۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۷
کد خبر: ۲۲۷۶۱
رسانه‌های ترکیه، از استفاده‌ی کودتاگران این کشور، از چت‌های رمزگذاری شده در واتس آپ برای هماهنگی اقدامات خود، خبر می‌دهند.
به گزارش پایداری ملی، واتس آپ با راه‌اندازی سیستم چت رمزگذاری شده در دنیا، جنجال فراوانی به پا کرده است. راه‌اندازی این سیستم، به منزله این است که تنها کاربرانی می‌توانند رمزها را بشکنند که در یک طرف گفتگوی مذکور قرار داشته باشند. برخی کارشناسان مدعی هستند که واتس آپ می‌تواند با استفاده از فناوری جدید، از دسترسی مراجع قانونی به متن مکالمات ممانعت کند.

این اقدام واتس آپ، برای اولین بار نیست که در یک کشور، سروصدا به پا کرده و پیش‌ازاین نیز در کشورهایی نظیر برزیل، موجب اعتراض مقامات این کشور شده است. چند روز گذشته دادگاهی در برزیل، برای چندمین بار پیاپی، بر مسدود شدن این شبکه اجتماعی در این کشور، برای تخطی از قوانین داخلی حکم داد. این در حالی است که واتس آپ، یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در برزیل محسوب می‌شود. نکته جالب و قابل‌تأمل در این میان، استفاده اردوغان از یک شبکه اجتماعی دیگر برای سازمان‌دهی نیروهای دولتی و مردم است. وی در زمان قطع فعالیت رادیو و تلویزیون، توانست با استفاده از این شبکه‌ها، دولتش را در قدرت نگه دارد.

این دو مورد، زمانی که در کنار یکدیگر قرار داده می‌شوند، ضرورت بازنگری در سیاست‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به دولتمردان یک کشور، گوشزد می‌کنند و نشان می‌دهند که یک شبکه اجتماعی، هم می‌تواند سبب بروز تنش و آشوب در یک کشور شده و هم می‌توانند سبب کنترل آشوب در آن شوند. تنها مورد مهم و قابل توجه، سیاست‌گذاری صحیح و بهره‌برداری اصولی از چنین شبکه‌های اجتماعی است.

منبع: سایبربان
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر