۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۲۲۷۴۸
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان سیل، فرسایش بادی و آبی، کمبود آب، خشکسالی، تغییر اقلیم، برداشت بی رویه آب و از بین رفتن مراتع را از جمله تهدیدات این استان برشمرد.
به گزارش پایداری ملی، علینقی حیدریان در جلسه مديريت منابع آبخيز استان سمنان افزود : از سال 75 تا 94 حدود 299 مورد سیل در این استان داشتیم که 215 مورد دارای خسارت و 84 مورد بدون خسارت بوده است.

وی با بیان این که استان سمنان با توجه به اقلیمی که دارد دچار کم آبی و خشکسالی است، اظهار کرد: هم اکنون استان دارای 250 آبخوان ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز را مهم دانست و یادآور شد : ایجاد فرآیندها و ساختارهای مشارکت، ایجاد صندوق های مالی، ایجاد تشکل های مردمی و محلی، سازمان یافتن گروه های فعال تخصصی و محلی، حفظ و احیاء منابع طبیعی پایدار و بیابان زدایی از جمله دستاورد های طرح است.

مشاور طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز کشور نيز در این نشست با بیان این که مدیریت جامع آبخیز بسیاری از موانع و مشکلات مربوط را رفع می کند، گفت: انسجام سازمانی،نقش مردم و برنامه ریزی بر اساس حوزه اجزای کلیدی مدیریت جامع در حوزه آبخیز است.

هوشنگ جزی، سرمایه اجتماعی، مالی، طبیعی، فیزیکی و انسانی را از شاخص های توسعه پایدار ذکر کرد و افزود : باید تلاش کنیم تا این سرمایه ها به عنوان مقوله های مهم و اساسی توسعه پایدار حفظ شود.

وی موانع توسعه پایدار را نبود برنامه منسجم بین بخشی و موازی کاری، تفرق آرا، تمرکز بر بودجه ریزی، ضعف مشارکت مردم در برنامه ریزی ها و کم توجهی به توان زیستی حوزه آبخیز اعلام کرد و گفت: مدیریت جامع حوزه آبخیز این موانع را رفع خواهد کرد.

جزی، دولت، بخش عمومی و خصوصی، جوامع محلی، جوامع مدنی و سازمان های مردم نهاد را از جمله دست اندرکاران کلیدی در مدیریت جامع حوزه آبخیز برشمرد و افزود: تشکیل ساختارهای مشورتی برنامه ریزی در حوزه آبخیز، انتخاب حوزه آبخیز، تدوین برنامه راهبردی حوزه، ظرفیت سازی و آموزش، تحلیل پروژه های اجرایی دستگاه های دولتی، تطبیق اجرایی طرح های اجرایی مردمی با دولتی، تلفیق مشارکتی طرح ها، اجرای طرح های مصوب، پایش، ارزشیابی و مستند سازی چارچوب الگویی اجرای مدل مدیریت جامع حوزه آبخیز است.


منبع ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر