۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۲۲۹۴۵
با بررسی های صورت گرفته61 راس دام سنگین مبتلا به سل و بروسلوز از دامداری های استان حذف شد.
به گزارش پایداری ملی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با توجه به ضرورت ردیابی سریع بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در دامداری های استان ،دامداری های واجد شرایط با دقت توسط دامپزشکان و کارشناسان بخش دولتی مورد پایش قرار می گیرند.

محسن عابدزاده افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، طی چهار ماهه ابتدای سال جاری بیش از 29 هزار راس گاو و گوساله واجد شرایط، در جهت شناسایی عامل بیماری سل، مورد تست توبرکولیناسیون قرار گرفت.

وی گفت: از این تعداد 30 راس بعنوان رآکتور مثبت سلی شناسایی و حذف شد، بر این اساس در صد آلودگی به تست سل 0.11 درصد(یازده صدم درصد) بوده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: در طی همین مدت بیش از 19 هزار راس گاو و گوساله واجد شرایط مورد خونگیری و آزمایش بروسلوز قرا گرفته که تعداد 31 راس بعنوان راکتور مثبت بروسلوز شناسایی و از دامداری های مربوطه حذف شده، بنابراین درصد آلودگی به بروسلوز نیز 0.17 درصد (17 صدم درصد) بوده است و همچنین در این مدت تعداد 244 راس تک سمی شامل اسب و الاغ مورد تست مشمشه قرار گرفت که همگی از نظر بیماری مشمشه سالم تشخیص داده شده اند.

عابدزاده اعلام کرد: اعتقاد ما در دامپزشکی به بهتر بودن و کم هزینه تر بودن پیشگیری نسبت به درمان است و این مهم بویژه در مورد بیماری های مشترک بسیار حائز اهمیت است چراکه بیماری هایی نظیر سل، بروسلوز ومشمشه در صورت بروز در جمعیت انسانی، ضمن ایجاد خسارات و لطمات جبران ناپذیر جسمی و روحی، با هزینه های فراوان درمانی همراه خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر