۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۷
کد خبر: ۲۳۱۹۹
رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: در حملات سایبری چون ممکن است زیرساخت ها از بین برود بسیار مهم است که مدیریت هماهنگ داشته باشیم و نگاهها به موضوع واحد یکی باشد.
به گزارش پایداری ملی، در برنامه تیتر امشب موضوع پدافند غیر عامل در ارگانهای مختلف با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور بررسی شد.

 سردار جلالی درباره ویروس ها گفت: ویروس به صورت نقشه جهانی وجود دارد. در دقیقه حملات زیادی انجام می شود. برخی حملات کم اهمیت هستند. ممکن است زیرساخت از بین برود. اتش سوزی داشته باشد ولی در حال حاضر موردی پیدا نشده است.

وی بیان کرد: به لحاظ عملی امکان اینکه به جز طریق سایبری بتوان پالایشگاه را آتش زد وجود دارد اما آتش سوزی های اخیر از طریق سایبری نبوده است و ظن مباحث سایبری نیز وجود نداشت.

وی درباره پیش بینی حوادث پتروشیمی گفت: این گونه در معرض حادثه هستند. سال گذشته اوایل اسفند مانوری در ماهشهر برگزار شد با سناریویی که اگر نشتی صورت گیرد ، چگونه می توان مقابله کرد. جمع بندی به این صورت بود که مناطق نفتی نیازمند داشتن فرمانده پدافند غیر عامل هستند. مناطق عسلویه و خارک اگر حادثه ای اتفاق بیافتد حتی باد می تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد پس نتیجه گرفتیم که باید مدیریت بحران هماهنگ باشد و یک نفر از طریق وزارت نفت به صورت ارشد انتخاب شود که با همکاری وزارت نفت و وزیر نفت حکم  داده شد که در ماهشهر نیز جمع بندی شده بود ولی قبل از اجرای حکم اتش سوزی اتفاق افتاد.

دکتر جلالی در ادامه اظهار کرد: چون توسعه زیاد است و رشد سریع است پس فناوری سایبری در حوزه های مختلف کاربرد دارد. تجارت الکترونیک انجام می شود، خرید ها به صورت مجازی است. سایبر فضا را زیر و رو کرده است . سایبر در اقتصاد و الکترونیک بسیار مهم است پس چون نگاهها متفاوت است هرکس به بخشی از مساله نگاه می کند و برداشت ها تفاوت است. برخی منکر تهدید هستند و نگاه فرصت محور  دارند. برخی نگاه اقتصادی و برخی نگاه تهدید  دارند و نگاه واحد وجود ندارد.

وی افزود: زیرساخت ها در حوزه سایبر را می خواهیم تولید کنیم اما رشته آن را نداریم . مثلا سیستم عامل می خواهیم پس باید رشته آن را داشته باشیم تا طراحی کنند و اجرا کنند. نگاهها اگر فرصت محور باشد تهدید را ندیده ایم ولی وقتی از جهت تهدید نگاه کنیم و وقتی می بینیم که دشمن می گوید می خواهیم دنیا را از طریق سایبر کنترل کنیم و حمله سایبری انجام دهیم پس تهدید وجود  دارد پس نگاه باید برای رهبران و مسئولین سیاسی و دفاعی کشور واحد و مشترک باشد تا بتوان زیرساخت ها را تکمیل کرد.

سردار جلالی گفت: چالش  ها باید شناسایی شود و بعد در حل آن تمرکز کنیم. بخش هایی از چالش ها شناسایی شده اند اما نیاز به اقناع و اجماع داریم تا نخبگان و مسئولین از نظر فکری اقناع و قانع نشوند پیشرفت ها پراکنده خواهد بود که البته این فقط مشکل کشور ما نیست در سند راهبردی انگلیس نیز نوشته شده که تمام مسئولین امنیتی باید دانش سایبری خود را تا سال 2017 ارتقا دهند.

وی افزود: در ده سال گذشته سامانه های اصلی و فرعی شناسایی شده است در کنار همایش نمایشگاهی از محصولات داخلی برگزار شده بود که سوئیچ و soc نقش مهمی دارد که به صورت بومی تولید شده است و قابل رقابت با محصولات خارجی است. پیشرفت داشته ایم اما باید سرعت را ارتقا دهیم.

دکتر جلالی درباره گوشی مسئولین گفت: مردم و مسئولین باید درباره گوشی بدانند چون کوچک است و در دسترس و قدرتش مخفی است. وی گفت ما با یک کامپیوتر پیشرفته سر کار داریم که با گوشی های قدیمی فرق دارد.

وی افزود:  در جلسه پدافند غیر عامل که از جمع 7نفره بود تکلیف شد  که به مسئولین آموزش داده شود که از نظر سطح دسترسی به اطلاعات و نیز ساخت نمونه داخلی مطرح شد. اما در بحث ساخت باید دولت و وزارت صنعت و معدن و وزارت دفاع کمک کنند که از تولید حمایت شود چون تعداد کم است . محتوا اماده شده است برای آموزش و در هفته دولت آموزش آغاز خواهد شد.

دکتر جلالی درباره خطر پذیری گفت:یکی از مباحث خطرزا وجود مراکز پرخطر در مراکز جمعیتی است. مثلا گاز کلر و کارخانه های رنگ سازی و پتروشیمی باید از جمعیت به دور باشد .

 وی افزود: در شهرهای بزرگ و حدود40 شهر بالای یک میلیون جدا سازی انجام شده است و مساله مهم پهنای خطر پذیری است که باید با همکاری شهرداری و استانداری ها جدا سازی کرد که مراکز پرخطر در خارج شهر ساخته شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل  درباره ارزیابی پدافند غیرعامل در برنامه ششم توسعه گفت: در کمیسیون دفاعی پیشنهاداتی داده شد که در برنامه ششم توسعه بیاید همچنین بیانات رهبر انقلاب نیز مطرح شد . جمع بندی شد اما  در لایحه ای که دولت به مجلس فرستاد موضوع پدافند غیرعامل حذف شده است که از دولت گله داریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر