای هسته ای ایران و 1+5 در آلماتی مبنی بر ادامه دیپلماسی با ایران اشاره کرد و گفت: این سخن نشانه دیگری از باور وزیر خارجه آمریکا به دیپلماسی و گفتگو با تهران است و از نگاه من حقیقتا خواهان حل سیاسی مساله بدون نظامی شدن است.



** مذاکرات فراگیر باشد

نویسنده کتاب ˈهمه مردان شاهˈ با استثنایی دانستن رویارویی آمریکا در سطح روابط بین المللی افزود: هیچ دو کشوری در جهان نبوده اند که روابطی چنین خصمانه با این مدت طولانی داشته باشند.

وی افزود: دو طرف پس از سه دهه کشمکش بیشتر رفتاری نشان می دهند که مانع توجه به نقاط مشترک می شود.

کینزر در رابطه با موضوع هسته ای ایران نیز گفت: تردیدی نیست این موضوع اولویت نخست دولت آمریکا می باشد ولی به معنای بی اهمیت بودن دیگر مسایل مورد اختلاف نیز نیست.

این تحلیلگر آمریکایی تاکید کرد: گفتگوهای مستقیم اگر تنها به مساله هسته ای محدود بماند به جایی نخواهد رسید و باید فراگیر و کف آن مشخص باشد و همه مسایل مورد نگرانی را در برگیرد.

کینزر افزود: نمی توان یکی از این مسائل را جدی حل کرد و مسایل دیگر را نادیده گرفت و باید برای گفتگو درباره دیگر مسایل آماده باشند.



** اوباما و الگوی سیاست ریچارد نیکسون در قبال چین

این نویسنده آمریکایی درباره این دیدگاه برخی تحلیلگران که نیکسون رییس جمهوری اسبق آمریکا، چین را به عنوان یک واقعیت بین المللی پذیرفت و اکنون اوباما نیز باید درباره ایران اقدام مشابه انجام دهد، گفت: از دیدگاه من مانند روند الگوی چین که به این جمعبندی رسید، نخست روند گفتگوها میان تهران و واشنگتن آغاز شود.

وی افزود: روند گفتگو میان چین و آمریکا با امضای یک تفاهمنامه موسوم به شانگهای آغاز شد که سه بخش بود.

ˈبخش نخست، شامل همه انتقادها و موارد شکایت چینی ها از آمریکا و دومین بخش انتقادها و دیدگاه واشنگتن از رفتار پکن بود. بخش سوم نیز شامل توافق طرفین بر سر گفتگو و حل همه این مسائل بدون توسل به تهدید نظامی و خشونت بودˈ.

کینزر در پایان مصاحبه اختصاصی با ایرنا تاکید کرد: تفاهمنامه شانگهای شامل هیچ توافقی بر سر مسائل مورد اختلاف نبود ولی اساسا دربرگیرنده روش کار گفتگو درباره مجموعه مسایل مورد اختلاف می شد و به باور من، این تجربه می تواند الگوی گشایشی در وضعیت کنونی حاکم بین آمریکا و ایران ایجاد کند.

اوباما رییس جمهوری آمریکا برای مذاکره با ایران بارها درخواست های خود را تکرار کرده ولی همزمان با استفاده از تحریم های یکجانبه و غیرقانونی، علیه جمهوری اسلامی اقدام نموده است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در آخرین بیانات خود در این زمینه که اولین روز فروردین 1392، ایراد کردند با اشاره به تداوم و تشدید خصومت ها و اقدامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی، تاکید کردند: به این گفتگوها خوشبین نیستم. گفتگو در منطق حضرات آمریکایی به این معنا نیست که بنشینیم و به یک راه منطقی دست یابیم. هدف (آمریکا) از اول اعلام شده است. می گویند بنشینیم تا نظر ما را قبول کنید. هدف از گفتگو این نیست.

حضرت آیت الله خامنه ای در باره پیام های آمریکایی ها برای مذاکره بین واشنگتن و تهران و نیز افزودند: خوشبین به این اظهارات نیستم، اما مخالفتی هم ندارم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر