۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۲۴۱۸۱
تحقیقات متعددی از سوی مؤسسات معتبر بین‌المللی در خصوص رفتار کاربران در فضای مجازی و عضویت آنها در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته است که نتایج آن از بی‌اعتمادی کاربران به این شبکه‌ها حکایت دارد.
تحقیقات متعددی از سوی مؤسسات معتبر بین‌المللی در خصوص رفتار کاربران در فضای مجازی و عضویت آنها در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته است که نتایج آن از بی‌اعتمادی کاربران به این شبکه‌ها حکایت دارد.
 
با توجه به اینکه اطلاعات ذخیره شده توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند مواردی مثل عکس، فیلم، اطلاعات شخصی و محل سکونت باشند، دریافت این اطلاعات توسط افراد غیرمجاز و با اهداف سوء، می‌تواند موجب ضررهای جانی و مالی و در کمترین حالت، آزار و اذیت روانی باشد. بنابراین چگونگی تضمین حفاظت از اینگونه اطلاعات توسط شبکه‌های اجتماعی، یکی از چالش‌های کلیدی استفاده از این شبکه‌ها خواهد بود و در همین راستا نیز تمایل کاربران به حفظ حریم خصوصی در این شبکه‌ها رو به افزایش است.
 
در تحقیقی توسط مؤسسه CNBC، میزان اعتماد کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک به نگهداری از اطلاعات شخصی آنها توسط این شبکه بررسی شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از کاربران، تقریباً اعتمادی به فیس بوک در این زمینه ندارند. نتایج نظرسنجی مؤسسه madia common sense نیز نشان می‌دهد که میزان آگاهی نوجوانان از سیاست‌های حفظ حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی مناسب نیست. در این نظرسنجی، درصد افرادی که از سیاست‌های حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی مطلع نیستند، با درصد افرادی که تنظیمات حریم خصوصی فیس بوک خود (به عنوان یک شبکه اجتماعی فراگیر) را در حالت عمومی قرار داده‌اند، مطابقت می‌کند.
 
نگرانی‌های حریم خصوصی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۴ از دیدگاه رده سنی ۱۵ تا ۳۵ سال در ایالات متحده، آمارگیری جالب دیگری است که توسط Fortinet در این زمینه انجام شده است. بر اساس این آمارگیری، حدود ۲۷ درصد از افراد نگران شناسایی اطلاعات خصوصی‌شان مثل برنامه‌های کاری و تفریحی هستند. حدود ۲۵ درصد نگران دسترسی بازاریاب‌ها و سازمان‌های تبلیغاتی به اطلاعات آنها هستند. حدود ۲۱ درصد نگرانی در این زمینه ندارند و ۲۳ درصد نیز اصلاً اطلاعات خصوصی خود را منتشر نمی‌کنند.
 
همچنین نتایج ۳ نظرسنجی انجام شده توسط مؤسسه تحقیقاتی Bitkom شامل اطلاعات جالبی است. در نظرسنجی اول از افراد پرسیده شده که چه جنبه‌هایی از تنظیمات حریم خصوصی شبکه‌های اجتماعی برای شما اهمیت دارد. در پاسخ به این سؤال بیش از ۹۳ درصد افراد حذف اطلاعات موجود بدون هرگونه مشکلی را مهم‌ترین ویژگی حریم خصوصی برای شبکه‌های اجتماعی عنوان کرده‌اند. همچنین حدود ۹۱ درصد قابل تنظیم بودن مشاهده‌پذیری اطلاعاتشان برای افراد یا گروه‌های خاص را مطرح کرده‌اند. ۸۷ درصد مشاهده‌پذیری پست‌هایشان توسط افراد مجاز را هم ارزیابی کرده‌اند.
 
۸۳ درصد عدم قابلیت شناسایی نمایه‌شان توسط موتورهای جست‌و‌جو را مهم توصیف کرده‌اند. ۸۲ درصد قابلیت مسدودسازی و جلوگیری از برچسب‌گذاری آنها در عکس‌ها و پست‌ها توسط افراد دیگر را به عنوان یک تنظیم مهم پیشنهاد داده‌اند. ۷۸ درصد به طور کلی عدم قابلیت مشاهده نمایه‌شان در شبکه اجتماعی را مهم جلوه‌ داده‌اند و ۷۰ درصد نیز مسدودسازی درخواست‌ها را مطرح‌ کرده‌اند. در نظرسنجی دوم، میزان موافقت افراد با برخی نکات در مورد امنیت شبکه‌های اجتماعی پرسیده شده است. در طی این نظرسنجی حدود ۹۱ درصد از افراد تأیید کرده‌اند که شبکه‌های اجتماعی باید روش‌های حفاظت از داده بهتری داشته باشند. ۹۰ درصد متذکر شده‌اند که شبکه‌های اجتماعی باید نحوه استفاده از اطلاعات خصوصی افراد را بهتر توضیح دهند. ۸۱ درصد اظهار داشته‌اند که باید یک مهر تأیید کیفیت برای شبکه‌های اجتماعی در زمینه حفاظت از داده‌ها وجود داشته باشد.
روزنامه ایران
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر