۰۲ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۲۳۱۱
خود کرده را تدبير نيست:
غرب به خيال خام خود با تحريم ايران بر کشورمان ضربه اقتصادي وارد کرده حال آنکه اصلي ترين بازنده اين تحريم ها خود کشورهاي اروپايي و آمريکا هستند و ما با ارائه شواهدي از آمار و اخبار مربوط به سال گذشته اين گفته خود را اثبات مي کنيم.
پروفسور "پال شلدون فوت" استاد دانشگاه ايالتي کاليفرنيا در اين خصوص مي گويد: آمريکا و اتحاديه اروپا به اعمال تحريم هاي نفتي گسترده برضد ايران مبادرت کرده اند. اين اقدام به منزله اعلام جنگ برضد ايران است. تحريم ها اقدامي جنگي به شمار مي روند. اين نوع تحريم ها بسيار شنيع  هستند. اعمال چنين تحريم هايي بيش از آنکه به ايران ضربه بزند، سبب افزايش قيمت بنزين در داخل آمريکا و اروپا مي شود و هزينه هاي زندگي را براي آنها افزايش مي يابد.
وي افزود: مردم آمريکا از واقعيت ها غافل هستند. 

*** افزايش سرسام‌آور بهاي بنزين در ايتاليا
اين هشدار استاد دانشگاه ايالتي کاليفرنيا در ابتداي سال 91 به غرب بود و چه هشدار به‌جايي بود چرا که بلافاصله پس از اقدام پيش دستانه ايران در ممانعت از ارسال نفت به اروپا، در نخستين جرقه، قيمت بنزين در ایتالیا به صورت سرسام آوری افزایش یافته و مردم اين کشور از اين افزايش قيمت، به شدت کلافه شدند.
ایران صادرات نفتی خودش را به شش کشور اروپایی از جمله ایتالیا قطع کرد. براساس آمار سازمان بین المللی انرژی ، ایتالیا حدود 13 درصد از نفت موردنیازش یعنی 138 هزار بشکه در روز را از ایران تامین می کرد.

ایتالیا از نظر قیمت بنزین در زمره گرانترین کشورهای جهان است. همین مساله سبب شد تا مردم ایتالیا به شدت به تغییر شیوه زندگی خود و هزینه هایشان روی بیاورند.
مردم ایتالیا میزان استفاده از خودروی شخصی شان را به شدت کاهش داده و به صورت فزاینده ای به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی روی آوردند.
یک شهروند ایتالیایی در این خصوص گفت: بنزین در ایتالیا بسیار بسیار گران است. ما نمی توانیم بدون استفاده از خودروی شخصی کارهایمان را انجام بدهیم باآنکه تلاش می کنیم حداقل استفاده از آن راداشته باشیم.
یک شهروند دیگر ایتالیایی گفت: قیمت بنزین در ایتالیا روز به روز در حال افزایش است. من دیگر نمی توانم این روند افزایش قیمت بنزین را تحمل کنم. من برای رفتن به محل کارم از خودروی شخصی استفاده می کنم. نیمی از حقوق من برای خرید بنزین هزینه می شود.
آثار قیمت فزاینده بنزین در ایتالیا فقط به جیب صاحبان خودرو مربوط نمی شود. باید توجه داشت که بیش از 80 درصد کالاهای مصرفی در ایتالیا از طریق خودروهای مختلف جابجا می شود. افزایش قیمت بنزین سبب افزایش هزینه برای این کالاها می شود. 

*** تحريم ايران به صنايع فرانسه آسيب زد

فرانسه قرباني بعدي تحریم ها عليه ايران بود .
نشريه تخصصي فرانسوي در امور صنايع نوشت: تحريم ايران به صنايع فرانسه آسيب زد و مهمترين بخشهايي که از اين وضع لطمه ديد، صنايع خودروسازي و صنايع غذايي بود.
شرکت فرانسوي پژو سيتروئن که به تصور اروپايي‌ها مي‌توانست از بحران ايران به نفع خود استفاده کند، دچار رکود در فروش شد.

ايران در واقع دومين بازار بزرگ محصولات پژو بود و اين شرکت خودروسازي از مجموع سه ميليون و 500 هزار دستگاه خودروي توليدي خود در سال 2011، 458 هزار دستگاه را در ايران فروخته بود. يعني پژو حدود 30 درصد از سهم بازار خودروي ايران را در اختيار داشت.
در نتيجه اين اتفاق ، سايت وزول فرانسه، که در اواخر فوريه فعاليتش متوقف شده بود، بار ديگر در آوريل شاهد توقفي فني بود. در اين کارگاه که قطعات خودرو توليد مي‌شد ، 285 نفر مشغول به ‌کار بودند.
منابع داخلي  در اين شرکت مي گويند مشاهده چنين وضعي در اين کارخانه از سال 1991 بي سابقه بود.
تلاشهاي آمريکا عليه ايران براي شرکت پژو خبري خوشايند نبود؛ چرا که اين  شرکت به علت بالا رفتن تنش ميان اتحاديه اروپا و ايران نيز بسيار متضرر شده بود.
شرکت پژو-سيتروئن که از سال 1978 در ايران حضور داشت. به گفته يکي از فعالان در صنايع خودروسازي فرانسه، در سال 2011، يک ميليون و 600 هزار دستگاه خودرو در بازار ايران فروخته شده بود.
از سوي ديگر، شرکتهاي توزيع کننده فرانسوي نظير کرفور چندين سال در ايران به خصوص در منطقه تهران حضور داشت و اسيب جدي از تحريم ها ديد.

از نگاه صنايع بزرگ غذايي فرانسوي، ايران بازاري قابل توجه است. شرکت لبنياتي دانون  از شريکان شرکت لبنياتي سحر در ايران بود و در سال 2011 کارخانه اي در اين کشور راه اندازي کرد. همچنين اين شرکت با آب معدني دماوند همکاري مي کرد. شرکت بل محصولات خود را به ايران عرضه مي کند و شرکت لاتاليس که حضوري پررنگ در منطقه دارد، به دقت بازار ايران را دنبال مي کند.


*** رشد 30 درصدي بهاي نفت از زمان آغاز لفاظي‌ها عليه ايران
اين تبعات با  طرح موضوع حمله احتمالي اسرائيل يا امريکا به ايران در ماههاي ابتدايي سال 91 تشديد شد و بهاي نفت نسبت به شش ماه گذشته بيش از 30 درصد افزايش يافت.
استاد علوم سياسي دانشگاه اولد دامينيون هشدار داد: نگراني ها حاکي از آن است که يک درگيري نظامي شوک بزرگي به بازار نفت وارد و درنتيجه اقتصاد امريکا و جهان را نابود کند.


تنش هاي اخير به اين نگراني دامن زد که احتمال دارد ايران تنگه هرمز را که 17 درصد از نفت جهان از طريق آن صادر مي شود، مسدود کند. به طور قطع ايران مي تواند در جريان ترانزيت نفت اخلال ايجاد کند.
اين نکته نيز حائز اهميت است که مشکلات اقتصادي اروپا، اقتصاد بي رونق امريکا و سرعت اندک رشد چين تقاضاي جهاني براي نفت را کاهش داده اند وگرنه اوضاع بدتر از اين بود


*** كاهش خريد نفت خام تركيه از ايران صداي تُرك‌ها را درآورد
بدنبال تصميم دولت آنكارا درباره كاهش خريد نفت خام از ايران، اين تصميم حزب حاكم عدالت و توسعه با مخالفت شديد احزاب سياسي مخالف دولت از جمله حزب حركت ناسيوناليست تركيه قرار گرفت.
"سينان اوغان" از حزب حركت ناسيوناليست تركيه در واكنش به اين تصميم دولت آنكارا با تاكيد بر اينكه در پس پرده اين تصميم حزب حاكم عدالت و توسعه دولت آمريكا و رژيم صهيونيستي قرار دارند در ادامه گفت: در وراي اين خواسته غربي ها و رژيم صهيونيستي تحت فشار قرار دادن كشور دوست و برادر ايران قرار دارد و اين امر باعث تيرگي روابط تهران و آنكارا می شود.

وي افزود: حزب حاكم عدالت و توسعه با اين اقدام خود در حقيقت پول نفتي را كه قرار است پرداخت شود به جيب شركت هاي فرانسوي در ليبي سرازير كرده است.

اوغان در بخش ديگري از واكنش خود با اشاره به اينكه ايران مقابله به مثل خواهد كرد، در ادامه هشدار داد: تصميم دولت آنكارا قبل از هر چيز بر روي بازرگانان تركيه اي تاثير مي گذارد و در ضمن از اين پس گردشگران ايراني نيز به تركيه نخواهند آمد.


*** تحريم نفت ايران شرکتهاي هواپيمايي را متحمل زيانهاي سنگين  کرد
با توجه به قطع صادرات نفت ايران به چند کشور اروپايي، يکي از مقامات شرکت هواپيمايي ايرفلوت روسيه اعلام کرد شرکتهاي هواپيمايي زيانهاي سنگيني متحمل شدند.
"کريل اندروسف" از مقامات ارشد شرکت ايرفلوت روسيه تصريح کرد در صورت افزايش قيمت نفت شرکتهاي هواپيمايي زيانی بیشتر از این خواهند ديد.

اندروسوف رئيس شوراي مديريتي شرکت هواپيمايي ايرفلوت گفت: اگر قيمت نفت همچنان افزايش يابد و بخش هواپيمايي  دستخوش تغييرات شود ، اغلب شرکتها زيان بزرگي را متحمل خواهند شد.


*** توقف صادرات نفت ايران به ايتاليا مشکل رانندگان و کاميون‌داران اين کشور را صد چندان کرد
پايگاه اينترنتي ايتاليايي زبان آئوتوبلوگ پونتو ايت نوشت، آنچه که واقعيت دارد، اين است که متوقف کردن تامين نفت ايتاليا از سوي ايران، زندگي رانندگان و کاميون داران را که از قبل بدليل افزايش ديوانه وار قيمت هاي سوخت در مشکل هستند، پيچيده تر کرد.

تصميم ايران در عملي کردن تحریم ارسال نفت به کشورهاي اروپايي، موجب افزايش قيمت نفت در سطح جهاني شده و قيمت سوخت را در آمريکا و در سطح جهاني به رقم بي سابقه اي رساند.


*** تحريم‌‌هاي غرب عليه ايران به ضرر خود آنها خواهد بود
در این زمینه خبرگزاری های خارجی نیز سعی کردند درباره تبعات تحریم ها به غرب هشدار دهند. خبرگزاري ريانووستي نوشت: تحريم هاي آمريکا و اروپا عليه ايران به ضرر آنها خواهد بود.
در حقيقت اين احتمال بيشتر است که اين تحريم ها در نهايت موجب شوند به جاي کشورهايي که آمريکا و اتحاديه اروپا تلاش مي کنند دیگر کشورها را به در پيش گرفتن تحريم ها متقاعد کنند، خود آمريکا و اتحاديه اروپا حذف شوند.

*** اروپا بازنده تحریم نفتی ایران
"كنستانتین سیمونف" مدیر كل بنیاد ملی امنیت انرژی روسیه تأکيد كرد: كشورهای اروپایی بازنده اصلي تحریم نفتی ایران هستند و این اقدام به طور حتم بر اقتصاد اتحادیه اروپا تاثیر منفی خواهد گذاشت.
وی سیاست تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا را اشتباه بزرگي خواند كه عواقب آن متوجه اقتصاد اروپا خواهد شد و گفت: مشخص نیست اروپا با تحریم ایران در باره جبران كمبود نفت به چه كشوری امید بسته است.

"سیمونف" گفت: اتحادیه اروپا با تحریم ایران به وضعیت دشواری گرفتار می شود. جایگزینی كامل نفت جمهوری اسلامی برای اروپا بسیار دشوار خواهد بود، به ویژه اینكه خریداران نفت ایران بطور نابرابر در اروپا پراكنده شده اند.
مدیر كل بنیاد ملی امنیت انرژی روسیه خاطر نشان کرد: یونان، ایتالیا و اسپانیا خریداران عمده نفت ایران در اتحادیه اروپا هستند كه بیش از كشورهای دیگر قاره اروپا از بحران اقتصادی آسیب دیده اند و با بروز مساله خرید نفت از ایران ضربات اضافی متحمل می شوند.

***  نيويورک‌تايمز: تحريم نفتي ايران واقعاً مشکل‌ساز شد
نيويورک تايمز هم در گزارشی اذعان کرد به دنبال تحريم نفتي ايران هيچكس نمي‌تواند پيش بيني دقيقي راجع به وضعيت آينده بازار نفت بكند؛ نفت موجود در بازارهاي جهاني با مشكلاتي جدي روبرو است و اميدواري براي بهبود اوضاع اقتصادي جهان صرفا تقاضا را بالاتر خواهد برد.

اين روزنامه افزود: عربستان سعودي پيشنهاد داده بود تا بتواند كمبود نفت در بازارهاي جهاني را به ميزان 5% جبران نمايد. تامين نفت از سوي عربستان سعودي توانست بازار را اندکی آرام كند، اما عدم ثبات و ترس از آن باعث افزايش قيمت نفت شده است.

*** يونان براي جبران نفت ايران با مشکل مواجه شد
محروم شدن آتن از نفت ايران يونان را که با مشکلات مالي بزرگي مواجه کرد و اين کشور را در موقعيت دشواري براي تامين نفت مورد نياز خود قرار داد.
فاینشال تایمز نوشت: وقتي گزينه هاي انرژي شما "ايران"، "شرکت گلنکور" يا "خاموشي" باشند و بعد گزينه ايران حذف شود با مشکل مواجه مي شويد.

وابستگي يونان به نفت ايران، آتن را در موقعيت دشواري قرار داد. 
جريان نفت ايران به يونان ماه مارس خشک شد.

*** تأثیرگذاری بر روابط واشنگتن- مسکو
تأثیر تحریم ها تنها بر بازار ها نبود بلکه دیپلماسی را هم در خطر قرار داد به گونه ای که "یوری یوشاکوف " معاون رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران ، تاثیر منفی در چگونگی رابطه مسکو با واشنگتن می گذارد .


*** زيان اقتصادي ترکیه
 تاجران ترکیه ای از تحریم‌های غرب علیه ایران خسارت دیدند.
این در حالی بود که ترکیه به شدت به واردات انرژی از ایران وابسته بود.

تحریم‌ها بر تجارت در دیگر بخش‌ها مانند منسوجات و مواد خام ترکیه هم تاثیر منفی داشت.

*** روسیا الیوم: به جای ایران، غرب باید از آغاز دور جدید تحریمها نگران باشد
شبکه تلویزیونی روسیا الیوم طی گزارشی به تحلیل اجرای تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا پرداخت و اعلام کرد : شاید بیشتر از ایران ، غرب باید نگران آغاز این تحریم ها باشد .
 
*** لوموند: تحريم‌ها علیه ایران تنها اروپا را منزوي کرد
خبرنگار روزنامه لوموند فرانسه در بروکسل مقر اتحاديه اروپا هم در گزارشي در تاریخ 11 بهمن، کارآيي تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه برخي کشورها از جمله ايران را زير سوال برد و اذعان کرد احساس کاهش نفوذ و اعتبار اتحاديه اروپا روز به روز گسترش مي يابد. 
خبرنگار لوموند در ادامه اين گزارش  با استناد به اظهارات الوير فابري، پژوهشگر برجسته غربي  مي افزايد وي در يادداشتي با عنوان «نفوذ اروپا، لزوم تغيير معيارهاي اساسي» نوشته است: اين اقدامات اتحاديه اروپا احتمال دارد باعث انزواي تدريجي اين اتحاديه در جهان کنوني چند قطبي شود.

*** افزايش قيمت نفت در پي تحريم هاي آمريکا عليه ايران
در پي تحريم هاي جديد نفتي آمريکا عليه ايران در تاریخ 19 بهمن قيمت نفت بار دیگر افزايش يافت .


&&& سخن پایانی
این ها تنها بخشی از ترکش های تحریم نفتی ایران بود که به غرب اصابت کرد. حال غرب باید خود کلاهش را قاضی کند و ببیند که آیا واقعا اقدامات سیاسی و بدون دلیل علیه ایران ارزش چنین ریسکی را دارد...

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر