۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۲۲۷۳۲
بر اساس تحقیقات امنیتی ESET تعدادی از اپلیکیشن‌های مربوط به پوکمون گو به‌عنوان بدافزار شناخته شده‌اند.
به گزارش پایداری ملی، انتشار گسترده بازی «پوکمون گو» به‌جز آسیب‌هایی چون مورد سرقت قرار گرفتن و یا تصادفات رانندگی این مشکل را نیز به‌همراه آورد که  تعدادی از اپلیکیشن‌های مربوط به این بازی به‌عنوان بدافزار شناخته شده‌اند. 

در‌حالی‌که نینتندو با طرفدارانی دست و پنجه نرم می‌کند که پوکمون گو را دانلود کرده‌اند، طوفان‌های دیگری در پلی‌استور به پا شده‌است. بر اساس تحقیقات امنیتی در ESET تعدادی از اپلیکیشن‌های مربوط به پوکمون گو به‌عنوان بدافزار شناخته شده‌اند. یکی از این اپلیکیشن‌ها حتی امنیت قفل صفحه یک کاربر را دچار مشکل کرده‌است. 

البته تمامی این بدافزارها در حال حاضر حذف شده‌اند، اما این اولین‌باری نیست که خالقان یک بدافزار به یک اپلیکیشن هجوم آورده و خلاقیت‌های خود را آنجا اعمال می‌کنند و قطعا آخرین مورد نیز نخواهد بود. 

اپلیکیشنی که یک قفل صفحه تقلبی را ایجاد کرده‌بود، پوکمون گو آلتیمیت (Pokemon GO Ultimate) نام دارد و پیش از اینکه گوگل اقدام به پاک‌سازی آن کند، ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دانلود از آن انجام شده‌بود. 

برای کاربران بدشانسی که این اپلیکیشن را دانلود کرده‌بودند، بلافاصله پس از راه‌اندازی اپلیکیشن، تم قفل صفحه پوکمون گو جایگزین تم اصلی آنها شده و تمام قسمت‌های سیستم گوشی را از این تم پر کرده و مانع از خاموش کردن گوشی می‌شد و تنها راه فرار از این وضعیت، خروج باتری یا نگه‌داشتن دکمه پاور بود. 

البته پس از روشن شدن دوباره، اپلیکیشن در گوشی با ماهیت PI Network شروع به فعالیت کرده و به‌صورت مخفی در پس‌زمینه روی تبلیغات پولی کلیک می‌کرد. خوشبختانه این اپلیکیشن مانند سایر برنامه‌ها از طریق منوی تنظیمات قابل حذف بود. 

دو نرم‌افزار دیگری که به‌عنوان بدافزار شناخته شدند، راهنمایی و تقلب برای پوکمون گو (Guide & Cheats for Pokemon GO) و نصب پوکمون‌گو (Install Pokemongo) بودند که هر دوی آنها غالبا کاربران را از طریق scareware تشویق به مشترک شدن در نرم‌افزارها می‌کردند و کاربران با پیام‌های ترسناکی که سیستم‌های آنها را نیازمند پاک‌سازی اعلام‌می‌کرد روبه‌رو شده و مجبور به خرید خدمات خاصی با پرداخت پول می‌شدند. 

در این اپلیکیشن‌ها با زدن یک‌بار دکمه خروج، پیام دیگری ظاهر می‌شد، بنابراین تنها راه برای خروج از این برنامه‌ها، دومرتبه زدن روی دکمه خروج و سپس حذف برنامه‌ها از طریق منوی تنظیمات بود.

منبع: افتانا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر