۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۲۲۵۳
در حالی که دولت آمریکا روز گذشته یک تاجر یونانی را به اتهام همکاری با ایران برای دور زدن تحریم نفتی غرب در فهرست سیاه خود قرار داد خبرگزاری انگلیسی رویترز به نقش خود در این ماجرا اذعان کرد.
دولت آمریکا روز پنجشنبه یک تاجر یونانی را به اتهام تشکیل یک شبکه حمل و نقل دریایی برای حمل نفت ایران در فهرست سیاه خود قرار داد.
دیوید کوهن، معاون خزانه داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: «امروز پرده از یک طرح پیچیده ایرانی ها برداشتیم که برای دور زدن تحریم های بین المللی نفتی طراحی شده بود.»
این تحریم ها علیه دیمیتریس کامبیس و تعدادی از شرکت های صوری به اتهام خرید تانکرهایی به نمایندگی از شرکت ملی نفتکش ایران اعمال شده است. شهروندان آمریکایی از همکاری تجاری با این شرکت ها منع شده اند و اموال این شرکت ها در خاک آمریکا بلوکه خواهد شد.
به گزارش تسنیم، پایگاه خبری رویترز انگلیس که از زمان وضع تحریم نفتی غرب علیه ایران به شدت بر روی این موضوع تمرکز کرده به نقش خود در کشف این شبکه اشاره کرد و نوشت: کامبیس در یکی از گزارش های ماه گذشته رویترز مورد شناسایی قرار گرفت. در این گزارش آمده بود که ایران از تانکرهای قدیمی برای ارسال نفت به چین استفاده می کند.

دستگاه های اطلاعاتی غرب از رسانه ها و خبرنگاران برای جمع آوری اطلاعات استفاده می کنند و این موضوع در مورد تحریم ایران و مسائل مربوط به این کشور پررنگ تر است. چندی پیش نیز شبکه خبری بی بی سی انگلیس به همکاری برخی عوامل خود با دستگاه اطلاعاتی این کشور اذعان کرده بود.
بر اساس گزارش رویترز این  تاجر یونانی سال گذشته 6 تانکر خریداری کرده که برای انتقال نفت ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

کامبیس هرگونه همکاری تجاری با ایران را رد کرده است و مقامات رسمی ایران نیز وجود چنین شبکه ای را تایید نکرده اند.
بر اساس این گزارش یونان همچنین دستور انجام تحقیقات در مورد یک شرکت خارجی را صادر کرده تا مشخص شود که آیا مجوز این شرکت برای فعالیت در یونان به دلیل همکاری با شبکه حمل و نقل مذکور باید مورد بازنگری قرار گیرد یا خیر؟
در بیانیه کوهن همچنین آمده است: «ما به افشای اقدامات ایران ادامه خواهیم داد و اشخاص و نهادهایی را که در این طرح ها همکاری داشته باشند مورد تحریم قرار خواهیم داد.»
بر اساس اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، هر کدام از 8 تانکر متعلق به کامبیس در هر سفر دریایی قادر به حمل حدود 200 میلیون دلار نفت هستند.
در بخش دیگری از بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است: «این اقدامات از طریق مجموعه ای از تبادلات کشتی به کشتی انجام شده تا این حقیقت را که منشا اصلی این نفت از ایران است پنهان کنند و آن را به عنوان نفت غیر ایرانی به بازار جهانی تزریق کنند.»

بر اساس این گزارش، هیچکدام از مشتریان نفت ایران باور نمی کردند که تحریم های آمریکا را نقض کرده اند. وزارت خزانه داری آمریکا از افشای شرکت هایی که از این طریق نفت ایران را خریداری کرده اند خودداری کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر