۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۲۳۵۱۳
کارشناس پدافند غیرعامل استانداری کرمانشاه:
قربانی با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل متضمن افزایش سطح بازدارندگی و کاهش آسیب پذیری است، خاطرنشان کرد: همچنین در پدافند غیرعامل مدیریت یکپارچه، استمرار فعالیتها و خدمات ضروری، پایداری و انسجام ملی و تسهیل در مدیریت بحران دفاعی ضرورت دارد.
به گزارش پایداری ملی، دکتر شهاب قربانی در کارگروه آموزشی پدافند غیر عامل اظهار داشت: امروزه پدافند غیرعامل در تمامی جوامع و دولتهای حاکم به عنوان مقوله ای جدی مطرح است به گونه ای که در نگاه کشورهای سلطه جو برای دستیابی به منافع و منابع خود درصدد ایجاد اختلال و نفوذ در فعالیت کشورهای هدف برمی آیند.
 
کارشناس پدافند غیرعامل استانداری کرمانشاه بیان کرد: از آنجا که امروزه هجمه فیزیکی هزینه بر است و دارایی های کشور دارای ارزش حیاتی هستند دشمن به دنبال بروز تهدید و آسیب رسانی به کشور هدف است.
 
قربانی با اشاره به اینکه بر اساس اصل پیشگیرانه در پدافند غیرعامل نگاهی دقیق و فعالانه طلب می شود، گفت: این امر سبب ایجاد پایداری در برابر انواع تهدیدات دشمن می شود.
 
وی درباره دفاع و پدافند غیرعامل و عامل افزود: پدافند غیرعامل دفاعی مبتنی بر پیشرفت است، دفاع عامل با استفاده از تجهیزات نظامی در فضای نظامی انجام می شود اما پدافند غیرعامل با استفاده از فنون و مدیریت یکپارچه علاوه بر پیشگیری و مقابله سبب تحقق برنامه های توسعه ای که برای آینده تدوین شده می شود.
 
قربانی با تاکید بر لزوم شناسایی تهدیدات و بازداری دشمن از هرگونه تهاجم فکری گفت: پس از دوران دفاع مقدس بر اساس دستور مقام معظم رهبری نیروهای مسلح به عنوان دژ محکمی در کشور تعریف شدند که در حوزه پدافند غیرعامل به نتایج خوبی دست یافتند.
 
وی افزود: بر اساس قوانین و سیاستها کشور ما اهل سلطه گری و سلطه پذیری نیست بنابراین در تقویت و توسعه اصل موشکی صرفا مقوله اصل بازدارندگی مطرح است تا به دشمن نشان دهیم که یارای مقابله با ما را ندارد.
 
قربانی خاطر نشان کرد: ما دیپلماسی هسته ای را با رویکرد دیگری فعال کردیم به گونه ای که در 5+1 علاوه بر احقاق حق درصدد تحقق اصل بازدارندگی بوده ایم و سبب تکمیل پازل دفاعی کشور ما شد.
 
وی با اشاره به اینکه در پدافند غیرعامل عرصه های مختلف سیاسی، منطقه ای، ملی و کشوری و.. مطرح است، افزود: با توجه به اینکه پدافند غیرعامل مبتنی بر اقتضای زمان است در مقوله امنیت ملی نیز مفهوم امنیت، اشکال آن و نحوه برقراری آن در شرایط مختلف متفاوت است.
 
قربانی با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل متضمن افزایش سطح بازدارندگی و کاهش آسیب پذیری است، خاطرنشان کرد: همچنین در پدافند غیرعامل مدیریت یکپارچه، استمرار فعالیتها و خدمات ضروری، پایداری و انسجام ملی و تسهیل در مدیریت بحران دفاعی ضرورت دارد.
 
کارشناس پدافند غیرعامل استانداری کرمانشاه گفت: به منظور ارزیابی دارایی های ادارات مدلهای مختلفی در عرصه های گوناگون وجود دارد که سبب انجام سطح بندی هایی می شود.
 
قربانی با اشاره به اینکه از لفظ دشمن استفاده نمی کنم تا توهم دشمن را نداشته باشیم درباره ارزش دارایی ها گفت: بسته به تحولات تکنولوژی ارزش دارایی ها متغیر است بر همین مبنا بروز رسانی اطلاعات در حوزه پدافند غیرعامل ضرورت دارد.
 
وی افزود: هم افزایش توان موشکی هم دیپلماسی 5+1 از مصادیق بازدارندگی است که سبب تعامل با کشورهای جهان و پیشگیری از طرح گزینه های نظامی شده به گونه ای که این توان بازدارندگی موشکی سبب عقب نشینی کشورهایی شد که درصدد هماورد طلبی در حوزه نظامی بودند.
 
قربانی با تاکید بر اینکه باید در حوزه کشورهای پیشرو در فناوری های مختلف قرار گیریم گفت: امروزه دشمن به دنبال ضربه زدن به زیرساخت کشورهای هدف است تا مردم آن کشور را مایوس و درصدد براندازی نظام برآید و با شعارهای خوشایند بشر به دنبال استقرار حاکمیت خود برآید.
 
وی با برشمردن محورهای پدافند غیرعامل افزود: علاوه بر بحث تکنولوژی، رویکرد زیستی هم در این حوزه مطرح است به عنوان مثال تاکنون 150سویه از بیماری آنفلوانزا در کشور شناسایی شده که توجه بیشتر به این حوزه را الزامی می کند.
 
قربانی بیان کرد: همچنین حوزه شیمیایی نیز از جهت اینکه نشت مواد شیمیایی می تواند آسیب زا و محتمل باشد باید مورد توجه جدی قرار گیرد چه اینکه در بحث آتش سوزی مراکز پتروشیمی علل سایبری از جمله علل احتمالی نیز مطرح است. وی افزود: همچنین رویکردهای اقتصادی هم در مقوله حوزه پدافند غیرعامل مطرح است کما اینکه کشور ما درگیر تحریمهای اقتصادی بوده و بخشی از آن در سایه دیپلماسی رفع و بخشی هم در حال رفع شدن است.
 
قربانی خاطر نشان کرد: در راستای همین امر نسخه اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری در لایحه های مختلف در سطح استانها مورد اجرا است که در این میان دفاع اقتصادی، تولید ملی، کاهش واردات و تقویت بنیه های مالی و اقتصادی به دور از وابستگی مطرح می شود.
 
وی درباره رویکرد سایبری افزود: با توجه به اینکه امروزه بیشترین کاربرد، انتقال، سیگنال دهی و عمده مراودات  مردم و سازمانهای دولتی و خصوصی از طریق فضای مجازی انجام می شود بباید فضای سایبری با منطق و تولید محتوا مدیریت شود.
 
قربانی با اشاره به اینکه این امر به معنای محدودیت نیست بلکه مصونیت ساز بوده گفت: بخش اولیه در قسمت دفاعی استحکام سازی با شناسایی منافذ نفوذ دشمن است که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی افزود: با بروز رسانی برنامه ها از جمله برنامه های اندرویدی بخشی از اطلاعات ما اخذ می شود به گونه ای که سبب شده سرقت اطلاعات از رایج ترین موارد شود.
 
قربانی خاطر نشان کرد: به همین منظور بابد متخصص آی تی در ادارات به کار گرفته شود.
 
وی افزود: قسمت زیستی پدافند غیرعامل مدتها است که در استان راه اندازی شده بر همین مبنا از کارمندان دستگاه های اجرایی انتظار می رود تا در اسرع وقت حمله هکرها را به مراجع ذی ربط و متخصصان آی تی اطلاع دهند تا سریعتر مورد رصد و پالایش قرار گیرد.
 
قربانی جنگ روانی و اطلاعاتی را از دیگر اقسام پدافند غیرعامل دانست و بیان کرد: در این میان دشمن با انتشار اخباری راجع به کمبودها درصدد نامیدی مردم است که باید اطلاعات این مورد در اسرع وقت در اختیار مراجع ذی ربط قرار گیرد تا در صورت امکان به صورت رسانه ای پاسخ دهی شود یا در مراجع تصمیم سازی مورد پیگیری قرار گیرد.
 
قربانی خاطر نشان کرد: امروزه بخش اعظمی از علل وقوع بیکاری، طلاق و دیگر معضلات به دلیل تهاجمات و تهدیدات سایبری است زیرا دشمن به دنبال کاهش هویت مردم می باشد.
 
وی افزود: در کنار تهاجمات سایبری دیگر علل نیز مسبب معضلاتی نظیر تحت الشعاع قرار گرفتن زاد و ولد شده که این امر در مباحث فرهنگی و توسعه ای استان بسیار اثرگذار میباشد.
 
قربانی با تاکید بر اینکه شاخص انسان از ابعاد مهم تعریف توسعه است که باید مورد توجه قرار گیرد گفت: امنیت و سلامت جامعه نعمت است که باید در برابر آن لایه دفاعی ایجاد شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر