۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۲۳۱۹۳
سردار جلالی در چهارمین همایش ملی پدافند سایبری:
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور: لایه های جدیدی از جنگ در فضای سایبر در حال شکل گیری است که نمونه آن پرواز پهبادهای شناسایی و نظامی است.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور  در چهارمین همایش ملی پدافند سایبری که با حضور اساتید و مسئولان سایبری صبح امروز در سالن شهید طهرانی مقدم این سازمان برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد باسعادت امام رضا (ع)، اظهارداشت: موضوع سایبری به نوعی جوان و دانش آن عمدتا وارداتی است و مباحث بین رشته ای زیادی دارد.

دکتر جلالی ادامه داد: ما در زمینه فضای سایبری در سطوح فنی چالش به مراتب کمتری نسبت به فضای بین رشته ای داریم.توسعه فضای سایبری لایه های جدیدی از منافع، فرصت، تهدید و کارکرد ایجاد می کند که می تواند مباحث منافع و دفاع ملی ما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

سردار جلالی با برشمردن دارایی ها به سه دسته فیزیکی، انسانی و معنوی، اظهار داشت: اما امروزه نوع چهارمی از دارایی نیز مطرح است که به آن دارایی های سایبری می گویند که برسایر سرمایه ها و دارایی ها کنترل دارد.

وی ادامه داد: دارایی های ملی وقتی از جنس سایبری می شود در فضای ملی و یا جهانی اینترنت نگهداری می شود و در این شرایط کنترل دارایی ها مستقیما بر قدرت، امنیت و استقلال یک کشور موثر است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل استفاده از حوزه سایبری را جبری تاریخی عنوان کرد و گفت: نگاه فرصت محور به فضای سایبری به اندازه نگاه تهدید محور به آن، خطرناک است. نگاه سومی که به همین منظور سعی کردیم بر اساس آن عمل کنیم ، بهره برداری حداکثری از فرصت ها و کنترل مقابل حداکثری با تهدیدات است.

وی افزود: براین اساس لازم است میان اساتید و مسئولان و رهبران کشور نگاه مشترکی نسبت به فضای سایبر وجود داشته باشد اما اکنون حتی در شورای عالی فضای مجازی نیز میان ۲۷ عضو آن دیدگاه مشترکی در این رابطه وجود ندارد.

سردار جلالی با بیان لزوم تعریف قلمرو سایبری جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان ساخت اگر اکنون به بخشی از مرزهای ما حتی به طور غیرعمد تجاوزی صورت گیرد با واکنش وزارت خارجه روبرو می شود؛ اما اگر در حوزه سایبر مورد حمله قرار بگیریم هیچ واکنشی انجام نمی شود چون حفاظت از فضای سایبر نیازمند تعیین مرز آن است و تا زمانی که منافع ملی و مرزها در این فضا باز تعریف نشود قادر به حفاظت از دارایی ها و سرمایه های کشور و همچنین امنیت پایدار نیستیم.

وی تاکید کرد: لایه های جدیدی از جنگ در فضای سایبر در حال شکل گیری است که نمونه آن پرواز پهبادهای شناسایی و یا نظامی است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل مولفه های قدرت سایبری را دانش، صنعت سایبری، مدیریت فرماندهی و زیر ساخت برشمرد و تصریح کرد: شناخت تهدیدات دشمن موضوع مهم فضای سایبری است و اگر در حوزه فیزیکی، آمریکا را دشمن خود می دانیم باید از تلاش و رقابت آنان با اروپا برای کنترل جهان از طریق فضای سایبر هم غافل نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: امروزه پیش از هر اقدام نظامی ابتدا حملات پیش دستانه در حوزه سایبر صورت می گیرد زیرا دشمن می تواند با فلج کردن حوزه اقتصاد، فرهنگ و یا اجتماع که اختلاط زیادی با حوزه سایبر دارد، امنیت و استقلال و پایداری کشور را تا حد زیادی تضعیف کند.

سردار جلالی یادآور شد: با توجه به آغاز جنگ های سایبری و اهمیت حفظ امنیت حوزه سایبر برای پایداری یک کشور لازم است یک سند جامع علمی و مورد قبول مسئولان و رهبران نظام به عنوان نقشه عمل در حوزه سایبر داشته باشیم تا بتوانیم پیش از وقوع هرگونه تهدید از استقلال و امنیت کشور دفاع کنیم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر