۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۲۳۳۸۹
یک کارشناس پدافند زیستی اظهارداشت:
برنامه "گفت و گوی علمی" با موضوع دفاع زیستی؛ فرصت ها و تهدیدها و با حضور دکتر سید جعفر موسوی کارشناس پدافند زیستی، مولف کتاب تاثیر عوامل شیمیایی زیستی و پرتوی بر انسان و محیط زیست و پژوهشگر به روی آنتن رفت.
به گزارش پایداری ملی، برنامه "گفت و گوی علمی" با موضوع دفاع زیستی؛ فرصت ها و تهدیدها و با حضور دکتر سید جعفر موسوی کارشناس پدافند زیستی، مولف کتاب تاثیر عوامل شیمیایی زیستی و پرتوی بر انسان و محیط زیست و پژوهشگر به روی آنتن رفت.

دکتر سید جعفر موسوی با اشاره به اینکه به طور روزانه با تهدیدات زیستی روبرو هستیم، اظهار داشت: به طور طبیعی روزانه با انواع ویروس ها، قارچ ها و باکتری ها مواجه هستیم اما عمدتاً تهدیدات زیستی، زمانی مطرح می شود که به صورت عامدانه صورت بگیرد و در واقع مسئله اصلی عاملی است که این تهدید را هدایت و مدیریت می کند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته این تهدید ممکن است ناآگاهانه باشد مانند خطراتی که در اطراف بعضی از کارخانه های شیمیایی وجود دارد یا بنده که سرما خورده ام با یک عطسه شما را مورد تهدید قرار می دهم. البته یک تعریف رسمی و کلاسیک نیز از تهدید زیستی وجود دارد که بر اساس آن، هر نشانه، رویداد یا حادثه طبیعی یا غیر طبیعی با استفاده از عوامل زیستی که موجب تضعیف و نابودی سرمایه های انسانی و یا آسیب های اقتصادی، از طریق تخریب و نابودی سرمایه های ملی زیستی در کشور شود و همچنین ثبات و امنیت جامعه را به خطر اندازد، تهدید زیستی محسوب می شود.

کارشناس پدافند زیستی ادامه داد: با این وجود با این مولفه تهدید زیستی شاخص هایی برای خودش پیدا می کند که فراتر از تهدیدات زیستی معمولی و عادی در جامعه است. 

موسوی با تاکید بر اینکه اهدافی که در تهدیدات زیستی مد نظر است، باید مورد مداقه دقیق قرار گیرد، بیان داشت: تهدیدات زیستی یک ویژگی خاصی دارد ؛ شما ممکن است تهدید به بکارگیری عوامل زیستی کنید ولی انجام ندهید اما با همین تهدید به همان اهداف خود برسید زیرا تهدیدات زیستی و جنگ افزارهای زیستی، رعب آور است و ایجاد وحشت می کند.

این پژوهشگر اضافه کرد: اگر هدف شما جدا کردن مردم از حاکمیت باشد، با ایجاد رعب و القای این مسئله که حاکمیت قادر به محافظت از شما نیست، به این مقصود می رسید.

موسوی در خصوص منشاء تهدیدات زیستی مجدداً خاطرنشان ساخت: همانطور که اشاره شد، این تهدیدات می تواند به صورت طبیعی یا غیر طبیعی باشد. به صورت طبیعی، اپیدمی ها، حوادث زیستی و امثال آن را می توان نام برد که آنفولانزای فوق حاد پرندگان و طیور از جمله این موارد است.

مولف کتاب تاثیر عوامل شیمیایی زیستی و پرتوی بر انسان و محیط زیست تصریح کرد: وقتی حادثه ای در این خصوص رخ داد، باید مدیریت بحران داشته باشیم. مدیریت حادثه باید به گونه ای باشد که شرایط به وضعیت قبل از حادثه برگردد و با کمترین هزینه و پیامدها این مسئله رخ دهد.

وی در خصوص تهدیدات زیستی غیر طبیعی و عمدی یا اصطلاحاً انسان ساخت، عنوان داشت: در این زمینه نیز حتی بعضی از حوادث بر اثر قصور کارکنان یک موسسه ای که با عوامل بیولوژیک کار دارند، رخ می دهد. در این خصوص باید از پدافند غیر عامل استفاده کرد، زیرا پیشگیری بهتر از درمان است و با این پدافند، کاری می توان انجام داد که حوادث اساساً رخ ندهند و اگر رخ داد، با کمترین عارضه مدیریت بهینه داشته باشیم.

این پژوهشگر ادامه داد: دیگر منشاء انسان ساخت، گروه های تروریستی هستند که با هدف مشخصی و برای ضربه زدن به حکومت چنین کاری را انجام می دهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر